Netvenner og ensomhed
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hejsa!
Jeg har altid chattet meget med folk på nettet, altså folk jeg aldrig har mødt i virkeligheden. Jeg har nemlig altid haft et meget dårligt socialt liv i virkeligheden, og jeg har brugt nettet til at dulme min ensomhed og for at få mit behov for noget socialliv opfyldt bare lidt. Der er ofte nogen som har spurgt mig om vi skulle mødes i virkeligheden, men jeg har altid sagt nej, fordi jeg er bange for at vise dem, hvem jeg virkelig er. Jeg er i virkeligheden overvægtig og de har kun set billeder af mit ansigt, nogle gange med lidt photoshop ind over, for at de ikke skal kunne se, at jeg er overvægtig. Jeg skammer mig over mit udseende, og jeg vil gerne tabe mig, men kan ikke finde motivation til det overhovedet, måske også fordi jeg et eller andet sted synes det er fuldstændig latterligt, at det skal være sådan her. At folk skal dømme så meget på udseendet, og tro mig, det gør de, selvom de siger at personligheden er vigtigst. Jeg hader det. Jeg hader at folk i det virkelige liv aldrig gider mig, bare på grund af min overvægt. Jeg går en del i byen med mine søskende, som alle er meget smukke og slankere end mig. De får altid mange komplimenter på deres udseende og der er altid massevis af fyre som tager kontakt til mine søstre. Der er ingen fyre, der vil snakke med mig, selvom jeg ved, at jeg faktisk er en helt fin person og har meget at byde på. Jeg har få gange sendt billeder af hele mig til folk jeg har mødt på nettet, hvor de har kunnet se hvem jeg virkelig er, bare for at prøve det af, og de har alle sammen opgivet kontakten efter de har fundet ud af, at jeg er tyk. Jeg fortsatte derfor igen med kun at sende billeder, hvorpå jeg ser slankere ud, og har igen fået en masse online venner. Deriblandt er der en fyr, som jeg faktisk har fået superstærke følelser for, og det lader til, at det er gengældt. Vi ikke bare chatter sammen, vi snakker også i telefon sammen dagligt. Han bor ret langt væk, men han vil meget gerne møde mig. Han ved ikke at jeg er overvægtig, og jeg har løjet om min vægt til ham. Men jeg er forelsket i ham, og vil virkelig gerne være sammen med ham, men jeg lever en løgn over for ham. Jeg kan ikke få mig selv til at møde ham, som jeg ser ud nu. Jeg tør virkelig ikke, uanset hvad folk skulle mene om det. Jeg vil tabe mig inden jeg møder ham. Men det har jeg sagt før, om andre fyre jeg har kunnet lide fra nettet, og inden jeg overhovedet har tabt et kilo har de givet op, fordi de ønsker at mødes og ikke kan vente på mig og mine dårlige undskyldninger hver gang de spørger om vi ikke snart skal mødes… Og det er jo også helt forståeligt. Jeg føler, at mine internetvenner er den eneste måde, jeg kan få tilfredsstillet mit sociale behov, hvis ikke jeg vil lade mig udnytte. Sidste sommer mødte jeg nemlig nogle fyre i det virkelige liv, som faktisk tog meget initiativ til at være sammen med mig, men det endte i kaos og jeg blev udnyttet totalt. De ville bare have, at jeg ”suttede den af” på dem, og jeg gjorde det endda et par gange, fordi jeg var påvirket af alkohol og kokain, som de havde givet mig, og fordi jeg var så glad for endelig at være sammen med nogle mennesker! Jeg ser dem ikke længere, for jeg vil ikke udnyttes. Jeg er så f****** ensom. Hvad skal jeg gøre? :(
Hilsen net-pigen.

Svar:
Kære net-pigen
Det lyder på dit brev som om at du føler dig rigtig ensom og at det virkelig er ubehageligt for dig. Jeg er rigtig glad for at du har skrevet ind til brevkassen for jeg ved hvor svært det kan være at bede om hjælp, når man føler sig helt alene i verden. Jeg synes du skal vide at der er mange unge som på et eller andet tidspunkt føler sig ensomme, og har svært ved at tage kontakt til andre. Det kan være en rigtig god idé at tage små skridt i forhold til at være social. Du skriver at du allerede chatter meget med folk på nettet, for at få dit sociale behov opfyldt bare en lille smule. Det er en rigtig fin måde at tage et lille skridt på.
