Ny mand

brevkassespørgsmål

Ny mand

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Oprettet 8 år 7 måneder siden

Hej. Jeg er bange for at min mor har et hemmeligt forhold? Der er en mand som giver hende blomster og lignende. Jeg ved ikke om jeg skal sige noget for jeg kan ikke lide tanken om at de måske ville gifte sig. Jeg har ikke noget imod manden, men jeg vil ikke have at de gifter sig? Jeg ved ikke om det er rigtigt men det virker sådan

Svar:

Hej med dig.

Det er helt forståeligt, at du har mange tanker omkring, at din mor måske har fundet en kæreste. Det kan være en ubehagelig tanke, at der er en ny mand, som kommer ind i billedet. Og ligesom dig kan man sagtens have det sådan, at man kan blive skræmt og bange for, hvad der vil komme til at ske. Skal din mor så giftes igen? Og tanken om sin mor sammen med en mand er ikke nødvendigvis særlig rar. Det er jeg helt sikker på, at du ikke er den eneste, som har oplevet.

Det kunne lyde som om, din mor har mødt en mand, og det kan være svært at vide, hvad der lige kommer til at ske fra nu af. Du skriver, at du bekymrer dig om, om de mon skal giftes, og har ikke lyst til at det sker. Det er meget forståeligt, at det er en ret stor mundfuld for dig at sluge. Hvis din mor har fundet en kæreste, så bliver de måske så glade for hinanden, at de gerne vil giftes. Det kan være rigtig hårdt, at der er din mors valg og ikke dit, om hun møder en ny mand. Og at du ikke rigtig kan gøre så meget ved det. Jeg kan godt forstå, hvis du føler dig frustreret eller bekymret over det. Jeg tænker, at den bedste måde at få et svar på, er at spørge din mor direkte. Det kan være helt vildt grænseoverskridende, og det er måske ikke det, du har allermest lyst til. Men det er hende, som bedst ved, hvad der foregår. Samtidig vil du kunne fortælle hende, hvordan du har det med situationen. Det er nemlig helt okay at fortælle sin mor om noget, man ikke er så glad for eller synes er hårdt at tænke på. Og der er flere måder at tage snakken på, skal du vide. Du kan f.eks. vælge at skrive det hele ned og læse op for hende, eller få hende til at læse det højt. For nogle er det rart at tage snakken, når man står og laver mad eller går en tur, for på den måde behøver man ikke sidde og se hinanden i øjnene hele tiden. Du kan overveje, om du selv har en anden god ide og så vil jeg anbefale dig at mærke efter, hvilken løsning, du tror, at du vil have det bedst med - det kan være meget forskelligt. Derudover vil jeg også anbefale dig at have en veninde i baghånden, som du kan ringe eller skrive til, hvis du mister modet eller har brug for en snak eller en opmuntring undervejs. Det kan være en dejlig støtte at have.

Jeg håber, I får en god snak og at du finder ud af mere omkring situationen. Du er meget velkommen til at sende flere breve herind eller logge på vores 1-1chat, hvis du har brug for at snakke med nogen igen.

Venlige hilsner fra Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål