nyt sted at bo
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej jeg er en pige på 13, jeg har måske en sydom der hedder NLD (nonvebal lerning disorder) det er en phykisk lidelse, jeg mener ikke mine forældre kan klare det og at jeg birde være i pleje hos nogle som kunne nu skal du ikke misfårstå mig for mine forældre er fantastiske forældre men ikke for mig de kan ikke klare det og jeg kan ikke klare det meget længere jeg skal væk det er det besdste . men hvad skal jeg gøre for at komme væk jeg kan ikke tale med mine forældre om det men kan jeg bare gå ned på kumunen og sige det eller hvad skal jeg . og hvis du mener jeg godt kan klareat blive her tager du fejl for du ved ikke noget om hvordan det er hvis jeg skal tvinges til at være her meget længere tror jeg jeg begår selvmord. hilsen hende der vil i pleje snart.

Svar:
Hej med dig..
Jeg synes simpelthen det er hamrende stærkt, at du skriver til brevkassen og jeg kan godt høre på dig, at du mener det her alvorligt. Jeg kan også godt høre, at du holder meget af dine forældre og det er helt okay, at du mener de ikke kan klare opgaven. Det vigtigste lige nu er, at du får den hjælp og støtte du har brug for.
Ja, du kan faktisk godt bare gå ned på kommunen, men det kan være en god ide at ringe først. Det hænger sådan sammen, at det er din kommune der skal bestemme og betale, hvis du skal have et andet sted at bo. For eksempel i pleje som du foreslår. Du vil få en sagsbehandler som vil snakke med dine forældre og dig, og sammen vil i finde den bedste løsning.
For at få fat i en sagsbehandler, kan du gøre forskellige ting.
- Du kan ringe til din kommune og bede om at tale med en sagsbehandler der har med børn og unge at gøre. Så kan du fortælle hvad det handler om, og så tror jeg du vil blive inviteret ned til et møde, hvor I kan snakke lidt mere om det.
- Du kan også snakke med din lærer om det her og så vil din lærer måske hjælpe dig med at tage kontakt, eller også vil din lærer lave det man kalder en underretning til din kommune. Det betyder at din lærer fortæller kommunen, at du ikke har det godt med at bo derhjemme og så vil kommunen tage kontakt til både dig og dine forældre.
- Alt det her med kommune og sagsbehandlere, kan godt være lidt svært at gøre alene. Derfor kan det være en god ide at ringe til Børns Vilkår og noget der hedder Børnebesidderkorpset. Det er et sted hvor du kan få hjælp af en voksen og den her voksen kan gå med til møder og på en måde være din egen advokat, som taler din sag og hjælper dig.
Og så lige til sidst...Hvis du sidder og har brug for at snakke med en helt anden voksen, så kan du chatte helt anonymt herinde i Cyberhus med en voksen. Chatten har åben mandag til torsdag kl. 14-19.
Så kære du, det er godt du reagerer når du kan mærke det ikke fungerer. Og jeg håber du finder en løsning som du har det godt med. Det har du fortjent.
Venlig hilsen
Erroll