Panodiler
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej
For to dage siden tog jeg 16 panodiler om morgenen og ydeliger 6 om aftenen. Der skete ikke noget, fik det hverken dårligt eller noget... Så tog 16 igen idag, og har det stadig fint. Har læst at man normalt får kvalme når man tager for mange på én gang, så undre mig over hvorfor jeg ikke har det dårligt?

Svar:
Kære du
Jeg bliver meget bekymret når du fortæller at du har taget så mange panodiler over de sidste dage.
Man kan få kvalme, hvis man ved en overdosis, men det er ikke sikkert. Det er slet ikke sikekrt at man mærker noget overhovedet.
Men det er enormt vigtigt at man overholder den dosis som står på pakken, og der er 16 i hvert fald for meget. Særligt når du har taget dem på en gang, og de 22 du har taget på én dag, er næsten dobbelt af den maksimale dosis.
Det der kan være så farligt ved panodil er at det virksomme stof (paracetamol) omsættes til et stof i leveren, som leveren kan have svært ved at nedbryde. Og hvis leveren ikke kan følge med kan det føre til akut skade af leveren, som man i værste fald kan dø af. Og der kan sagtens gå nogle dage før effekten indtræffer. Med det antal piller du har indtaget vil jeg derfor råde dig til at kontakte vagtlæge med det samme, eller alternativt 112.
Det er umuligt at sige noget om hvor meget der skal til før en overdosis kan være rigtig farlig. Nogle har spist rigtig mange piller uden det har ført til større skade, mens der også findes tilfælde i Danmark, hvor mennesker er døde af en meget lille overdosis. Mindre end den du har taget.
Så igen er der ikke så meget andet at sige end at du skal søge lægehjælp med det samme. Ikke i morgen...lige nu.
Mange hilsner
Niels-Christian