OD..
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Dør man af en OD på 10 panodiler? Har engang taget en od af Seroquel, der skete ikke så meget andet end at jeg kom på somatisk hospital, fik kul osv.. Overvejer at tage fx. en od efter jeg kommer hjem fra ferie eller handler på mine tanker.. Ville et sted ønske jeg ikke skulle på ferie for så kunne jeg handle på det nemmere.

Svar:
Kære du,
Det lyder til, at du går rundt med en masse tunge tanker, som er svære at bære rundt på. Sådan skal man ikke have det når man er 14 år og jeg synes det er godt, at du har skrevet ind, så du kan få råd til hvordan du kan få hjælp til at få det bedre! Du har fortjent et liv som du nyder og som du har lyst til at leve. Når jeg læser dit brev så får jeg en helt klar fornemmelse af, at du ønsker at slutte dit liv og egentlig har taget beslutningen. Det er jeg rigtig ked af at høre! Jeg håber at du vil genoverveje din beslutning, for det kan godt lade sig gøre at få skubbet de negative, tunge tanker væk og blive glad igen. Det har du fortjent!
Når man har det som dig er det vigtigt at man snakker med andre om hvordan man har det og hvilke tanker man har. Jeg ved godt, at det er hårdt og svært at snakke med andre om ens dybeste og tungeste tanker og følelser, men man skal ikke gå rundt med dem alene. Hvis ikke man får snakket med nogle om dem, så får de lov at fylde mere og mere og dække over alt det, som ellers kunne få lov at gøre dig glad. Måske kunne du skrive det hele ned i et brev, hvis du tænker det er nemmere at skrive end at fortælle. Nogle kan synes det er nemmere at få forklaret ens tanker og følelser på skrift, og hvis du også har det sådan, så kunne det måske være en ide for dig?
Der er faktisk, desværre, ret mange unge som oplever at have selvmordstanker. Det betyder ikke at det er normalt eller naturligt, men jeg skriver det fordi det kan nogle gange være rart at få at vide at man ikke er mærkelig. Der er ikke noget i vejen med dig. Du skal have lov at få kontrollen tilbage, så de tunge tanker ikke får lov at bestemme over dig!
Der findes en side, hvor man kan snakke med voksne, som er rigtig gode til at snakke om lige præcis selvmordstanker og selvmord generelt. Det kan være rart at snakke med nogle, som ved hvad de snakker om og som kan sætte sig ind i de skræmmende tanker som selvmordstanker kan være. Hvis du har brug for at snakke med nogle som du ikke kender, og som ikke kender dig, så er det måske en mulighed for dig? Du finder deres hjemmeside her. Man kan både ringe til dem og skrive til dem helt anonymt. Deres telefonnummer er 70 201 201. Man kan ringe alle årets dage mellem klokken 11 og klokken 04 om natten.
Du er også velkommen til at skrive ind til os på vores 1-1chat, hvor du også kan snakke anonymt med en rådgiver om dine tanker. Du finder chatten her.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Du har fortjent at få noget hjælp, så du kan komme tilbage til at leve dit liv.
De varmeste hilsner,
Astrid