okay eller ej
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hellow peeps:3 ehm.. ja, jeg er en pige på 16, og nu er jeg så træt af at være mig:s jeg har i en lang periode på snart et år, spist meget kontrolleret. jeg tæller kalorier, (dog ikke præsist, men sårn ca tal) og jeg tænker meget over hva jeg spiser. den ene dag i skolen, sku vi så regne vores BMI ud og alle i klassen lå på normal eller lidt overvægtig, men mit BMI lå på omkring de 17:s min lærer nåede ik at svare da folk sagde at jeg havde anoreksi, og siden da har de kaldt mig anoreksi barn osv, og de snakker virkli nedladende til mig :s jeg spiser ik ret meget til hverdag, og den sidste uge har jeg levet af ca 500 kalorier hver dag. en normal hverdags kost kan være: lidt havre grød til morgen, 50-100 g. agurk til middag, 2 små kartofler og en halv kylling fillet til aften.. det irritere mig at folk sir jeg har anoreksi, men .. hmm har jeg det? alle sir jeg har symptomerne men det mener jeg ik selv at jeg har..

Svar:
Hej
Du skriver at du er træt af at være dig selv og så er bare så godt at du gør noget ved det. Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig...
Det er ikke rart at blive kaldt for "anoreksi barn" eller blive talt nedladende til og jeg kan godt forstå at det fylder en del for dig. Du fortæller også at du spiser meget kontrolleret og for eksempel tæller dine kalorier, for eksempel har du sidste uge levet af 500 kalorier om dagen..
Der er stor forskel på kroppe. Om dit BMI tal er lig med at du er undervægtig, afhænger af om du har mange muskler, om du har tykke knogler og så videre. Jeg er ikke læge og kan ikke se dig, derfor kan jeg heller ikke svare dig på, om du har anoreksi. Anoreksi handler ikke kun om vægt og kalorier, men også om hvordan du har det med dig selv.
Men jeg kan fortælle dig dig, at 500 kalorier om dagen er for lidt og ud fra det du skriver, så lyder det til at du har et usundt forhold til kost.
Det kan der være flere årsager til. Måske er du vokset op med nogle usunde vaner, måske er det fordi du har brug for at vide lidt mere om kalorier og hvad din krop har brug for af energi, eller måske er der noget helt andet du synes er svært og som du egentlig har brug for at snakke med en voksen om.
Derfor synes jeg det er vigtigt, at du får snakket med en voksen og får fortalt om de tanker du går rundt med. Jeg har forskellige muligheder jeg håber du vil gribe:
1. Først og fremmest synes jeg ikke det er ok, at dine klassekammerater kalder dig de ting og det skal din lærer hjælpe dig med at få stoppet. Prøv at fortælle din lærer om det der sker i klassen.
2. Prøv også at fortælle din lærer om dine spisevaner, ja egentlig det som du rigtig fint har beskrevet for mig. Måske vil du opleve at det ville være rart og at din lærer kan hjælpe dig med at finde ud af det her med kalorier og kroppen. Ellers er der sikkert en sundhedsplejerske på skolen, som også kan være god at snakke med. Og han/hun har helt sikkert styr på det med kroppen og måske kan i også snakke om en kostplan der er bedre end den du følger i dag.
3. Jeg synes det er vigtigt at du fortæller dine forældre om det her. Når man går rundt med det alene, kan det godt være ret uoverskueligt og lige pludselig kan det blive svært. Det er rart at have nogle der støtter en, når det er lidt svært.
4. Den sidste mulighed jeg tænker ville være en god ide for dig, er vores chat her i Cyberhus. Den har åben kl 14 - 19 og her sidder voksne som har stor erfaring i at snakke med børn og unge, også om ting som kan være svære at snakke om.
Du har spurgt om hjælp her i dag og det er stærkt. Det fortæller mig at du holder et godt øje med om du har det godt. Det er super flot. Lige nu er du lidt træt af at være dig. Tingene kan blive nemmere, men det kræver at du deler dine tanker med andre, så de kan hjælpe.
Venlig hilsen
Erroll