Pige på nettet
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Kære Cyberhus
Jeg har mødt en pige over nettet, og er efterhånden blevet meget glad for hende, og hun for mig (altså det siger hun). Hun er 15 år, og bor i en by 10 km. fra min. Jeg var forholdsvis hurtig til at få hendes Skype, og senere telefonnummer. Da hun er lidt nervøs har jeg ikke snakket med hende, og har heller ikke set mere end 2 billeder af hende, dog virker det til hun er 15... Da dette er min anden "net-kæreste" hvoraf den anden var en sød svensk pige som jeg stadig skriver med og er gode venner med. Den gamle var hurtig til at finde en anden kæreste, og skriver dagligt om hvor godt de har det sammen. Jeg mærker et sug hver gang, fordi jeg gerne ville være den kæreste der kunne være ved siden af hende, trøste hende når hun var trist, grine med hende når hun var glad og alt det der.. Det føler jeg jeg kan være med den nye "kæreste". Jeg kan dog ikke være sammen med hende.. Dette er fordi hendes forældre har en stram politik omkring generelt møde med folk på nettet.. Jeg er dog rimelig sikker på at jeg godt måtte møde hende, da min mor og far og storebror alle tre har fundet deres seneste kæreste over nettet...
For at hakke det ind til benet, hvad der er mit generelle problem.. Min mor ved det nærmest, da jeg er meget hemmeligholdt over min mobil.. Jeg føler jeg lige så godt kan fortælle dem det, men problemet ligger i, hvad vil de tænke om mig hvis de vidste jeg havde et online "forhold" til en 15 årig? Og er det generelt under lavalderen, så det måske ovenikøbet er ulovligt? Derudover ved jeg ikke hvad jeg skal gøre, fordi hendes forældre nok aldrig ville tillade det alligevel...
Jeg ved hun har haft problemer med sine forældre omkring daglige skænderier, derudover har hun ikke rigtig nogen venner, plus hun har haft selvmordstanker..
Jeg fortalte ikke om den anden online kæreste fordi hun boede i sverige, så det ville nok aldrig blive til noget alligevel, og det gjorde det heller ikke. Derudover er grunden til at jeg sætter Kæreste og Forhold i " " fordi, hun ikke vil have det da vi ikke kan være sammen mener hun jeg skulle finde en anden, "en der kunne være ved siden af dig lige nu.". Da jeg er den meget generte type har jeg aldrig haft en rigtig kæreste udenfor computeren, og får det nok heller ikke foreløbig..
Jeg bor dog på et skolehjem 150 km. væk fra byen til hverdag, og er kun hjemme i weekenden, så på den måde er det lidt et langdistance forhold (hvis vi endelig skulle mødes)
Vi har snakket om at mødes et par gange, men det slår altid fejl fordi hun ikk tør, hvilket jeg også forstår da hun har forklaret, at hvis hun bryder reglen kunne det stå til at hun blev smidt for hus og hjem, hvilket jeg ikke vil have hængende på mig..
Jeg er mega forvirret, fordi... Skulle jeg fortælle det eller ej? Skal jeg fortsætte med at være hendes "kæreste" eller ej? Skulle jeg prøve at finde en anden?
PS. Jeg ved det er virkelig langt, men jeg føler at jeg skal have et par detaljer med før det giver ordentlig mening...
PPS. Jeg føler mig virkelig heldig på det her grundlag..

Svar:
Hej med dig
Puh ha - det er mange tanker, du går og tumler med. Det er godt, du skriver ind til os, så vi måske kan hjælpe dig med at få lidt mere overblik over situation.
Først og fremmest er det dejligt for dig, du har fundet en pige, du føler dig tæt med og som du er glad for. Især når du - som du selv skriver - er en genert type, der synes det kan være svært at møde nye mennesker.
Som jeg læser dit brev, er der tre ting, jeg gerne vil tage fat i: Om du skal fortælle din familie om forholdet, forholdet mellem dig og pigen, og hvad du skal stille op med forholdet.
1. Din familie og forholdet
Det lyder til, at du og din familie har det godt sammen, og at de vil være forstående for, at du har fundet en pige over nettet. Så jeg synes, du skal tage chancen og snakke med dem om det. Du kan jo starte med bare at tale med din mor om det, så det ikke er hele familien på en gang. Det er meget at gå rundt med selv, og jeg tror, det kunne være en lettelse for dig, at snakke med din mor om det. Din kender dig, og ved at du er genert, så jeg tror, de vil have forståelse for din situation. Og der er ikke noget ulovligt i, at du er onlinekærester med en pige på 15. Hun er over den seksuelle lavalder, så hvis I mødes og har sex, er det også lovligt.
2. Forholdet mellem jer
Ud fra dit brev forstår jeg det sådan, at du er enormt glad for din onlinekæreste, og også gerne vil være hendes kæreste i virkeligheden, men at det er svært, fordi hun ikke må mødes med dig for sine forældre. Her tænker jeg, at en løsning kunne være, at hun fortalte sine forældre om dig, at hun gerne vil møde dig i virkeligheden og at du betyder noget for hende. Fordi hendes forældre ikke vil have, hun mødes med en fra nettet, kan hun foreslå, at du kommer hen og besøger hende hjemme ved hendes forældre. På den måde kan de se dig an, så de er sikre på, deres datter er "sikker", og at du er en ordentlig fyr.
3. Hvad skal der ske med forholdet.
Hvis nu I fortsat ikke kan mødes i virkeligheden, tænker jeg, at du skal mærke efter, hvad du gerne vil. Er du tilfreds med at have en onlinekæreste, hvor det måske aldrig bliver andet end online, eller vil du gerne prøve at finde en, hvor I også kan være tætte i virkeligheden. Hvis du kan mærke, at du har brug for et forhold, hvor I også kan være sammen offline, så tænker jeg, at du måske bare skal være venner med din nuværende kæreste. Det kan nemlig være rigtig hårdt, at være i et forhold, hvor man ikke får alle sine behov opfyldt. Derfor er det måske vigtigere for dig, at du bruger din energi på at finde en pige, der gerne vil det samme som dig, så din kærlighed bliver gengældt, som du ønsker det.
Jeg håber, du kan bruge mit svar
Kærlig hilsen
Tanne