Nu skal det være slut!

brevkassespørgsmål

Nu skal det være slut!

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 8 år 5 måneder siden

Jeg har skrevet ind til jer før, men skriver lige kort om mig selv igen. Jeg er 14 år gammel og lider af depression. Jeg er lige kommet hjem efter ferie. Det var en ok ferie, men også lidt blandet synes jeg. Jeg havde stadig tanker om at stikke af når jeg ville komme hjem. Herefter jeg er kommet hjem har jeg det ærligt rigtig dårligt. Jeg har det svært med skift, pga. Autisme og jeg har altid lidt svært når jeg skal rykke fra sted til sted. Men min depression har virkelig været slem de her døgn. Jeg har skadet mig selv igen, og et par af arrene blev lidt dybe. Jeg orker intet, har ikke børstet tænder igår aftes og idag selvom det er aften. Jeg har ikke så meget appetit lige nu og har været tæt på at falde pga. svimmelhed idag da jeg ikke har spist så meget.

Jeg har en konstant tung og trist følelse og jeg har mange selvmordstanker. Jeg har planlagt at stikke af og begå selvmord! Jeg har de mest forfærdelige tanker i hovedet om at tage livet af mig selv. Jeg har for omkring et par uger siden forsøgt at kvæle mig selv igen, og gik også under et hegn og stod ved siden af togskinnerne. Jeg har det så skidt og spekulerer på hvordan jeg skal tage livet af mig selv. Jeg kom til at tænke på overdosis her til aften. Så slemt at jeg løj til min mor om jeg skulle købe noget og gik i supermarkedet. Jeg købte en pakke panodiler (var bange for jeg skulle vise ID eller noget) men for tit af vide jeg ser ældre ud end min alder så det gik uden problemer. Tror bare ikke der var nok... Men overvejer alligevel at tage pillerne... Skal til psykiater i næste uge og ved ikke om jeg tør at sige det. Vil bare væk.

Svar:

Hej med dig.

Jeg kan virkelig mærke på dit brev, at du har det rigtig skidt og ikke ved hvad du skal gøre for at få det bedre. Jeg synes at det er rigtig godt, at du kommer herind og fortæller om, hvordan du har det. Det kan nemlig være rigtig svært at åbne sig op og fortælle om ens svære følelser.

Ud fra hvad du skriver, så lyder det til at du har en meget svær depression og har svært ved at se dig ud af hele din situation. Når man har det så svært, som du har det nu, så er det meget almindeligt, at man kan have mange selvmordstanker, fordi det kan virke som den eneste løsning lige nu. Du skriver at du overvejer at tage panodiler med henblik på selvmord. Det bliver jeg bekymret for at du skriver, og jeg tænker derfor, at det er rigtig vigtigt, at du får snakket med en om, hvordan du har det lige nu. Jeg synes at det er rigtig godt, at du snakker med en psykiater, måske det er en, du kan ringe til når du har det rigtig skidt og får lyst til at tage pillerne? Jeg kan også anbefale dig at ringe til Livslinien og snakke med dem. De kan være rigtig gode at snakke med, når du har dine selvmordstanker. Du finder deres hjemmeside her. Det kan også være, at du har en anden person som du føler dig tryg ved og som du kan snakke med, når du har det dårligt? Måske en veninde, lærer eller et andet familiemedlem?

Det lyder til at det har taget hårdt på dig at være på ferie. Når man i forvejen har det svært med for mange forandringer på en gang, så kan jeg godt forstå, hvis det har slået dig lidt ud, og du måske har fået det endnu værre da du kom hjem. Måske det har været medvirkende til, at du har følt det nødvendigt at skade dig selv. Mange skader sig selv, for at erstatte den mentale smerte med en fysisk smerte, og få at undslippe den her indre smerte i en kort stund. Måske det er noget du kan genkende fra dig selv? Du skriver ikke, om der er sket noget bestemt der gør, at du har det så skidt og har lyst til at komme væk. Selvom jeg godt kan forstå, at det kan være svært at snakke om, så er det bare rigtig godt at finde ud af, hvorfor du gerne vil væk, og om der er noget du kan gøre, for at få det bedre. Det kan også være en god idé at tænke over, om der er nogle ting som du vil savne, hvis du ikke var her længere eller hvad der kan gøre dig glad når du er ked af det. Det kan være små ting som noget bestemt mad eller en bestemt film eller serie. Det er vigtigt, at du giver dig selv lov til at gøre de ting, som du bliver glad for. Selvom livet kan virke rigtig uoverskueligt, så er det også godt at have fokus på de små ting, som kan gøre en mørk dag lidt lysere. Jeg kan godt forstå, hvis det kan være svært for dig, men måske du kan skrive en liste ned eller snakke med din mor om hun kan finde på nogle ting, som tidligere plejede at få dig i bedre humør?

Jeg håber at du vil snakke med en om, hvordan du har det så snart du kan, for det er rigtig vigtigt, at du finder ud af hvad der kan gøres, for at du kan få det bedre eller så du i hvert fald ikke har lyst til at begå selvmord. Hvis du har brug for at snakke med en voksen, så er du også altid velkommen til at bruge vores 1-1 chat, hvor der altid sidder en klar til at lytte og snakke med dig.

Jeg håber at du kan bruge mit svar, og så håber jeg at du får det bedre snart.

Mange hilsner
Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål