Nedtur
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Jeg har en kæmpe nedtur over mit liv.
Jeg har vild fremtidsstress. Jeg står til februar med et grundforløb på 7 månender. + en halvdårlig STX.
hvad fuck skal jeg med mit liv?
Altså hvis jeg skal have et job så tager det tid og søge, det kræver jeg nok får en bil eler noget andet, dor vi bor langt væk fra al by.
Det har jeg ikke penge, tid eller nerver til!
Det kræver også jeg kan sige gode ting om mig selv, selvom jeg kun har gået i skole, og aldrig haft et job før.
UMULIGT!
Og så skal jeg have en uddannelse! Jeg har planer og ideer, men det hele kræver meget tqlent, og gæt hvad jeg ikke har?!
Og at skaffe det der kræves, koste tid og penge og energi. Og mit stress niveau lige nu kan ikke klare det!
so i am fucked!
I dont know. Selvom jeg aldrgi ville, så komme tanken om aelvmord mere og mere. hjælp mig pls!!!!

Svar:
Hej med dig
Jeg kan sagtens forstå, at du er nervøs for fremtiden, og hvad du skal gøre til februar. Du står ved en milepæl i dit liv, hvor du skal til at vælge imellem tusindvis af forskellige muligheder. Det kan være svært at se, hvad du skal give sig i kast med, og hvilke evner du har. Det er forståeligt, at du har svært ved at finde ud af, hvad du har talent indenfor. Måske har du ikke selv opdaget det endnu. Det er nemt at se, hvad andre er gode til, men det er straks sværere, når det handler om en selv. Mange oplever, at der kan være en hjælp at få andre øjne på sagen. Har du prøvet at spørge din familie eller omgangskreds, hvad de synes, du kunne være god til eller hvilke talenter, de kan se ved dig? Ind imellem kan det være tydeligt for alle andre end en selv, hvilke talenter og evner, man rummer.
Når man skal starte på et nyt kapitel i sit liv, reagerer folk forskelligt. Nogle ved lige præcist, hvad de skal og har allerede en sirlig plan for fremtiden og andre kan ikke finde ud af det. Begge dele er helt normalt - men jeg vil tro, at det kun er en meget lille procentdel, som har fuldstændig styr på, hvad de skal. Det kan være stressende at stå uden nogen plan! Det er bestemt ikke særlig sjovt! Men mange kommer nemt til at lægge for meget betydning i beslutningen om, hvad de skal. Det kan føles som om, der kun er en rigtig vej, og den skal man helst finde frem til. Men det er faktisk sådan, at rigtig mange skifter retning midt i et studie eller et job. De finder noget andet, som giver mere mening for dem. Det er helt normalt når man er ung og skal "vælge en vej", men det er faktisk noget mange mennesker gør hele livet. Rigtig mange ender op med at leve et helt anderledes liv end de mange år tidligere troede de ville. Ikke et dårligere liv...bare et anderledes liv.
Du skriver, at du har ideer og planer for din fremtid, og det er rigtig godt at høre. Det er slet ikke ualmindeligt at tænke, at man ikke er dygtig nok til det, man kunne tænke dig at lave. Det er der mange andre før dig, som også har tænkt. Uddannelse handler om at lære, og jeg har endnu ikke hørt om en uddannelse, som kræver, at man kan det hele inden man starter. Så du kan roligt slappe af! På ethvert uddannelsessted er der folk på forskellige niveauer.
Med hensyn til dit stressniveau, så kan jeg høre, at det er ret højt for tiden. Og igen vil jeg understrege, at det er der slet ikke noget at sige til! Men du behøver ikke gå alene med det. Din studievejleder er der for din skyld, og ham/hende kan du sagtens gå til med dine tanker og tvivl omkring uddannelse eller job. Det er i hvert fald vigtigt, at du husker at passe på dig selv! Du kan også overveje, om det var en ide for dig at snakke med en anden om din stress - det kan f.eks. være et familiemedlem eller en god ven - det kan være en stor hjælp at få sat ord på tingene. Husk også, at du altid er velkommen her på Cyberhus til en chat eller endnu et brevkassespørgsmål!
Jeg vil slutte med at ønske dig kæmpestort held og lykke med det hele. Jeg håber, du finder frem til noget, som føles rigtigt for lige netop dig! Og hvis du skifter mening undervejs - ja, så er du bare ligesom langt de fleste andre danskere :)!
Mai