Ny skole

brevkassespørgsmål

Ny skole

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej. Det hele startede helt ned fra nulte klasse, hvor jeg blev mobbet. Jeg skiftede skole, efter jeg havde slåsset for sjov med en dreng, nogle piger løb rundt og sagde at vi havde haft samleje, hvilket knuste mit hjerte. Jeg skiftede skole mange gange, og det skete op til flere gange, at jeg blev kaldt meget grove ing og blev behandlet diskriminerende, og først i sjette klasse, lod folk mig være. Min selvtillid er enormt dårlig og jeg ligger ofte og græder. Først i syvende klasse blev det rigtig slemt igen, men inden det, var jeg meget populær, og alle ville være venner med mig - hvilket jeg elskede! Det var den bedste følelse i hele verdenen at folk ville være sammen med mig. Men så i syvende, rottede mine to bedsteveninder sig så sammen imod mig, og jeg havde igen ikke nogen at gå samen med. Heldigvis var jeg sammen med outsideren i klassen, og hun er virkeligt et fantastisk menneske bag alt den mørke make-up, men jeg kan simpelthen ikke holde ud at være så asocial - for det er bare ikke mig ... Og nu skal jeg til at i niende, og stadig taler jeg ikke med nogen drenge - har intet socialt liv, ud over min bedste veninde.. Min mor har tilbudt mig at flytte mig over på en skole der ligger æige ved siden af, men jeg er også bange for at sige farvel til min bedsteveninde, for hun er virkelig den søster, jeg aldrig fik ...

Svar:

Kære du.

Normal

false

DA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabel - Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Velkommen til.

Jeg kan forstå, at du har haft nogle hårde skoleår og det er svært at stå med alene. Derfor er det godt, at du har skrevet herind. Jeg har ikke nogen endelig løsning på dine problemer, men jeg vil forsøge at svare, så godt jeg kan og komme med nogle idéer til, hvad du kan gøre for at få det bedre.

Du skriver, at du er blevet mobbet helt tilbage fra børnehaveklassen af. Du har flyttet skole mange gange, men i 6. kl. gik det godt. Det er hårdt at flytte skole så mange gange, som jeg kan forstå, at du har gjort. Hver gang skal man starte forfra og bruge en masse energi på at skabe nye venskaber, lære nye folk at kende osv. Selvtilliden hos et menneske dannes bl.a. i samvær med andre og derfor er det vigtigt, at du fokuserer på, hvad der gik godt i 6.kl. og hvorfor det gik godt. Gjorde eller sagde du fx noget bestemt, som fik de andre til at kunne lide dig? Ville du kunne gøre noget lignende igen? Hvad skal der til, for at du kan blive populær igen? Tænk over disse spørgsmål og prøv at forestil dig, at du er populær i klassen. Nogle gange skal der ikke så store ændringer til, før det lykkes. Det kan fx være, at du begynder at tale med nogle fra klassen eller parallelklassen, som du ikke tidligere har talt med. Det kan også være, at du står frem foran klassen og fortæller, hvordan du har det – evt. med en lærers hjælp. Det er rigtigt vigtigt, at du ikke bare accepterer den rolle, du har fået i klassen. Gør op med denne rolle og vis de andre, hvem du i virkeligheden er! Du skal turde være dig selv og øve dig i at være det sammen med de andre. Det er ikke let, men det kan lade sig gøre. Det gælder om at tage udfordringen op og VILLE.

Alle har ret til et godt skoleliv – også du. Dine klassekammerater skal lære, ligesom du har gjort med din veninde, at der sagtens kan være et fantastisk menneske bag en persons ydre. Det kan du være med til at lære dem.

Du skal til at gå i 9. klasse og her er det vigtigt, at du koncentrerer dig om din skolegang – det er din fremtid, som står på spil nu. Hvis du ikke har det godt i klassen, skal du søge hjælp hos din lærer. På de fleste skoler findes der også en eller flere AKT (Adfærd-Kontakt-Trivsel) lærere, som er specialiserede i at få elever og klasser til at fungere bedst muligt. Du kunne gå til denne lærer og bede om hjælp. Han/hun er ansat til bl.a. at hjælpe elever som dig, så de kan få en god skolegang.

Du kan også vælge at tale med en anden voksen om det. En voksen, du har tillid til og som forstår at lytte til dig. Det kan fx være dine forældre eller andre familiemedlemmer måske.

Jeg mener ikke, det nødvendigvis er en rigtig løsning at skifte skole. Det har du prøvet tidligere uden at det hjalp. Problemet flytter bare med, hvis du ikke får taget hånd om det nu. Du har prøvet at blive mobbet mange gange – så mange, at dit selvværd ikke er godt i øjeblikket. Når man har det sådan, bliver man ofte et let offer for ny mobning, fordi man ikke kan sige ordentligt fra. Derfor må du ud af busken NU og gøre noget ved din situation. Du har stadig din gode veninde og hende skal du holde fast ved. Det lyder til, at I har det rigtig godt sammen og er gode for hinanden. Det styrker selvværdet hos jer begge. Herudover kan du forsøge at finde nye venner udenfor skolen. Det kan fx være i sportsklubber, foreninger eller bare i nabolaget hvor du bor. Ved at finde nye venner får du styrket din selvtillid og finder så ud af, at du er værd at være ven med, for det er du med garanti!

Jeg er helt overbevist om, at der venter noget godt på dig i fremtiden. Når du selv har taget det første skridt, bliver det lettere hen ad vejen at ændre situationen til noget, som er godt for dig. Husk, at du skal være god ved dig selv og sørge for at give dig selv nogle gode oplevelser.

Jeg ønsker dig alt muligt godt fremover og held og lykke med det hele.

Linda