Når man vælger at trække sig, for ikke at blive såret mere
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Kære Cyperhus.
De sidste par dage, har jeg virkelig været meget nedtryk og ked af det. Jeg har nok være meget ked af det over nogle ting, som jeg føler at det går mig rigtig meget på. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal stille op med mig selv.
Jeg synes for det første det er super dårlig sti, at jeg brugte lørdag aften og noget af fredag aften med min bedste veninde. Også at hun ikke fortæller mig at hun skal til vi rocker dagen efter og jeg skal finde ud af det via Snapchat og Instragam. Når jeg lige har været sammen med hende og hendes veninde også kan de ingen gang fortælle mig det!? Det synes jeg virkelig er super dårlig stil. Og ja, jeg kan mærke at hun ikke gider at fortælle mig ting mere, rigtigt. Og så kommer det bare fra hendes veninde når vi er sammen.. mega fedt.. men ja. Så tror bare det er bedre hvis jeg ikke rigtig gør noget mere.
Også er der også en anden ting som går mig meget på. Min så såkaldte bedste ven, han lyver overfor mig, direkte i mit åben ansigt. Han kan godt lide at skrive med mine veninder og det synes jeg slet ikke godt om. Da han bare gerne ville knalde dem og jeg ville gerne have lov til at have mine veninder i fred. Og der har været et par stykker nu. Jeg tror dog ikke han har knaldet med dem, men det er bare mega nedern og går og tænke på. Da det er mine veninder og jeg synes ikke man skal gå efter hinandens venner. Så var jeg så sammen med ham og så kom min veninde forbi til en øl også endte det så i byen og mega stive og hyggeligt og vi alle sammen sov sammen. Og jeg er ret sikker på der ikke sker noget.. så efter min veninde var taget hjem, og jeg stadig var sammen med kammeraten kunne jeg se på hans mobil, som han havde i hånden, at et billede af hende kom fra på hans face book indbakke. Også vidste jeg jo godt hvorfor at hun gjorde det.. Så spurgte jeg bare da vi sad og spiste sammen og han har skrevet med hende også siger han bare nej.. også tænker jeg jo, det ved jeg jo godt ikke passer! Men jeg vælger ikke og sige noget der..
Så snakker jeg bare med min veninde, når jeg forlader ham og så fortæller hun jo, at det er ham som har skrevet og hun kan godt være ærlig omkring mig og han kunne ikke finde på at være sammen med ham.
Og de havde åbenbart også siddet og snakke om mig da jeg sov om natten. Selvom han sov i gangen og hun lå på sofaen og jeg lå i sengen. Sengen og sofaen står i samme rum…
Om at det havde taget hårdt på mig at han havde gået i seng med min tidligere tætte veninde..
Jeg tænker bare; at jeg føler, få at det ikke skal ødelægge noget senere.
Så har jeg det sådan, at det nok er bedst hvis jeg trækker mig og måske lade vær med at være for tætte på dem mere..
Altså slipper dem lidt og bare tager afstand.. fordi jeg ved jo godt at jeg ikke kan bestemme over hvem han/hun går i seng med. Men det er mine bedste venner og jeg ser frem ligeså store som min egen familie. Og jeg har ikke lyst til og hvis alle bare knalder og når jeg fortæller en noget og jeg så tager den med den anden og det bliver bare meget inhabil.
Og følelser og sex..
Så jeg tænker bare,  hvis jeg bare langsomt trækker mig og siger, uden at sige noget. Stadig være venner og alt det der. Men måske bare ikke have dem for tæt på også må de jo selv om det. Fordi jeg kan mærke at det tager hårdt på mig. Og det har jeg det ikke godt med.
Det er sådan at den respekt man har overfor hinanden, den mister man bare.
Hvis man har respekt nok for en, bryder man jo heller ikke andres grænser. Om det så er bevidst gjort eller ej.
Så må venskab da komme før sex også burde man da holde sig til det. Hvis man i virkeligheden betyder så meget for en.. eller ikke nok når det handler om et knald?
Og ja, jeg er også en dreng og jeg ved da også godt nogen gange kan det være fristende. Er dog homoseksuel, men alligevel. Knalder jeg ikke folk som betyder noget for andre.
Så er det ikke fint hvis man vælger at trække sig, for ikke at blive mere såret og man så bare tænker, jeg gider ikke at have jer for tæt på. Fordi jeg ikke bremse jer og samtidigt ved jeg min såkaldte bedste ven lyver overfor mig alligevel..
Puls jeg synes mig og min kammerat har diskuteret meget over ingenting. Det skal siges vi har kendt hinanden i ca. 5 år, men kun være tætte i 1 årstid måske mere.
Mig og min bedste veninde har kendt hinanden ca. 4 år.  Men vi har været tætte stort set alle årene. Hun har en lille dreng p å4 år og han er rigtig glad for mig, så det ikke fordi jeg ville bare skride. Men ikke være så tæt længere.
Det er fordi jeg er lige flyttet fra Odense til København her i marts måned og min ven og jeg har diskuteret over de mærkeligste små ting. Om min flytning og han ikke var fag af jeg flyttede. Vi plejede at være sammen flere gange om ugen og vi gik altid  i byen sammen og sov sammen. Så vi var rigtig meget tætte og vi holdte også nytårsaften sammen sidste år. Så vi har opbygget meget fedt sammen.
