noget der holder mig tilbage?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
For det første vil jeg gerne sige tak for denne mega seje hjemmeside (: Men vil også gerne spørge om noget, som jeg er i tvivl om. I går aftes var jeg rigtig ked af det, og jeg skrev det til min kæreste. (Har en masse problemer, som jeg går med selv. Han ved nogen af tingene, men kun få af dem.) Egentlig havde jeg lyst til at fortælle ham det hele, men jeg gjorde det ikke, der var noget der holdt mig tilbage? Vil gerne have alle mine problemer løst, for jeg er ensom, og han er den eneste ven jeg har. Men hvorfor fortæller jeg ham som ikke om alt det jeg går og græder over. Hvad kan det være der holder mig tilbage??.. Please hjælp mig! fra Sofie

Svar:
Hej Sofie
Der kan være forskellige grunde til at man holder sig tilbage og ikke fortæller andre om, hvordan man har det.
Nogle gange holder man sig måske tilbage, fordi man er bange for at man ikke kan stole på personen, eller bange for at personen ikke vil forstå. Vi møder forskellige mennesker i vores liv - og det ikke alle, som vi har lyst til at fortælle om vores inderste tanker. Sådan er det, og det er helt okay.
Man kan også holde sig tilbage, hvis det man er ked af er svært at snakke om. Man kan have følelser eller tanker som gør rigtig ondt, og derfor kan være pinefulde og snakke om. Det betyder ikke, at man ikke skal snakke om dem - tværtimod! Det er vigtigt, at man får fortalt andre om, hvad der gør en ked af det, for så bliver det tit nemmere at tackle.
Hvis man har problemer, som er svære at snakke om fordi det gør ondt, så er det vigtigt, at den person man fortæller det til er en, som man er tryg ved og har tillid til.
Jeg kender ikke nok til dig, til at vide hvad der holder dig tilbage. Måske er du inderst inde i tvivl om, din kæreste vil forstå dig - eller også er det måske meget svært for dig, at sætte ord på det, som du græder over.
Hvis du føler, at din kæreste vil forstå dig, og du har lyst til at fortælle ham om de ting, som gør dig ked af det, er det en god idé at snakke med ham om det. Hvis det er rigtig svært for dig at sige, kan du måske skrive det i et brev til ham. Fordelen ved et brev er, at man kan få sagt det man gerne vil, da man ikke bliver afbrudt eller nervøs. Hvis du vælger at skrive et brev til ham, er det en god idé at give det til ham når i er sammen, så I kan få snakket om det, som du har skrevet.
Det kan også være, at du er i tvivl om din kæreste vil forstå dig, eller at det som får dig til at græde kræver hjælp fra en voksen. Hvis det er tilfældet er du velkommen til at logge på chatrådgivningen og få en snak med en rådgiver. Sammen kan I måske finde ud af, hvad der er bedst for dig. Du kan også logge på chatten og øve dig i det, som du gerne vil fortælle din kæreste. Det kan nogle gange være lidt nemmere at fortælle noget, hvis man har sagt det før. Chatrådgivningen er anonym. Det betyder at rådgiveren ikke ved hvem du er, og det du fortæller i chatten bliver mellem dig og rådgiveren.
Hvis du ikke har mod på at snakke med din kæreste om det, som gør ondt er det vigtigt, at du finder en anden, som du kan snakke med. Du skal ikke gå alene med dine problemer og føle dig ensom.
Jeg håber, at du finder en at snakke med.
De bedste hilsner
Marianne