Overvæggtig )`:
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hejsa. Jeg er en pige på 13 år. Jeg har det faktisk ikke ret godt med mig selv... Jeg synes selv jeg er fed og der kommer også ind imellem kommentare fra eleverne på skolen, som: FEDE! Jeg synes det er ret ubehageligt. Min mor siger også jeg skal huske at dyrke motion hver dag og ikke spise så meget. Jeg er somsagt 13 år, 172 cm. og vejer 73 kg )': Jeg har en trampolin i haven og efter det er blevet godt vejr hygger jeg mig på den. Jeg har været overvægtig hele mit liv, og jeg VIL ned under de 60 kg. Det er kun mig selv der ved min vægt min mor tror jeg vejer 64 kg. Og hun skal IKKE vide at jeg vejer som jeg gør... hvor meget skal jeg normalt veje??? Jeg har snakket med min læge om JULEMÆRKEHJEM og det vil jeg stadig gerne, det er omkring et år siden jeg snakkede med ham om det og han sage: dit BMI er på 23 og så kan du ikke komme på JULEMÆRKEHJEM der da er nogen der har mere brug for det end dig. jeg begyndte næsten at græde. HVER dag siger jeg til mig selv; 1½ times motion om dagen ingen slik og midre potioner. men hver gang jeg bliver tilbudt noget siger jeg glad "ja tak" jeg synes også motion er kedeligt. jeg har virkelig næsten gået til alt. Jeg har det eneromt dårligt med mig selv. jeg kunne godt snart tænke mig en kæreste men ikke med det her udsende. Hjælp mig. mvh. pigen...

Svar:
Hej med dig
Jeg synes det er ret stærkt af dig, at du skriver herind og du virker helt ærlig omkring dine tanker og følelser. Derfor kan jeg godt kan mærke på dig, at det her fylder rigtig meget, og jeg vil gerne prøve at hjælpe dig så godt jeg kan.
Det er ikke rart når nogle af eleverne fra skolen kommenterer din vægt, og jeg kan godt forstå du synes det er ubehageligt.
Du skriver også, at du tit laver aftaler med dig selv om at du skal motionere, spise rigtigt og ikke for store potioner. Når så du bliver tilbudt et eller andet lækkert, så siger du selvfølgelig ja tak og så bliver du lidt skuffet over dig selv. Og det er faktisk ikke en rar fornemmelse.
Du har snakket med din læge om det og i har snakket om julemærkehjemmet. Jeg synes det er helt vildt sejt, at du har snakket med din læge og det fortæller mig at du har lyst og mod til at gøre noget ved det, så du kan blive mere glad for din krop og dermed få det godt med dig selv.
Du skriver også, at du ikke vil fortælle din mor om din vægt og jeg er lidt usikker på hvorfor du ikke vil det. Ud fra det du skriver lyder det nemlig til at hun måske gerne vil hjælpe dig, men at hun ikke ved hvordan du har det og hvad du rigtigt vejer.
Det er rigtig svært at overskue alt det her alene og faktisk endnu sværere at gøre noget ved det alene. Du har brug for en voksen som kan hjælpe dig.
Det er rigtig svært for en voksen at hjælpe, hvis du ikke fortæller hvordan du har det. Ligesom du har gjort det over for mig og over for din læge. Selvom du synes det er svært, så er det vigtigt at du får fortalt din mor om det her. Måske kan du vise hende det du har skrevet til mig.
På den måde kan hun bedre hjælpe dig. Og jeg synes du har brug for hjælp og måske har din mor også brug for hjælp til at kunne støtte dig med den rigtige kost og måske få dig i gang med noget motion som du synes er skægt.
Jeg synes du skal snakke med din mor og bagefter skal i begge besøge din læge og snakke om hvilke muligheder i har. På din skole er der også en sundhedsplejeske som ved rigtig meget om kost og motion. Jeg tror det kunne være en rigtig god ide at snakke med hende.
Du og din mor har brug for en masse gode ideer til hvordan du kan spise godt og motionere, og hvordn din mor bedst hjælper dig..:)
Du skal vide, at du altid kan logge anonymt på chatten her i Cyberhus. Her sidder der voksne som også gerne vil prøve at hjælpe. Måske har de også nogle ideer som du kan bruge, og som kan støtte dig i at få snakket om det.
Jeg håber du kan bruge mine råd..:)
Venlig hilsen
Erroll