Når jeg bliver tredje hjul
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej Brevkasse. Hver dag i skolen, skal vi næsten altid finde 2 og 2 sammen. Jeg er bedste veninder med 2 og de finder altid sammen. Jeg bliver altid til sidst og bliver rigtig ked af det, men viser det jo ikke udenpå. Jeg føler mig dum og udelukket. Det er nok også fordi min éne veninde hænger på den anden. Hvis nu jeg er sammen med den éne, en dag så er det som om jeg ikke kan være alene med bare en af dem. Jeg bliver altid tredje hjul og er vildt ked af det. Jeg overvejer at gå fra dem, men da jeg ikke har andre at være sammen med, så ved jeg ikke hvad jeg skal. Fx. er Mia altid i hælene på Josefine. Hun køber alt som hende og hvis jeg er 2 sek. sammen med Josefine så kommer Mia løbende og springer ind i midten. Jeg bliver dermed skubbet ud og bliver stående tilbage alene, mens de går videre. Plizz, hjælp! Bliver vildt ked af det og føler ingen kan lide mig.

Svar:
Hej med dig.
Det lyder ikke rart, at du og dine 2 veninder ikke kan finde sammen alle sammen en gang imellem. Desværre er det tit sådan, at når man er 3 venner, kan det ske, at den ene er udenfor, mens de andre 2 er sammen. Men som du beskriver din situation, er det vist for det meste sådan, at du er den, som bliver tilbage, når de 2 andre har fundet sammen. Jeg forstår godt, at du bliver ked af det, når det sker, for det er aldrig rart at blive lukket ude, sådan som jeg kan forstå du føler dig.
Der er dog heldigvis nogle ting, du selv kan gøre for at forbedre situationen:
Prøv at fortælle Mia og Josefine, hvordan du har det med, at de to altid finder sammen og lader dig være tilbage. Fortæl dem, at du bliver virkelig ked af det og føler dig lukket ude og ikke ved hvorfor. Det er vigtigt, at du selv fortæller dine veninder, hvordan du har det. De kan ikke gætte, hvordan du har det, hvis du ikke selv fortæller dem det. Spørg dem direkte, hvorfor du ikke må være sammen med dem eller hvorfor I ikke kan være sammen alle 3. Du kan også foreslå dem, at I kan være sammen alle sammen om nogle bestemte ting. Det kan fx være i fritiden, til sport, sammen med andre venner, hjemme hos én af jer osv. På dén måde får I nogle oplevelser sammen, som I kan tale om, mens I er i skole.
Måske er dine veninder bare så optagede af hinanden i øjeblikket, at de ikke tænker på dig og derfor skal de have at vide, at du også er der og har noget at byde på i jeres venskab. Venskaber skal man passe godt på. Det vil blandt andet sige, at man skal kunne sige tingene som de er til hinanden. Hvis Mia og Josefine er dine gode venner, vil de lytte til dig og måske også forsøge at ændre på deres opførsel. Måske tænker de ikke over, at du bliver ked af det, hver gang de finder sammen uden dig.
Jeg tror der findes en løsning på dit problem. Det er bare ikke sikkert, at det betyder, at I alle 3 kan være sammen til evig tid fremover. Måske er det på tide, at du finder nogle andre veninder et andet sted, som du kan være sammen med. Prøv derfor også, om du kan finde nogle andre at være sammen med. Det lyder ikke så let, men det kan lade sig gøre. Måske er der andre piger fra de andre klasser, du kan lide og kan være sammen med? Hvis problemet kun er i skoletiden, kunne du måske tale med din lærer om det. Så kan han/hun hjælpe dig med at finde nogen andre at være sammen med eller at få talt med Mia og Josefine om problemet.
Tal også med dine forældre om det. Jeg går ud fra, at dine forældre også kender Mia og Josefine, så lad også dem hjælpe dig med nogle gode idéer til, hvordan I 3 piger kan være sammen igen på en ny måde.
Så det ender altså med de her råd, som du kan overveje:
1. Tal med Mia og Josefine om sagen. Fortæl dem hvordan du har det med, at de altid finder sammen, så du står alene uden nogen at være sammen med.
2. Tal med din lærer om det. Han/hun vil kunne sætte jer sammen på andre måder i skoletiden, så du ikke altid skal være alene.
3. Prøv at finde venner og veninder fra de andre klasser på skolen. Det gør ikke noget, om de er et år yngre eller ældre end dig. Bare I kommer godt ud af det sammen og har noget til fælles. Jeg er sikker på, at der er mange, som kan lide dig og synes du er god at være sammen med. Det gælder bare om at finde dem andre steder på skolen.
4. Prøv også at finde nye venner i fritiden. Det føles lettere at være i skole, når man har gode venner at være sammen med i fritiden. Det kan være til sport, i klub eller lign.
5. Tal med dine forældre om det. Måske kan I invitere Mia og Josefine hjem til dig enkeltvis, så I kan hygge sammen og du kan fortælle, hvordan du har det.
Tænk på sagen således: Lige nu synes Mia og Josefine at de er hinandens bedste venner. De tænker ikke så meget på dig lige nu, men det kan sagtens komme tilbage. Vis dem, hvem du er og hvad du står for. Lad dig ikke skræmme eller blive ked af det, fordi de har fundet sammen lige nu. Det kan sagtens vende lige pludselig, især når du har fået talt med dem. Måske kunne du foreslå noget, I kunne være sammen om alle 3, så ingen føler sig udenfor.
Til sidst vil jeg slutte af med at ønske dig alt muligt godt fremover.
Mange hilsner
Linda