Nu må det stoppe!
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Igen bliver jeg hevet i og befølt på mine bryster, på min uddannelse!!
Hvornår er der nogle voksne, forældre, en lærer, en underviser, en ven af familien eller en mor og far der forklarer, at drenge/mænd skal opføre sig ordentligt overfor piger/kvinder!??! At vi ikke ligner porno modeller og at mega mange af os, mig selv inklusive, går og har det så svært med vores kroppe, så vi ikke går i bad efter idræt, ikke går i svømmehallen, ikke bryder os om at bare tage e bluse af, når det er for varmt og ma har to trøjer på, at vi ikke alle er anorektisk tynde ( forklarer dem at det er tegn på, at man er syg) og at vores kroppe ikke skal omtales med sexualiserende ord.
Man "ordner" ikke en kvinde, man har ikke "ret til" sex og man "knepper" ikke bare en pige/kvinde.
Vi er så trætte af, at samfundet accepterer denne syge og helt forskruede holdning til piger/kvinder og at drenge/mænd ikke forstår, at "nej" betyder "nej" og ikke kan gradbøjes.
Og kan man ikke lide piger/kvinder er det selvfølgelig ok. Men vi omtaler ikke drenge/mænds kroppe nedlandende og siger ikke om en dreng/mand at han er "billig" , "ligner en luder" eller siger, at hans pik er grim ( som I siger at vores bryster er grimme!
Stop det! Og få jeres mor ( eller far ) til at forklare, at hvis man vil have fat i en pige/kvinde, og vil have hende til at være glad, så skal man behandle hende som hun vil behandles, så skal man få hende til at føle sig godt tilpas og med det det hører, at I tager afstand til ALT nedlandende tale, der er, når det gælder piger/kvinder, deres krop og sexualitet.

Svar:
Hej med dig
Jeg tror, at du rammer rigtig bredt med din frustration. Alle ønsker at blive behandlet som et menneske og med repskekt. Så jeg tænker at mange vil kunne genkende dine observationer og nikke genkendende. Det er tydeligt at høre, at du har en masse sunde tanker omkring det at behandle hinanden og især også kvinder ordentligt, og det synes jeg er rigtig godt at høre. Som mennesker er vi bare vildt forskelligt indrettet, og det kan give anledning til irritation. Det er rigtig fint at du deler dem herinde.
Hvis du har lyst, kan du læse videre og få nogle tanker med på vejen. Du skriver, at du er blevet befølt på din uddannelse og har hørt formuleringer, som går dig på - og det kan være rigtig frustrerende at føle, at andre folk igår over ens grænser. Næste gang det sker kan du overveje, om du skal markere din grænse og - helt konkret - sige fra overfor vedkommende, som gør/siger det. Ved at sige "hey, det der går over min grænse!", sender man både signaler til den, der overskrider grænsen og samtidig også til sig selv om, at man respekterer sine egne grænser. Det er en rigtig god ting at kunne mærke frustration og vrede og samtidig også at kunne give udtryk for den - på en konstruktiv måde. En måde, hvor man husker at holde sig ovre i egen banehalvdel og få sagt tingene i et tonefald, man kan stå inde for. Måske kan du øve dig i formuleringer derhjemme og få tænkt over, hvilke ord og tonefald du føler dig bedst tilpas med.
De bedste tanker fra Mai