Nej nej nej

brevkassespørgsmål

Nej nej nej

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Jeg kan bare ikke mere. Det hele er så forfærdeligt... Min far har misbrugt mig siden jeg var 5 år gammel, nu er jeg så blevet fjernet fra ham af kommunen, men jeg kan ikke leve uden ham. Der må være noget galt med mig! Jeg overlever aldrig det her liv

Svar:

Kære du

Det lyder rigtig hårdt det du har været igennem med din far, og det han har gjort igennem rigtig mange år, er overhovedet ikke i orden. Derfor synes jeg det er rigtig godt at du er kommet væk hjemmefra, så du ikke skal udsættes for hans misbrug mere.

Du skriver at du ikke kan undvære ham, og at der må være noget galt med dig. Det er der på ingen måde, fordi selvom han har misbrugt dig, så er han stadig din far, og derfor er det meget naturligt stadig at have en tilknytning til ham og mangle ham.

Mange som oplever at blive misbrugt af en forælder får et meget splittet forhold til denne forælder. Fordi de på samme tid holder af personen, da det er deres forælder, men samtidig også har en masse vrede og smerte overfor denne forælder, som har gjort noget meget forkert. Så med de oplevelser du har haft, er dine følelser altså helt normale.

Nu ved jeg ikke hvor længe det er siden du er blevet fjernet, men tit får man mulighed for at tale med en psykolog i forbindelse med oplevelser, som dem du har haft. Har kommunen mon tilbudt dig det?

Hvis ikke, så synes jeg du skal spørge din sagsbehandler eller kontaktperson efter muligheden for at komme til psykolog. Når man har været udsat for seksuelt misbrug har man nemlig ofte nogle følelser som gør rigtig ondt inden i, som man har brug for at få talt ud om. En psykolog ville du også kunne tale med om dit savn til din far. Jeg vil også gerne lige fortælle dig om hjemmesiden Albahus (www.albahus.dk). Har kan du også finde rådgivning fra nogle mennesker, som ved en helt masse om det at blive misbrugt.

Jeg håber du har mod på at få talt med en psykolog om dine følelser og oplevelser, og så håber jeg at mit svar har hjulpet dig, så du ikke føler at der er noget unormalt eller galt med dig og de følelser du har lige nu.

Mange tanker fra Heidi

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål