overreagere

brevkassespørgsmål

overreagere

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

hey brevkasse.. jeg er en pige på næsten 18 år og jeg har et problem med at overreagere på små ting, både ved at begynde at græde eller råbe og skrige .. mange gange er det i forbindelse med min kæreste som behandler mig meget godt og aldrig har gjort mig noget dårligt. sender han en besked uden smiley eller ikke skrive godnat kan jeg blive så ked af det uden nogen grund. vil bare hører om det er total unormalt at overreagere på den måde og hvad jeg evt kan gøre ved det. disse perioder kan komme med flere måneders mellemrum og komme ud af det blå, og de kan næsten give mig en følelse af depression. hvad kan oversagen være til dette ? håber i kan give mig bare et lille svar for vil virkeligt gerne finde ud af det her

Svar:

Hej med dig

Jeg synes det er rigtig godt at du tænker over dine reaktioner, og gerne vil kigge på dem og forstå dem – især når du oplever at du overreagerer nogle gange. Og jeg kan også godt se at det må være svært at de kan komme helt ud af det blå og kan give dig en følelse af depression.

Du spørger om det er unormalt, hvad årsagen kan være, og hvad du kan gøre ved det. Dem vil jeg lige tage en af gangen..

Normalt/ unormalt. Det kan være helt normalt at være lidt ekstra følsom i perioder, og derfor reagere lidt mere end man plejer og på ting som man efterfølgende godt kan se var lidt overdrevet.. Men det lyder til at det fylder rigtig meget for dig, og måske kunne du godt have brug for at tale om det med nogen.. Det vender jeg lige tilbage til senere.

Hvad er årsagen? Jeg kan desværre ikke fortælle dig hvad årsagen er, for jeg kender ikke din situation fuldstændig – men jeg kan komme med tanker om hvad der kunne få en til at føle sådan, som jeg håber kan give dig nogle idéer..: Når du skriver at det ofte er i forbindelse med din kæreste, og han måske ikke lige får skrevet godnat eller sender en besked uden smiley, får det mig til at tænke på, at det kan have noget at gøre med dit behov for at blive bekræftet i at du er elsket og at han ikke er på vej væk.. Alle har dette behov, vi har alle brug for at føle os elsket og blive bekræftet i det, men nogle gange kan man i perioder have ekstra meget brug for det.. måske fordi nogen andre mennesker har såret en, eller fordi man er lidt stresset, eller bare lidt nede i nogle dage.. Måske har du en x-kæreste, som sårede dig og gør at du har brug for lidt ekstra sikkerhed på at din nuværende kæreste ikke sårer dig og stadig elsker dig? Det kan også være at du er blevet såret nogle gange af dine forældre, hvor de ikke lige har givet dig den kærlighed du har haft brug for, og at du ubevidst kan blive lidt bange for at din kæreste skulle komme til at gøre det samme...? Vores forhold til vores forældre kan nemlig godt påvirke et forhold til en kæreste senere i livet. Når du skriver at det kommer i perioder, kommer jeg også til at tænke på om der er noget der starter de perioder? Er du mon mere stresset og derfor har brug for mere støtte og kærlighed end ellers?

Jeg ved ikke om nogle af disse ting gør sig gældende hos dig, og der kan også være flere andre grunde til at man kan føle som du gør.. men jeg håber det gav dig nogle idéer, som du måske kan bygge lidt videre på..

Så hvad kan du gøre ved det? Når sådan noget fylder i ens liv, kan det betyde rigtig meget at man får talt om det, både med ens nærmeste, men måske også med nogen som slet ikke er involveret i dit liv.. Du er fx meget velkommen til at komme på chatten en dag, og snakke med en af vores rådgivere omkring det.. Hvis du gerne vil forstå hvorfor du nogle gange har det sådan, kunne det måske også være en idé for dig at tale med en psykolog et par gange. Psykologer kan nemlig tit hjælpe med at forstå hvorfor man reagerer og føler som man gør, og ofte betyder det at man forstår sine følelser og reaktioner at man automatisk oplever at de reaktioner og følelser ikke skaber de samme problemer mere. Og jeg tænker at hvis de perioder giver dig følelsen af depression kunne det måske være rigtig godt at få kigget på det sammen med en professionel?

Jeg synes også du skal tage en snak med din kæreste om det og når du så har de dage eller perioder hvor du føler du er ekstra følsom, så fortæl ham det og fortæl ham evt. også, at du lige har brug for lidt ekstra omsorg og opmærksomhed...

Jeg håber du kunne bruge mit svar til noget, og at du får nogle snakke med din kæreste, nogen andre tæt på dig og/ eller en psykolog, så det i fremtiden ikke kommer til at fylde så meget for dig..

Mange tanker fra Heidi