No cry og dårlig samvittighed

brevkassespørgsmål

No cry og dårlig samvittighed

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 11 år 1 måned siden

Hej, jeg er en pige der har haft et rimelig hårdt år (2012), når jeg tænker over det er det måske det hårdeste år i mit liv. Jeg kan ikke græde, eller i hvertfald ikke over noget relevant, jeg græder kun når jeg har min mens, og det er kun når det er sådan noget "mor giv mig det lige" "nej, vent" og det er ikke engang sjældent. Det har været sådan siden maj måned 2012, det var et tidspunkt hvor jeg havde fået det så fucking dårligt. Efter det gik der seks måneder hvor jeg overhovedet ikke græd, OVERHOVEDET IKKE. Jeg plejede at kunne græde over alt, men nu Kan jeg ikke, jeg plejede at få det bedre, men det gør jeg så ikke længere. Det er som om det borer et hul inden i mig, som aldrig heler. Jeg har ikke grædt i 10 måneder, hvad skal jeg gøre? Opsøge en psykolog? Og så er der også noget andet, jeg får dårlig samvittighed over næsten alting, også lige gyldige ting, jeg fik dårlig samvittighed over en drøm på et tidspunkt. Det ikke så tit jeg kan sige nej til folk, og hvis jeg gør kan jeg få dårlig samvittighed. For to år siden kom jeg til at ramme en dreng med en baseball på benet, som han havde ondt i ~ har stadig dårlig samvittighed over det. Og det gør det sgu slet ikke bedre at jeg ikke kan græde! Seriøst hjælp..

Svar:

Hej

Jeg kan læse ud fra dit brev, at du synes tingene er ret svære lige nu og derfor er det også rigtig fint, at du skriver til Cyperhus og får luftet lidt for dine tanker og følelser.

I dit brev fortæller du ikke, hvorfor du har haft et hårdt år, men du fortæller at der kom et tidspunkt i maj, hvor du fik det rigtig dårligt.Ved du selv, hvad der skete deromkring? eller kom det bare lige pludselig? Jeg kan godt forestille mig, at det må føles lidt frusterende ikke at kunne græde sine følelser ud, for som du selv siger, hjælper det ofte lidt. Men hvordan føler du istedet, når dugerne ville kunne græde, er det vrede eller frustration eller noget tredje? Grunden til, at jeg opstiller det som spørgsmål er, at jeg tror det ville kunne hjælpe dig, at tænke over hvad det er, som går dig på og hvorfor du ikke føler du kan græde. Nogle hjælper detfaktisk at skrive det ned og få sat ord på det. Måske som en form for brainstorm, som du sikkert kender fra skolen, hvor man bare skriver alle de tanker og indfald ned.

Du fortæller også at du får dårlig samvittighed over ting, også dem som du synes er lidt ligegyldige. Hvorfor tror du at de ting går dig på? er det fordi du tænker over, hvad andre tænker om dig ? Du fortæller også, at du har svært ved at sige nej til folk og hvis du gør, får du nogle gange dårlig samvittighed. Det er noget som mange mennesker kender til og tumler med. Oftest har folk svært ved at sige nej, fordi de føler at de burde kunne mere end de egentlig kan og hvis de så ikke magter det som de har sagt ja til, får de dårlig samvittighed. Det kan både være i forhold til ting de skal nå eller ting som de ikke har lyst til, men kommer til at sige ja til alligevel fordi de ikke vil skuffe nogen. I virkeligheden burde man kun få dårlig samvittighed overfor sig selv, hvis man gør ting eller siger ja til ting man ikke vil eller har lyst til. Man kan se det på den her måde, hvis man siger nej til andre, siger man ja til sig selv.
Og det burde man egentlig ikke få dårlig samvittighed over. Ved du hvorfor du får dårlig samvittighed?

Jeg kan sagtens forestille, at det er hårdt at gå og have dårlig samvittighed over noget som skete for to år siden, det må fylde meget i dit hoved.

Har du en god veninde eller ven, som du taler med når du har det skidt eller har en dårlig dag? Det er nemlig en rigtig god ide, at tale om, hvorfor du har det som du har det. Og det er lidt som om, at jo flere gange man taler om det, og sætter ord på, jo nemmere er det at ændre tingene, fordi man bliver klar over hvad der gør, at man har det som man har det.

I forhold til det med psykologen, kan det være en god ide, hvis du føler at du har brug for en at tale med som kan give dig nogle redskaber til at tænke anderledes over tingene. Er det noget du har talt med din mor om? det ville måske være en god ide at tale med hende om det. Du kan altid spørge din læge til råds i forhold til det, hvis du føler det kunne være en mulighed.

Du er også altid velkommen på cyberhus chatten. Du er anonym og de voksne rådgivere er altid klar på at vende følelser og tanker.

Mange hilsner
Helle N