Ond i hjertet-
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej brevkasse:-) Jeg er en pige på snart 15 år. Jeg går i 8 klasse og ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv. Jeg har en meget opdelt klasse, og på mange måder er den fuldstændig vendt på hovedet! På den måde at dem man tror er rigtig venlige, er bare nogle snobber, og dem man tror er snobber er venlige. Mit problem er at, min venner ikke er mine venner længere og det gør rigtig ondt i mit hjerte. For et par måneder siden da det nye skole-år startede igen fik vi en ny pige i klassen, og mig og hende blev rigtig gode venner, og jeg tror aldrig jeg havde gladere i 3-4 år, men det varede ikke længe, før at den glæde var slut! En dag kom jeg ind på toilettet oppe på skolen, hvor mine ex veninder var gået ind uden at de vidste at jeg var der. De begyndte at bagtale mig, og sagde at de var glade for at den nye pige var kommet, så de slap for mig. Hende som havde sagt det kom ud far toilettet mens jeg var der, og jeg tror mit ansigtsudtryk viste at jeg havde hørt hvad hun havde sagt, for hun stirrede chokeret på mig. Jeg løb min vej, men hun indhentede mig, og hun kom med alle mulige undskyldninger, og jeg tilgav hende, lidt for hurtigt i følge min nuværende bedste veninde. Den nye pige i klassen var sød meget af tiden, men man skulle bare sige en ting forkert til hende og så blev hun gal! Jeg havde heldigvis en til veninde. For ikke lang tid siden fik vi nye pladser i klassen, men jeg skulle absolut være den uheldige, og jeg kom til at sidde ved siden af den af mine ex veninder, jeg hadede aller mest. Vi satte os så langt væk fra hinanden som bordet tillod. En dag gik jeg ud fra klassen og arbejdede, for jeg følte ikke at jeg kunne være inde i klassen, men da det blev frikvarter blev jeg nød til at gå ind. Da jeg kom ind, sad hun og talte med to andre, en af dem var en dreng og da han så mig råbte han Hej ........... De to andre så hurtigt op og hende jeg sad ved siden af, vendte sig hurtigt om til vores bord igen, men jeg så hende skæve alvorligt til de to andre, det gav mig en meget stærk fornærmelse af at de bagtalte mig:-( jeg havde haft det dårligt hele morgenen, og jeg brugte det som undskyldning for at tage hjem, og jeg tog ikke i skole resten af ugen. Nu går jeg og tænker på om jeg skal bede min lære om en ny plads, eller om jeg skal bide tænderne sammen, og vise hende jeg sidder ved siden af, at jeg ikke er så nem at knække? + vi får nye pladser hver måned. Men det jeg går og tænker mest på, er om jeg skal tage en snak med hende jeg sidder ved siden af, og forlange at få af vide hvorfor hun hader mig så meget! Men jeg tror ikke at jeg har modet til det, men jeg har ikke rigtig noget at miste, jeg er næsten blevet stemplet som outsider nr. 3 og det er heller ikke rart Undskyld for et måske lidt forvirrende brev. Hilsen Ann-so

Svar:
Helle N
Kære Ann
Først vil jeg gerne starte med at sige, at jeg synes det er rigtig flot, at du skriver til brevkassen og fortæller om dine følelser og den situation som du står i. De ting du fortæller om lyder som nogle rigtig ubehagelige oplevelser og jeg kan godt forstå det er svært at miste nogle af dine gode veninder fra klassen. Jeg ved der, desværre, er mange mennesker som har oplevet det samme som du beskriver, at blive bagtalt og holdt udenfor og det er så ubehageligt, uretfærdigt og svært og derfor skal du også have ros for at skrive herind. Det er sejt!
I dit brev starter du med at skrive, at dine venner ikke længere er dine venner og det er derfor du er rigtig ked af det. Det er meget forståeligt at du har det sådan for det er aldrig rart at miste gode venner. Og hvor er det tarveligt, at de pludselig begynder at bagtale dig. Hvis jeg har forstået dit brev rigtigt, så begyndte jeres venskab at gå i stykker, da den nye pige i klassen startede og du overhørte dine, nu, ex-veninder på toilettet? Det er rigtig svært, hvis man pludselig oplever, at ens veninder ikke vil være ens veninder længere og pludselig behandler en dårligt, uden man ved hvorfor.
