Og jeg har intet at sige!
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej Cyberhus.dk!
Jeg har intet at sige, da jeg ligesom mange individer, besidder en forfærdelse erfaring af at ikke have nogen erfaring. Hvad fanden vil det betyde? Jeg er snart en 19 årig knægt, og jeg har ingen erfaring med det modsatte køn. Det er sådan ved at blive lidt pinligt, at man sagde, når man fylder 16, så skal man komme igang med at træffe nattens forbrydelser, og sådan fortsatte det, og snart er jeg 19, og overvejer at holde et jubilæum for mig selv for hvor dårlig jeg egentligt er til at score det modsatte køn, til trods for, jeg er en imødekommende person, har en fin vennekreds og fejler ikke sociale problemer i den sekundære socialisering dog kun i den primære, men det er ej problemet nu, men hvad fanden skal man tænke når står det og ser ens verden falde sammen af nære venner som træffer nattens forbrydelser og oplever smagen af lykke? Jeg har prøvet, så meget, I har ikke haft nogen idé, og de steder hvor jeg nærmer mig det man kan definere som kærlighed, er under de mest bizarre omstændigheder, som jeg ikke engang har lyst til at forklare her.Sikkert ligesom mange andre drenge og piger, bliver jeg genert, når man står der - og skal tage chancen, så gør man det ikke. Fordi man ikke ved hvornår man skal tage sit skridt, da man ej har nogen erfaring at se tilbage til, så har man jo, ingenting, og når man jo er drengen - er man ofte ham der skal tage det første skridt!
Det er ikke et konkret problem, men konsekvensen af at stå i mine sko på dette aspekt af livet, er at man føler som om man har tabt. Som om, at ens ungdom er ved at slutte, jeg ved det ikke, det gør ondt psykisk.
Held og lykke med at svare på min besked, og på forhånd vil jeg sige tusind tak, det er sødt af dig.
Lidt kærlighed får I herfra.

Svar:
Kære dig
Tak for dit meget beskrivende, følsomme og personlige brev. Jeg kan læse at du kan et eller andet med ord og er god til at beskrive hvordan du har det indeni. Du stiller ikke et direkte spørgsmål, så derfor svarer jeg sådan lidt mere overordnet tilbage til dig. Det håber jeg du kan bruge til noget, om ikke andet til at sætte nogle nye tanker igang hos dig.
Det virker til at du tænker meget over hvordan du er i verden, hvem du og måske også hvem du gerne ville være. For nogle mennesker fylder de her slags tanker lidt mere end hos andre, måske fordi man er bedre til at føle, mærke, tænke og reflektere over livet. Det kan være at alle indtryk kommer direkte ind og at du derfor bliver meget påvirket af det du oplever, ser og hører. Hvis man er sådan en, der er lidt mere tænksom, følsom og i sit hovede, kan det godt være svært at træde ud og være i kroppen en gang imellem. Man kommer måske til at gennemtænke en situation, allerede inden det er sket og så kan man slet ikke overskue at handle for fx at møde de her piger, som du gerne vil møde.
Det er meget naturligt at være genert, utryg ved og sensitiv i forhold til det modsatte køn. Det tror jeg langt de fleste på din alder, men også voksne kan opleve. Det er sårbart, fordi man både gerne vil være som andre og fordi man bare er nødt til at springe ud i det, for at det sker. Men når man springer ud i noget med andre mennesker, så kan man nemt blive såret og usikker, og så kan det føles nemmere helt at lade være. Der er mange der kan have en følelse af at de er forkerte, fordi de ikke har scoret mange piger, drukket sig fulde og er meget udadvendte. Men det er ofte de her mennesker der kan det, der er i fokus og får opmærksomhed, og selv de kan føle ubehag i de her situationer. De er bare bedre til at skjule det.
Jeg har et par forskellige slags forslag til ting du kan overveje at afprøve, hvis du har lyst til at prøve at flytte dit fokus fra at have følelsen af at have tabt, til at se det som du lige er ved at begynde.  Du har mange år at øve dig i, for ja, det kræver øvelse at skulle tænke på nye måder lige pludselig.
Det første jeg tænker er at du kunne øve dig lidt mere i at være i din krop, og mindre i dit hovede. Jeg ved det er nemmere sagt end gjort, særligt hvis man er vant til at tænke mere end handle. Det kan være at du kunne overveje at gå til dans, sport, sang eller noget helt fjerde, der kunne få dig til at tænke mindre, bare for en tid. Ved at begynde at bruge og lytte til kroppen, kan tankerne om dig selv komme til at fylde mindre og det bliver nemmere at gøre, spørge og være lige her og nu.
Noget andet jeg tænker på er at have tålmodighed og vente på hende der pigen, der kan lide dig for lige præcis den du er. Sådan en pige findes. Det er langt fra de fleste piger der foretrækker meget snakkende drenge. Der er mindst lige så mange der kan lide stille fyre der tænker over livet og er gode til at lytte. Det kan være at du skal møde piger på en lidt anden måde, fx på nettet, over facebook, en datingprofil eller noget tredje, nu du er så god til ord og beskrivelser.
Det sidste jeg tænker er om du kunne forestille dig at komme et sted hvor andre unge mødes, som måske nogle gange har det lidt svært socialt. Du beskriver at du har venner, så det kan være at jeg skyder helt forbi, men du får tilbudet alligevel. Der findes forskellige steder hvor "ensomme" unge kan mødes. Der er fx Ventilen, som er et sted hvor sårbare og stille unge mødes i klubber. Derudover er der ensomung.dk, hvor man kan chatte og deltage i arrangementer. Ved at komme de her steder, tror jeg du vil opleve at der er mange unge mennesker der har det som dig og som synes at livet nogle gange er lidt svært at finde rundt i, særligt socialt.
Jeg håber du har fået noget ud af mit svar, selvom du måske ikke rigtigt vidste hvad du gerne vil have svar på.
Kærlig hilsen Marianne