P piller(akut)
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Kære cyberhus. jeg er startet på p piller for første gang, de hedder mikrogyn og er vidst en 2. Generations pille. jeg har været på den i 3 uger men jeg overvejer bare at stoppe. det var meningen at den skulle hjælpe med at stabalisere min cyklus, reducere smerter og akne. indtil videre er det ærlig talt kun blevet værre. Min ansigt er gået i mega udbrud (og nu har jeg ellers haft det under kontrol i lang tid) jeg har ondt i maven hele tiden og nu spænder det også i mine bryster? min læge ville ikke give mig 3. Eller 4 generations piller fordi min morfar har haft en blodprop. mit spørgsmål lyder på, skal jeg fortsætte eller er det okay hvis jeg stopper? har i forslag til hvad jeg skal gøre? Der er mega lang ventetid til min læge og jeg kender ikke nogen jeg kan snakke med det om? desuden føler jeg lidt min læge ikke har lyttet til mig, jeg har udtrykkeligt sagt at jeg IKKE ville have piller der kunne give mig yderligere hudproblemer. skulle hun ikke oplyse om det? håber i svare hurtigt da jeg står og skal til Italien og jeg orker bare ikke alt det pis og slet ikke dernede :(
hilsen mig

Svar:
Kære du
Øv, det var da en dårlig start du har fået som p-pille bruger. Det er jeg ked af at høre.
Microgyn og de andre 2. generations p-piller, er det helt rigtig valg til dig. Din læge har nemlig ret i, at du helst ikke skal have de p-piller, som kan give blodpropper. Og risikoen er større med de andre p-piller. Så jeg kan godt forstå at du har fået Microgyn.
Alle p-pillerne - på tværs af generationerne - kan give brystspændinger, uren hud osv. Altså noget af det du oplever. Der er nogle enkelte p-piller, som kan være bedre, men forskellen er nok ikke så stor. Man starter altså derfor med at give dem med mindst risiko for blodprop. Hvis du så ikke kan bruge dem og de ikke passer til dig, så kan man skifte videre. Men det er hele tiden noget som skal vurderes overfor risikoen for blodprop. Det er jo en ret alvorlig ting, at få en blodprop. Så det er bare et tegn på grundighed og omtanke, at din læge gav dig 2. generations pillerne.
Men tilbage til din situation. Du skriver, at du har taget dem i 3 uger. Det er alt for kort tid til at vurdere hvordan de virker. Du skal tænke på at du og dine hormoner helt selv har styret din krop igennem mange år. Nu kommer der så noget hormon udefra, som skal til at blande sig. Det tager altså tid før dine egne hormoner lærer at samarbejde med de nye hormoner. Derfor skal man som udgangspunkt prøve p-piller i 3-4 måneder før man beslutter om de virker eller ej. Det er altså alt for tidligt at vurdere om man vil udsætte dig for en større risiko for blodprop.
Derfor er mit råd til dig, at du fortsætter på p-pillerne i mindst 3 måneder. Så mærk efter hvordan din krop reagerer, men giv det tid. Faktisk kan det tage op til et halvt år før dine menstruationer er helt rigtig indstillet på p-pillerne. Hvis du efter 3-4 måneder ikke er tilfreds, så må du snakke med din læge om andre muligheder.
Håber det går godt og god tur til Italien ;-)
Mange hilsner fra Line