Du skriver også at du ikke har lyst til at mødes med dem i virkeligheden, fordi du er bange for at de ikke kan lide dig mere, når de ser dig. Når man præsenterer sig selv på internettet, er det rigtig nemt at give et andet billede af sig selv end det virkelige. Nogle gange kan det faktisk hjælpe til at man føler sig mere tryg, og det er jo også lidt smart at man selv kan vælge hvordan man vil se ud eller være, når man er online. Det virker beskyttende på en måde. Det er bare vigtigt at huske på at det jo så ikke er dit helt rigtige jeg, som du viser folk, og at det på en måde er lidt ligesom at lyve overfor dem. På den måde kan du måske tænke over hvad du ville synes, hvis du fandt ud af at nogen havde løjet for dig på nettet? Du siger at folk dømmer meget på udseendendet og at personligheden ikke betyder lige så meget. Umiddelbart tror jeg at du både har ret og tager fejl. Udseendet er det første vi ser, når vi møder nogen, og derfor er det også det første som vi bedømmer folk på. Lidt ligesom med mad. Når du ser en tallerken mad, så bedømmer du, ud fra udseendet, om du vil spise den eller ej. Men det er smagen som får dig til at fortsætte. På samme måde er det med personligheden. Hvis noget smukt mad, smager dårligt, vil du så fortsætte med at spise? Nu tænker du måske - jamen hvad så med den grimme mad, som smager godt? Heldigvis er det sådan, at forskellige mennesker kan lide forskellig mad. Så noget mad, som ser grimt ud for een, ser virkelig lækkert ud for en anden. Så på den måde, vil der også være nogen som kan lide dit udseende - og heldigvis så siger du selv at du faktisk er en fin person og har en masse at byde på, så det lyder som om at du "smager godt".
Så personlighed og udseende kan man sige er forbundet, men jeg synes du skal vide at det, for de fleste, er personligheden som betyder noget i det lange løb - altså smagen som får os til at fortsætte med at spise. Det lyder som om at du egentlig har en masse personlighed at tilbyde, men at du ikke har så meget selvtillid fordi du er usikker på dit udseende. De fleste mennesker, vil på et tidspunkt opleve at have det dårligt med mindst 1 ting ved dem selv, og for nogen, fylder det så meget at det påvirker andre områder af deres liv. Du skriver f.eks. at du oplever dig selv som overvægtig, og derfor har svært ved at gå ud og møde nye mennesker. Jeg synes du skal vide at det kan være rigtig svært for mange mennesker, at gå ud og møde nye mennesker, fordi det betyder at man skal dele noget af sig selv. Det lyder også til at du har haft en del trælse oplevelser når du har forsøgt at være dig selv, så jeg kan godt forstå hvorfor du ikke har lyst til at vise den rigtige side af dig selv. På samme tid er det også rigtig svært og ubehageligt at være alene og føle sig ensom, og det giver rigtig god mening at du ikke har lyst til at føle dig ensom. Måske du kan tænke lidt over om der er nogen aktiviteter med andre mennesker, som du kan være en del af? Lige nu er du meget på nettet, og snakker med andre på den måde. Det er en rigtig fin måde at snakke med andre, selvom det lyder som om at det ikke er helt nok for dig. Det lyder som om du også har brug for at se mennesker i virkeligheden. Nu når du interesserer dig meget for nettet, så kan det være du skal finde andre som også interesserer sig for nettet? Det kan være en måde at møde nye mennesker på, som kan lide de samme ting som dig. Jeg ved godt at det også må føles skræmmende, når du har haft dårlige oplevelser før, men det lyder som om at det er endnu værre for dig at være ensom? Dét der er sket for dig, med de drenge, alkohol og kokain og at du skulle "sutte dem af", lyder virkelig som en ubehagelig situation, og jeg kan godt forstå at du er bange for at du altid vil blive udnyttet. Det er vigtigt at du står fast på det du siger om at du ikke vil udnyttes, og siger fra, hvis du begynder at føle at du bliver udnyttet. Det er aldrig okay at nogen bliver eller føler sig udnyttet, og du er meget mere værd!
