Må jeg aldrig få det godt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Loa .
Jeg er en pige på 15, går på efterskole, og synes mit liv har været noget lort!
-hver gang jeg lige er ved at få det godt, sker der noget så det bliver vendt den helt modsatte vej! ..
Det kommer nok til at blive langt det her, håber du vil give dig tid til at læse.
- Okay, jeg starter fra en ende af.
Pubertetsproblemer.
- Dem kender jeg virkelig til, alt hvad af problemer man kan få, har jeg fået.
Bumser har jeg haft hundredvis af, og har haft det et par år, på et tidspunkt blev det så galt jeg ikke turde gå udenfor døren da vi var på ferie fordi jeg ikke turde vise mig.
Min menstruation har jeg en lang historie med, det første halve år gik det fint med det, men så pludselig begyndte det at være helt vildt uregelmæssig, og jeg blødte igennem konstant,!
Og tampon kunne jeg ikke bruge for jeg synes det gør alt for ondt at tage ind, virkelig.
Folk har anbefalet nogle jeg skulle prøve, men det gør for ondt til at jeg kan få dem ind, og stadigvæk. men da min menstruation blev uregelmæssig, begyndte jeg på p-piller. O
Og nu begynder det at blive alvorligt.
Fordi et par måneder efter jeg var begyndt på dem, hjalp det ikke mere. Jeg blødte alligevel selvom jeg brugte dem fuldstændig som man skal.
Så kom jeg til lægen, og han gav mig så de stærkeste p-piller man overhovedet kan få, og dem har jeg så brugt omkring et halvt år nu, men for 3 måneder siden, begyndte det at stoppe med at virke også. På et tidspunkt tog jeg endda to på en dag, uden der skete noget?
- de her p-piller skulle forestille at virke efter højest to dage, altså der skulle ens menstruation virkelig stoppe, men jeg havde det 2 måneder, mens jeg var på de stærkeste p-piller man kan få?
- og juleaften da vi skulle tage et fællesbillede udenfor, væltede det pludselig ud med blod og blødte igennem med det samme, og fik enorme smerter så jeg måtte krøller mig sammen helt ned i jorden.
Nu er de begyndt at virke igen, men jeg skal virkelig også indtage utrolig meget alkohol før jeg bliver fuld, selvom jeg vejer 60 kg.
Ingen forstår så meget jeg kan drikke uden at blive det mindste beruset.
Er der noget galt med mig?
Sved problemer har jeg virkelig også, det var noget af det første jeg fik, jeg sveder bare ved at sidde stille, det er godt nok ved at holde op nu, men alligevel. der skulle ingenting til før jeg begyndte at svede, også selvom jeg bruge antiaspirant (eller hvad det hedder) roll-on, og gik i bad hver morgen og det hele.
Jeg er også blevet opereret 4 gange pga. jeg havde noget på mit lår. Hvis jeg siger for meget er der vidst nogle der kan genkende mig hvis de læser det her, så holder mig lidt tilbage.
Men det har virkelig også været et problem for mig.
Jeg vælger altid de forkerte kærester, og jeg er forfærdelig i skolen fik 03 i matematik, og en masse andet i prøve eksamen, og mine lærer har altid hadet mig, bare fordi jeg er så dårlig?
Mine forældre blev skilt for et år siden, og min mor fandt en kæreste 2 måneder efter det, og så er vi flyttet 2 timers kørsel væk fra min far og alle mine venner, pga. min mors kæreste boede heroppe.
Og jeg kunne ikke bo hos min far?
Mig og min mor har det rigtig dårligt sammen, og hun skælder altid ud. jeg får ingen lommepenge, og hun brokker sig hver gang når jeg spørger til at få lidt?
Før syvende var jeg altid den mest upopulære. J
Jeg blev mobbet groft, og jeg havde det virkelig dårligt med mig selv. jeg græd hver dag jeg kom hjem fra skole, og det eneste jeg kunne var at hører musik hele dagen..
Hvad skal jeg gøre?
Hilsen J

Svar:
Kære J.
Du spørger om hvad du skal gøre for at få det godt.
Du er et unikt individ, der skal have det godt.
Livet er ikke noget lort, og der venter en masse skønne år og oplevelser foran dig.
Der er altid håb, uanset, hvor svært dit liv føles lige nu.
Håbet kan du finde ved at se på de ting i dit liv som du er glad for, og som fungerer lige nu for dig. Måske du oplever det er godt at komme på efterskole? Har du mon fået nye venner? Hvad er du god til på efterskolen?
Det er også meget vigtigt, at du taler med en voksen om, hvordan du har det så du kan få sat ord på nogle af de tanker der fylder dig lige nu.
Du skal tænke på, hvem du føler dig tryg ved, - det kan være en i din familie. Det kan også være en lærer på din efterskole eller en anden voksen på efterskolen.
Du spørger også om der er noget galt med dig, med hensyn til bumser, menstruation og sved? Du er i en alder hvor du går fra barn til voksen, og der sker mange ændringer i din krop.
Jeg ved, at der er mange på din alder, der oplever, at deres krop opfører sig anderledes i teenageårene - det er helt normalt i din alder. Men hvis det bekymre dig meget skal du tale med din mor om det, og I kan sammen snakke med din læge.
Hvis du syntes det er for svært at komme i gang med at snakke med en voksen om hvordan du har det, eller du føler der ikke er nogle du kan tale med, vil jeg forslå dig at logge på vores chatrådgivning. Fortæl rådgiveren om din situation, og få rådgiveren til at læse dit spørgsmål her i brevkassen.
I rådgivningen kan du måske få hjælp til at finde den rette person som kan hjælpe dig, og du kan også øve dig på hvad du vil sige til personen.
Kærlig hilsen
Loa