Men det bare sådan efter jeg flyttede er det ikke det samme længere og jeg synes vi er gode til at pisse hinanden meget af eller jeg føler i hver fald jeg bliver spillet meget af. Da han gerne ville diskutere over noget , hvor jeg tænker hvad?
For eksempel; jeg bad om hjælp til flytning, jeg havde fået solgt mange af mine ting, som jeg skulle af med. Havde fået købt flyttekasser. Men jeg havde ikke fået pakke særlige meget ned i lejligheden. Så spørger han om hvor meget der mangler, så siger jeg, det kan man godt gøre på et par timer. For jeg sagt. Så når han kommer, bliver han mega sur over at der er så meget, i skabe og skuffer og eg kun havde taget tøjet og det bliver vi mega uvenner over. Hvor jeg bare tænker, når man spørger og hjælp til flyting må man da også indstille sig på at man også skal hjælpe med at få pakket nogen ting ned.
De andre som hjalp mig, sagde ikke noget til hvor meget de skulle lave, så spurgte til, hvad der manglede. At få gjort.
Så jeg føler også at der har bare har været en masse, som måske også har været noget med min flytning at gøre..

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det over dine venner, og at du føler at de går bagom ryggen på dig. Det er aldrig rart, når man føler, at man ikke kan stole på sine venner.
Når man har problemer med sine venner kan det være rigtig ubehageligt, og man kan godt komme til at føle sig nedtrykt, som du også selv beskriver at du er. Og det er også en hel normal følelse, da ens venner er en stor del af ens liv og det er aldrig rart, når man er uvenner med nogen, som man holder af. Særligt når man betragter dem som familie, som du skriver at du gør. Derfor kan det også være rigtig forvirrende og frustrerende, hvis man skal beslutte om man fortsat vil være venner og hvor tæt man vil være. Nogle gange er det den bedste løsning, at trække sig fra de personer, som sårer en. Det kan være for at beskytte sig selv mod at blive såret mere, og måske fordi man har brug for tid til at tænke over venskabet og om det er værd at beholde. Selvom man holder af nogle mennesker er de ikke nødvendigvis de bedste mennesker for en. Når det er sagt, så tænker jeg også, at det heller ikke altid er løsningen at trække sig fra personen. Det lyder som om, at du har haft det rigtig sjovt med din kammerat, og at I har opbygget nogle gode minder sammen, og det samme med din bedste veninde. Det er rigtig godt, at have nogle venner som kender en og som man har oplevet en masse med, og som man også kan have når man bliver lidt ældre. Derfor kan det være nødvendigt, at kæmpe lidt for venskabet. De fleste venskaber har deres op- og nedture, og ligesom i et parforhold, så kan det være rigtig svært, når man har sine nedture. Men hvis man kommer igennem dem er det ofte noget som kan gøre venskabet stærkere. Samtidig tænker jeg også, at hvis du trækker dig, så er der en sandsynlighed for, at jeres venskab ændrer sig og ikke kommer til at blive det samme igen, og det er også noget, som kan være vigtigt at overveje.
Det lyder som om, at et af dine argumenter for at trække dig er så dine to bedstevenner kan være sammen. Jeg synes at du lyder som en rigtig god ven, der tænker meget på dine venner. Derfor kan det også være rigtig sårende, når man føler at ens venner ikke tænker meget på ens følelser. Men jeg tænker, at du måske kan overveje, hvorfor det sårer dig så meget, hvis dine to bedste venner finder sammen? Nogle føler måske, at de er bange for at miste deres venner, hvis de finder sammen og at de får for travlt med hinanden og glemmer en. Det er helt normalt at have det sådan, og derfor er det også i orden, hvis man har det svært med at sine venner finder sammen. Men for at det ikke skal ødelægge jeres venskab helt, er det måske en vigtig refleksion at gøre sig. Samtidig kan det måske være en god idé at snakke med dem om, hvordan du har det. Måske er de ikke klar over, hvor meget det betyder for dig, at de er sammen bag din ryg, og at du faktisk føler at de bryder dine grænser. Derudover tænker jeg også, at du godt kan sige, at det sårer dig, at du føler at de holde ting skjult for dig. Det er aldrig rart at finde ud af ting gennem de sociale medier. Det kan føles meget upersonligt og som om at man ikke er vigtig. Det tænker jeg godt, at du kan sige til dine venner. Men samtidig kan der også være en sandsynlighed for, at de ser situationen anderledes end dig og ikke føler, at det de gør er at bryde dine grænser. Det kan være rigtig svært, men desværre er der ikke andet for end at acceptere, at de har ret til at have andre holdninger end dig. Men uanset hvad, så tror jeg at det bedste du kan gøre, for at få det bedre er at snakke med dem. Måske sammen eller hver for sig alt efter hvad der passer dig bedst. Derfra kan du så vurdere om du stadig føler, at det er bedst at du trækker dig.
Jeg håber at du kan bruge mit råd til noget.
De bedste hilsner Pernille