Ondt i hjertet.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej brevkasse. Jeg har længe gået og tænkt over hvordan jeg skulle få alle mine tanker ud og håber i kan hjælpe mig på vej til en bedre og positiv fremtid. Jeg er som sagt 14 år gammel og går i en helt normal folkeskole. Jeg har altid været en af dem der har haft venner over det hele og aldrig har manglet noget. Lige indtil den dag det hele skiftede. Jeg skulle konfirmeres og derfor skrev min kæreste og bedsteveninde sammen men jeg vidste ikke at det var pga en overraskelse så jeg blev en smule jaloux, og tog det for personligt.. Jeg endte derfor ud med at blive uvenner med dem begge. Min kæreste bliv fin igen men min bedsteveninde er jeg stadig uvenner med.. I sidste uge var der en der havde fortalt hende at jeg skulle have startet et rygte om at hun havde sendt nogle "frække" billeder til hendes kæreste, jeg er en loyal veninde og ville ALDRIG nogensinde gøre sådan noget! Men det kom ud så alle hørte det og ingen gav mig nogen chance for at forsvare mig selv.. Folk angreb mig, jeg bliver mobbet hver dag og græder mig selv i søvn hver aften, jeg har faktisk ikke lyst til at leve, og det gør ondt i mit hjerte at vide.. Jeg tænker tit over hvordan folk ville reagere - ville de bare være glade og nærmest holde fest... Det er nemlig hvad jeg tror de ville. Min familie og min kæreste er den eneste årsag til at jeg ikke har begået selvmord. Jeg giver snart op hvis dette bliver ved, jeg håber i kan hjælpe mig lidt på vej. Jeg ser som sagt negativt på tingene og jeg ville ønske jeg kunne ændre det. Hvis bare en eller to af dem brød sig om mig, det ville være det største nogensinde, jeg har meget dårligt selvværd og selvtillid og føler hele verden er imod mig.. Please brevkasse... Hjælp mig

Svar:
Kære Dig,
Jeg synes at det er rigtig fint at du har valgt at finde et sted hvor du kan få alle dine tanker ud, for jeg kan godt høre at det er en rigtig uheldig situation du er havnet i, og jeg kan virkelig godt forstå at du synes det gør ondt helt ind i hjertet, når du pludselig bliver mobbet hver dag og når du græder dig selv i søvn hver aften.
Det er rigtig godt at høre at du har din familie og din kæreste til at støtte dig igennem i det hele. Jeg synes det er rigtig fedt at du nu vil gøre noget for at få det hele stoppet, så det kan forhåbentlig kan blive som før i tiden igen, hvor du havde mange venner.
Jeg synes at det lyder til, at det hele bygger på en misforståelse. Du fortæller at du blev jaloux på din bedste veninde og din kæreste fordi de skrev så meget sammen op til din konfirmation, og at det er det der har gjort at du endte med at blive uvenner med dem begge. Det var selvfølgelig lidt uheldigt at du blev så jaloux når det handlede om en overraskelse til dig, og jeg tænker at det nok er det din veninde er blevet skuffet over? For hun ville jo bare gøre det hele så godt for dig som hun kunne. Samtidig tænker jeg, at det er en meget normal reaktion at du bliver jaloux - og at det jo dybest handler om at du holder rigtig meget af både din kæreste og din veninde. Og mon ikke det er den misforståelse du skal have redt ud med din veninde?
Kunne du evt. snakke med hende om det hele? Fortælle hende hvordan det hele hænger sammen. At du blev jaloux og ked af det, og at du nu er rigtig ked af at de ting skete. Måske kunne du også fortælle hende at du savner hende og jeres venskab? eller du kan evt. også skrive til hende, jeg kan jo se at du er god til at skrive og sætte ord på dine følelser.
Derudover lyder det til at der også er andre der har blandet sig i det hele, og at de alle har taget hendes parti, og bl.a. spreder falske rygter om dig. Det synes jeg på ingen måde er ok! Det må være en sag mellem dig og din veninde, og ikke noget som andre skal blande sig i. Kunne du forestille dig også at snakke med din veninde om det, når du snakker (eller skriver) med hende? Et forslag kunne evt. også være at fortælle om mobningen til en af dine lærere, som så kunne tage nogle af episoderne op på klassen??
Hvis der du mangler flere råd eller har brug for at snakke lidt mere om det hele, så er du også velkommen til at logge dig på vores chatrådgivning, eller til at skrive til os igen.
Jeg håber rigtig meget at du vil få taget kontakt til din veninde, og at du vil overveje om i selv kan få styr på misforståelsen, eller om i evt. skal have lidt hjælp fra en lærer. Og i hvert fald synes jeg det er rigtig godt gået at du nu vil gøre noget, så mobningen kan blive stoppet, som du fortjener!
Mange tanker fra Helle.