Personlighedsforstyrrelse, måske?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Jeg er så træt af alt.. Jeg ved ikke hvorfor jeg skriver herind. Jeg har læst mig frem til, at jeg nok har det der kaldes "ængstelig/evasiv personlighedsforstyrrelse". Jeg fungerer bare ikke socialt. Jeg får allerede en angstfølelse på vej til skole og sådan har det været i årevis. Jeg er ikke i stand til at knytte meningsfulde bånd til andre mennesker - jeg har venner, som føler de er tætte på mig, men det er aldrig den anden vej rundt. Det er som om hele min krop dirrer eller er elektrisk og som om den bevæger sig og ryster i takt med hvert hjerteslag. Jeg føler, at jeg konstant går på line og er nærved at styrte i en afgrund. Jeg er ikke i stand til at møde andre mennesker i min egen krop, i mit eget hoved, og jeg er ved at blive sindssyg. Jeg kan ikke mærke tyngden i min egen mave og det er umuligt for mig at være afslappet. Jeg har så meget mindreværd. Med min forstand ved jeg alle de rigtige ting - at hvis jeg slappede af, talte frit fra leveren, holdt op med at bekymre mig om, hvad andre tænkte, så ville det hele være nemmere. Jeg er lige så meget værd som andre. Men jeg kan ikke FØLE det. Jeg er så hæmmet. Mine "venner" opfatter mig som sjov, sød, kærlig og udadvendt. Det er jeg også, men de kender mig ikke. For jeg føler mig som en dobbeltgænger til mig selv, som om hver eneste lille bevægelse og hvert lille ord kommer igennem en lang proces, før jeg udfører handlingen. Så de kender mig ikke. Jeg er så overfølsom, at jeg føler, jeg kunne eksplodere. I følge mange netsider, kan en sådan personlighedsforstyrrelse ikke kureres helt. Men jeg kan ikke leve sådan her... Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Svar:
Hej med dig...
Du skal helt sikkert ikke acceptere at have det sådan og det er bare så stærkt at du nu gør noget ved det. Du skriver, at du har haft det på den her måde i lang tid, så det er da på høje tid at gøre noget. Og jeg vil gerne prøve at hjælpe dig på vej.
Jeg kan ikke fortælle dig, om du har en personlighedsforstyrrelse eller ej, fordi jeg er ikke psykriater og ikke har undersøgt dig. Det kræver en grundig undersøgelse og nogle samtaler, før en psykriater kan afgøre det og derfor er det også lidt farligt at prøve at finde en diagnose på nettet, fordi man nemt kan få tingene til at hænge sammen, så man bliver overbevidst om at det er det eller det andet.
Men det er slet slet ikke sikkert at du har en personlighedsforstyrrelse.
Men jeg kan sagtens forstå, at du prøver at finde svar derude og det er egentlig rigtig positivt, fordi det viser at du gerne vil have svar og hjælp. Og ja, der er hjælp til lige meget hvilke udfordringer du har i dit liv. Det handler bare om at finde den rigtige hjælp.
Så du skal tage den lyst til at lave om på tingene og lysten til at få et gladere liv med videre og så skal du ringe til din læge med det samme. Enten fortæl ham eller vis det du har skrevet til mig, så er tro jeg på at han forstår dig rimelig godt, fordi du er faktisk rigtig dygtig til at sætte ord på dine tanker og følelser.
Din læge vil så snakke med dig og vurderer om der skal laves en henvisning til en psykolog eller en psykriater.
Ud fra det du fortæller, så har du brug for en professionel person som kan lytte og hjælpe dig, så du ikke oplever den angst for det sociale. Og ja, du kan få det bedre, så det handler rigtig meget om to vigtige ting.
At tage fat i de voksne som kan hjælpe og her vil det være din læge først og fremmest, og det andet er at det handler om at fortælle om dine tanker og oplevelser helt ærligt. på den måde kan den voksne bedst hjælpe dig. Lige som du har gjort her.
Så afsted til lægen med dig og så synes jeg du skal klappe dig selv på skulderen for at tatge ansvar for dit eget liv og gøre noget ved det, når du ikke føler du har det godt nok. Det er ikke alle der kan det, så godt gået.
Venlig hilsen
Erroll