Må far godt

brevkassespørgsmål

Må far godt

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 13 år 3 uger siden

Hej. jeg er meget forvirret angående min far? jeg har nogle "Dårlige perioder" hvor jeg har selvmords tanker og sårn noget men jeg kan styre det. så længe jeg altså er hjemme ved mine venner for når jeg er der ved jeg at der er nogle der passer på mig. men når jeg har de der "dårlige perioder" og spørge min far om jeg går må sove ude og han så svare "nej det må du ikke og hvis ikke du kommer hjem melder jeg dig til de sociale myndigheder og så kommer du på børne hjem eller i plejefamilie!" men så vil jeg bare høre om han har ret til at true med det? for det er ikke helt fair over for mig. eller det syntes jeg ikke ? kh LJ

Svar:

Hej LJ

Jeg kan virkelig godt forstå, at du ikke synes det er fair overfor dig, at din far truer dig med, at du kommer på børnehjem eller i plejefamilie, når du spørger om du må sove ude. Det lyder ikke rart. Det er lidt svært at svare helt præcist på, om din far her ret til at sige sådan, men jeg vil prøve at svare dig så godt jeg kan.

Så længe du er under 18 år og bor hjemme er det dine forældre der bestemmer over dig, derfor kan din far faktisk godt bestemme, om du må sove ude eller ej. MEN det er samtidig dine forældres ansvar at du har det godt. Det betyder at de ikke må udsætte dig for hverken fysiske eller psykiske svigt, de må f.eks. ikke slå dig og de har ansvar for, at du har det følelsesmæssigt godt.

At din far truer dig, med at du kommer på børnehjem eller i plejefamilie, KAN være et eksempel på, at han ikke tager ansvar for, at du har det følelsesmæssigt godt. MEN det er ikke noget jeg kan sige med sikkerhed.

Jeg kan udfra dit brev ikke læse om din far udsætter dig for omsorgssvigt (hvilket han ikke må) eller om han 'bare' bestemmer hvornår du må sove ude? Men når jeg læser dit brev, undrer det mig, at du føler, der er nogen, der passer på dig, når du sover ude - er der ikke det, når du sover hjemme? Jeg kommer til at tænke på, om du ikke føler, at din far passer på dig, om du feks ikke bryder dig om ham eller ikke har lyst til at være hjemme sammen med ham?

Du fortæller også, at du har nogle 'dårlige perioder', hvor du har selvmordstanker og du fortæller at du godt kan styre det, når du er hos dine venner. Det får mig til at tænke over, hvad det er for nogle dårlige perioder og hvordan det kan være, at du i de perioder har det bedre hos dine venner end derhjemme? Er der feks noget derhjemme, der gør, at du får selvmordstanker?

Når jeg læser dit brev, får jeg indtryk af, at du ihvertfald ikke har det så godt, enten pga noget derhjemme eller pga nogle andre ting. Men udfra det du fortæller, kan jeg ikke med sikkerhed sige, om din far gør noget, han ikke har ret til. Hvis du har lyst, må du meget gerne skrive til brevkassen igen og fortælle lidt mere om hvordan du har det. Du kan også logge på chatrådgivningen her i Cyberhus og snakke med en voksen rådgiver.

De bedste hilsner

Camilla

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål