Overdosis af melatonin/circadin

brevkassespørgsmål

Overdosis af melatonin/circadin

brevkassespørgsmål af
En psykisk syg pige
15 år
Oprettet 2 år 10 måneder siden

Hvad sker der hvis man tager 20 melatonin og 20 circadin?  

Svar: 

Kære du

Nu skriver du ikke så meget om hvorfor du spørger ind til det her omkring overdosis. Men når du spørger så præcist ind til 40 piller tolker jeg det sådan at det ikke handler om, en fejldosering af medicin du tager, men en bevidst overdosis. 

For lige at svare på det konkrete spørgsmål først, så kan jeg ikke give dig et præcist svar på hvad der vil ske. Hvis du normalt tager pillerne for at kunne sove, vil jeg tro at du nok plejer at tage 1-2 piller af alt afhængig af styrke. 

Nogle mener også at Melatonin kan bruges som en del af en cancer behandling, og her bruges en noget højere dosis. 

Lige meget hvad er den dosis du beskriver høj, og det kan give problemer med både mave, nyrer og lever. 

Hvis du har selvmordstanker og spørger ind til overdosis fordi du overvejer selvmord, så tænker jeg det er rigtig dårlig idé. Først og fremmest tror jeg på at der findes en bedre løsning til at slippe væk fra de tanker og følelser der gør ondt indeni. Men også fordi at en overdosis af piller kan give nogle meget smertefulde en svære følgeskader på eksempelvis lever og nyrer. 

Igen er det vigtigt for mig at sige at jeg tolker dit spørgsmål sådan at du har selvmordstanker og overvejer selvmord. Og det er med udganspunkt i den tolkning at jeg svarer som jeg gør. 
Jeg tænker du må have det rigtig svært og være meget ked af det når du har de her tanker. Du kalder dig "psykisk syg pige". Betyder det at du har nogle diagnoser og at du er i psykiatrisk behandling? Hvis det gør, er det vigtigt at du fortæller dine behandlere om hvordan du har det lige nu. Fortæl dem hvor svært det er lige nu, og fortæl om dine overvejelser. Jo mere de ved jo bedre kan de hjælpe dig. Måske føler du at den behandling du får nu er en del af problemet?
Det har jeg i hvert fald talt med andre unge om. At de følte at deres behandlingen i perioder gjorde tingene sværere. Det tænker jeg er meget naturligt. For hvis man "rører ved det" som er svært indeni, kan det i perioder godt føles som om det bliver værre.  Men sådan bliver det ikke ved. For enden af behandlingen kan livet og hverdagen se helt anderledes og positiv ud. 

Hvis du ikke taler med nogen om hvordan du har det, tænker jeg det er vigtigt at du kommer i gang. Hvis man har psykiske problemer, og rigtig svære tanker er det helt naturligt at man kan have svært ved at tale om det. At det kan være svært at bede om og modtage hjælp. 
Men det nytter at få hjælp. Det kan godt tage tid, og det er helt sikkert svært. Men det nytter og med tiden kan alt det svære blive helt anderledes, og den smerte du føler indeni kan blive meget mindre og måske forsvinde helt. Du kan lykkes med a skabe en god ændring i din hverdag...du kan blive glad. 

Hvis tanker om selvmord fylder rigtig meget lige nu synes jeg du skal prøve at kontakte livslinien. De har både chat og telefon rådgivning og du kan selvfølgelig være helt anonym. Læs mere om dem her...de har åben hver dag mellem kl. 11 0g 03 om natten. Så du kan næste få hjælp døgnet rundt. 

Hold fast i håbet...det kan lykkes. 
Niels-Christian

 

 

 

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål

© Copyright 2017 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Insafe- & Daphne program