opdragelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
hej jeg er en pige på 12 og har en lille søster der er 6 når vi ikke opføre os ordenligt eller gør noget forkert giver mor eller far os en endefuld hvad der sker er at mor eller far tager os med ind på vores værelse og fortæller os hvad vi har gjort og hvorfor det er forkert så lægger de os over deres knæ og giver 5-6 hård smæk i numsen med deres hånd bagefter for vi et knus og mor eller far siger at de elsker os men at der nødt til at være en straf som kan mærkes så vi kan lære at opføre os ordenligt

Svar:
Hej
Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg synes det er rigtig godt, at du skriver til Cyperhus og fortæller om de ting du oplever. Når du vælger at skrive til Cyperhus og fortælle, tænker jeg at der er fordi du har det rigtig skidt med de oplevelser du har haft. Eller du gerne vil hører efter nogle voksne efter, om det er okay, at jeres mor og far giver en endefuld?
Jeg kan starte med at fortælle dig at, i Danmark må man ikke slå sine børn, heller ikke en endefuld og heller ikke når man opdrager. Og det er uanset, hvor meget man ikke opfører sig ordentlig og hvor meget forkert man gør. Det er aldrig okay. Når du fortæller at dine forældre taler med jer om, hvad I har gjort forkert og hvorfor, så synes jeg det lyder godt og at det er en god måde at tale sammen og få forklaret, hvorfor forældre sætter reglerne som de gør. Jeg tror dine forældre vil dig det bedste, ud fra det du fortæller, jeg tror måske at det er fordi at det er den måde de selv er blevet opdraget på, så de synes det er den rigtige måde.
Du fortæller ikke så meget om, hvad du tænker og føler om det her med at få en endefuld, men jeg kan forestille mig, at det er rigtig ubehageligt og man bliver flov og ked af det? Og det er der ikke noget at sige til. Det er selvfølgelig aldrig rart at få skæld ud og få af vide af sine forældre, at der er ting man ikke må og ting man skal gøre, som man ikke gider. Det er helt okay, at forældre gør det.
Jeg ved ikke om du har sagt til din mor eller far, hvordan du har det efter du har fået en endefuld? Jeg synes det kunne være en god ide, at sige til dem, hvordan du har det. Du kan fortælle dem, at du godt kan forstå at man skal opfører sig ordentligt, uden de behøver at slå. Jeg tænker også at det kunne være en god ide, at du fortæller dem hvis du bliver bange, flov, ked af det eller hvordan du nu har det.
Hvis du synes det kan være svært at sige det til dine forældre kan du eventuelt printe det her brev ud og vise dem. Så kan du fortælle dem, at du er ked af det og du ikke vil have de slår dig.
Hvis du har brug for at chatte med en voksen omkring alt det her, er du altid velkommen i vores chatrådgivning. Vi har åbnet man-fredag kl. 13-16 og tirsdag og torsdag mellem 19-21 også.
Mange hilsner
Helle N