overdosis

brevkassespørgsmål

overdosis

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 4 år 10 måneder siden

Jeg har bare tænkt over noget rigtig længe. Hvis man tager en overdosis af fx. panodiler (i et selvmordsforsøg),
hvor lang tid går der så enlig før der begynder at ske noget (falde om eller andre ting i den stil) ?
Håber i kan svare mig på mit spørgsmål.

Svar: 

Hej Anonym

Man kan ikke sige noget præcist om hvor lang tid der går, og det er ikke nødvendigvis sådan at man besvimer og falder om. Panodil og flere andre smertestillende indeholder det stof der hedder paracetamol. Hvis man får en for høj dosis kan det ødelægge leveren og i værste fald medføre at man dør af det.

Et selvmordsforsøg med panodiler er ikke nødvendigvis et forløb hvor man falder om og sover. Man vil selvfølgelig blive sløv men det er ikke sikkert at man mister bevidstheden. 
Det er tvært imod ekstremt smertefuldt, og det kan ske indefor for nogle timer, men der kan også sagtens gå én uge eller mere. For selv om man ikke længere vil kunne mærke effekten kan leveren sagtens være så skadet at den "lukker ned" efter flere dage. 

Måske er du bare nysgerrig på de her ting, men jeg tænker også det kan være du spørger fordi du selv går med selvmordstanker. Hvis du gør det så synes jeg du skal overveje at snakke med nogen om dine tanker. Det løser ikke alting med et trylleslag, men det er første skridt til at få det bedre..og det kan sagtens lykkes at ændre sine tanker eller nogle bestemte ting i sin hverdag så man kan blive mere glad for sit liv igen. 

Livslinien har både en tlf og en chat hvor du kan snakke med frivillige voksne der er vandt til at snakke med både børn og voksne om selvmordstanker, og du kan være fuldstændig anonym. Deres telefonrådgivning har åbent hver dag kl. 11-23 og du kan læse mere om den her.

Mange hilsner 
Niels-Christian

Rådgiver har svaret på dette spørgsmål

© Copyright 2017 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Insafe- & Daphne program