Jeg synes også at det er vigtigt at du ved, at der findes gode mennesker, som ikke vil udnytte dig, og som kan lide dig for den du er. Jeg ved at de fleste vil opleve perioder i livet, hvor der er ting eller oplevelser som er skræmmende og som stiller sig i vejen for at gøre det, som gør dig glad. Når man er ensom, kan det være meget skræmmende at skulle møde nye mennesker, selvom det måske i sidste ende ville være det eneste som kan gøre dig glad og hjælpe på ensomheden. Lige nu lyder det til at din oplevelse med de drenge, stopper dig i at opsøge eller møde nye mennesker, fordi du er bange for at blive udnyttet. Så det er lidt en ond cirkel, og det er helt vildt svært at skulle bryde den. Men ikke umuligt! Du skriver at der er en dreng som du chatter og snakker meget med, og som du har fået stærke følelser for. Det er da vildt dejligt! Det skriver også at han også virker interesseret i dig, så måske kan han hjælpe dig med at bryde den onde cirkel. Jeg ved godt at du er virkelig bange for at han vil afvise dig, hvis han ser dit rigtige jeg, men hvis han virkelig kan lide dig, så burde det ikke være et problem for ham. Hvis det er alt for skræmmende at skulle springe direkte ud i det, kan du spørge ham lidt mere generelt om hvad han f.eks. synes om overvægtige, og om personligheden eller udseendet er vigtigst for ham. Du skriver også at du gerne vil tabe dig inden du møder ham, men at det er svært fordi du er bange for at han"giver op" før du når at "tabe et kilo". Har du overvejet at hvis du er ærlig overfor ham, og fortæller ham at du er ret nervøs over din vægt, og gerne vil tabe dig, før I mødes, at han så forstår det og måske endda kan hjælpe med at motivere dig? At være ærlig overfor ham, er også en rigtig god ting for dig, for det lyder ikke som om at du er helt stolt af at du photoshopper dine billeder eller lyver om din vægt. Selvom det måske lyder plat, så er ærlighed altid den bedste vej, og det første skridt i forhold til at få det bedre.
Jeg synes dog at det er vigtigt at du er tryg ved at skulle møde ham, og hvis det betyder at du skal tabe dig inden i mødes, så synes jeg at du skal arbejde på det. Måske begynde at gå ture? En anden måde at møde mennesker på, kunne også være at melde dig ind i et fitnesscenter. Selvom det kan være vildt skræmmende at stå dernede, sammen med alle de "tynde", så husk at du, uanset hvor langsomt det går eller hvor kort tid du er der, så overhaler du alle dem i sofaen. Det kan være rigtig svært at skulle lægge sine vaner om, uanset om det er fordi du gerne vil tabe dig eller bare gerne vil være mere sund, og jeg har for nylig hørt noget som måske kan hjælpe dig. Du kan tænke på vaner som stier i dit hoved - jo mere du går på stien, jo mere nedtrampet og tryg vil den føles. Når du skal lave en ny sti, så tager det tid at gøre den til en sti som du automatisk går på (en vane), og der vil helt sikkert være tidspunkter hvor du kommer til at træde tilbage på den gamle sti. Hvis du gerne vil spise sundere eller motionere mere ("den nye sti"), og du så pludselig står med en marsbar i munden (måske "den gamle sti"), så sker der ofte det at man slår sig selv oven i hovedet: "hvorfor kan du ikke bare være sund?!" "nå, jeg kan åbenbart ikke finde ud af det, og så er det hele bare ligemeget". Så står du stille på den gamle sti, slår dig selv i hovedet, og kommer ikke nærmere den sti, som du egentlig gerne ville være på. Istedet for at stå stille på den gamle sti, hvis du kommer til at gå tilbage til den, så brug det som en anledning til at komme tilbage til den nye sti. Se det som en måde at huske dig selv på at den her sti ikke er den du ønsker at gå på mere. Så når du står med marsbaren, så bliv ikke sur på dig selv, men tænk "hov, nu står jeg på den gamle sti - det var ikke meningen. Jeg må hellere komme tilbage på den nye sti igen". I den forbindelse, er det også ofte nemmere at lave nye stier, som er tæt på de gamle. Hvis du f.eks. er vant til at gå hen til bussen, så kan du måske begynde at løbe istedet. Eller hvis du er vant til at tage elevatoren, kan du begynde at tage trappen. På den måde, bliver det ikke en helt ny sti, men du opdaterer den gamle sti. Jeg håber det giver mening for dig, og at du måske allerede nu, kan se hvordan du kan opdatere nogle af de ting du gør, så du kan finde nye stier, der kan hjælpe dig til vægttab. Her til sidst vil jeg også gerne lige minde dig om at der også er mange mænd, som er vilde med kvinder med former. Faktisk vil de fleste mænd gerne have en kvinde, som har noget at "gribe fat i". Så hvis du gerne vil tabe dig, synes jeg at du skal gøre det for din egen skyld - og ikke mændenes. Så bliver din motivation måske også større.
Nu blev mit svar ret langt, men jeg håber det kan hjælpe dig.
Kærlig Hilsen
Signe