Du skriver også i dit brev, at du har en nuværende bedste veninde og det er rigtig dejligt at hører, at der er en god veninde du kan stole på og snakke med. Det er nemlig også derfor man nemt kan gå og være rigtig ked af det, hvis man nogen at snakke med om, hvordan man går og har det. Jeg håber du føler at dig og hende, kan tale om tingene og hun virker somom hun vil dig det bedste.
I forhold til den nye pige i klassen, tænker jeg det kunne være en mulighed, at prøve og spørger hende om hvorfor hun bliver gal på dig? Hvis det er en pige som du gerne vil være veninder med, så prøv og fortæl hende, at du synes hun er sød og du gerne vil være veninder, men det er lidt svært, når hun pludselig bliver sur. Måske er det noget I kan løse sammen? Hvis du tænker at hun måske ikke er en pige, som kunne være en god veninde for dig, er det en god ide bare at holde afstand.
Til slut i dit brev kommer du med nogle rigtig fine overvejelser omkring, hvad du kan gøre for at ændre på den her situation. Jeg synes det meget modent og fornuftigt, at du tænker det er en god ide tale med din side kammerat (ex-veninde). Det synes jeg er en rigtig god ide. Du kunne spørge hende, hvorfor hun er så sur på dig og fortæl hende evt. at det gør dig rigtig ked af det, at hun bagtaler dig. Jeg tror det er en rigtig god ide at få det sagt på en rolig måde, så det ikke ender med et skænderi. Som du skriver, kan det være rigtig svært, men samtidig kan det være at en snak kan være med til løse situationen. Jeg synes det er meget sejt, hvis du konfronterede hende med det og siger det som det er, også har du i hvertfald gjort dit for at I alle kan være venner igen.
Jeg synes det kunne være et godt første skridt, og hvis du så ikke føler der kommer noget godt ud af det, er det en god rigtig ide at tale med din lærer om situationen. Det kunne være hun/han havde nogle gode råd til hvordan du skal håndterer det og måske nogle ideer til hvordan I kan løse konfliken i klassen. Jeg synes du skal prøve og se om du kan tale med din side kammerat/ex veninde først, inden du beder om en ny plads, da snakken måske løsner op for konflikten. Det kan jo være anledningen til I kan få snakket, at I sidder vedsiden af hinanden.
I den forbindelse, at I får nye pladser hver måned, tænker jeg også om det måske kunne gøre at man kom til at snakke med nogle andre fra klassen som man ikke normalt snakker med? Er der nogen ellers fra din klasse som du måske kunne have lyst til at lære bedre at kende og starte nogle nye venskaber op med?
Jeg ved ikke om det er noget du har talt med dine forældre om? Det kunne måske også være en meget god ide, så de er klar over hvordan du har det i skolen og får fortalt dem at det er rigtig træls nogen gange da det tit hjælper at få vendt sine tanker og følelser, ligesom du har gjort her i brevet.
En af grundene til jeg også synes det er en god ide at tale med dine forældre om det, er at du jo til næste år skal i 9. klasse og hvis du bliver ved med at have det træls i din klasse, kunne det måske være en mulighed at komme på efterskole? Det ved jeg at rigtig mange på din alder er glade for, da det giver muligheden for helt nye venner og ny skole. Her kender ingen hinanden når de starter og det kan, for mange, være en frisk og postitiv luftforandring. Det er blot et forslag som jeg vil smide afsted, men jeg ved jo ikke om det overhovedet er noget for dig:)
Jeg håber mine råd kan bruges og du er altid velkommen til at skrive igen, eller henvende dig på cyperhus' chat, hvor der også sidder nogle voksne som også er klar til at lytte og give et råd. Held og lykke med snakken med din ex-veninde, jeg håber det vil ændre på situationen og I måske kan blive gode venner alle sammen.
Mange hilsner fra
Helle N