Pige er r bekymret fordi hendes deprssion er vendt tilbage. .
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej cyberbus .. ved ikke om det er det rigtige sted jeg skriver men prøver .. fra jeg var 11 til jeg var 13 og et par måneder har jeg været ekstremt depri, jeg har skåret i mig selv og har prøvet at tage 4 hovedepine piller vær dag i en måned, og en hel del andet, men nu har jeg ikke været depri i godt 5/6 måneder, det lyder jo helt for godt til at være sandt og det er det! jeg er blevet ekstremt depri igen,, Ved ikke hvad jeg skal gøre for sidst da jeg ville tale med min mor og far om det begynde min mor at råbe og skrige af mig,, så nu tør jeg ikke sige det igen.. hun tror at alt er godt igen fordi jeg har en så falsk fasade,, men ved bare ikke hvad jeg skal gøre.. sider og skære i mig med en lille kniv der bare ikke er skarp nok .. please hjælp mig ! hilsen den lille depri tøs..

Svar:
Kære depri pige.
Du fortæller, at du er blevet deprimeret igen og ikke tør sige det til din mor og far, fordi din mor begyndte at råbe sidste gang du prøvede at sige det. Ud fra det du skriver, så lyder det til at du står meget alene med dine følelser, og jeg kan godt forstå at det er svært at vide, hvad du skal gøre nu.
Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig.
Jeg synes det er flot, at du prøvede at fortælle det sidste gang du var depri og jeg synes du skal gøre det igen, fordi det er vigtigt at dine forældre ved hvordan du har det. Prøv at skrive et brev først og aflevere det både til din far og mor. Her kan du stille og roligt forklare hvordan du har det og at du er begyndt at skære i dig selv. Jeg synes også du kan skrive, at du er bange fordi din mor råber igen.
På den måde kan det måske være nemmere at snakke om bagefter, og så kan din mor måske lige trække vejret og prøve ikke at råbe så meget.
Når du har været depri og så oplever at få det bedre, så er det rart. Men det er ikke sikkert at det du blev depri over dengang er væk. Hvis du ikke fik snakket ordentligt med en voksen dengang, så er det meget normalt at det kan komme igen. Måske er det det du oplever nu.
Hvis du føler, at din mor og far ikke rigtig kan hjælpe dig lige nu, eller din mor begynder at råbe igen, så er det vigtigt at du beder en anden voksen om hjælp.
Prøv at tænke over hvilken voksen du godt kan li og stoler på. Det kunne være en sød lærer, en pædagog i en klub, eller måske en anden voksen i din familie. Jeg ved godt det sommetider kan være svært at fortælle en anden om personlige ting og bede dem om hjæp. Men du skal vide at det er ok at bede om hjælp og at der er voksne, både i skolen og andre steder, som er vant til at snakke om sådan nogle ting og som gerne vil hjælpe dig.
Jeg håber du kan gribe nogle af de muligheder som jeg har givet dig, og jeg har en sidste anbefaling til dig, nemlig chatrådgivningen her i Cyberhus. Her kan du chatte hver mandag til torsdag kl. 15-19.00 og her sidder der voksne som gerne vil lytte  og måske kan i sammen finde flere muligheder du kan bruge.
venlig hilsen anne-marie.