Muligheden for at flytte hjemmefra
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hey... Jeg er en pige på 15 år der har overvejet i et stykke tid at flytte hjemmefra. fordi at det ikke går godt med forældrene, vi skæntes ALTID bare om de mindste ting. Jeg har også kikket lidt på muligheden om plejefamilie men det ved jeg ikke rigtig om jeg kan holde til at skulle komme ud til nogle nye mennesker på den måde. Jeg har lige skiftet tilbage til den skole jeg gik på først fordi det ikke gik så på den jeg flyttede ud til, men det skal så siges jeg har det godt der nu, jeg har mange gode venner og veinder og dem elsker jeg over alt på jorden og vil aldrig miste dem! men mine problemer har været så store at jeg prøvede at tage livet af mig selv for ca en måned siden, de har været faldet lidt men nu er de kommet igen, bare meget større! Jeg går på et center for selvmordsforbyggelse en gang i ugen. Jeg vil meget gerne have hjælp, for jeg ved virkeligt ikke hvad jeg skal gøre!?

Svar:
Hej med dig...
Hvor er det fedt at høre, at du har fået nogle dejlige venner på din nye, men gamle skole. Og jeg kan godt høre, at de betyder rigtig meget for dig. Jeg synes også det er super, at du går på et center for selvmordsforebyggelse, fordi her sidder der nogle gode voksne som du kan snakke med.
Du skriver, at du havde nogle problemer som var faldet lidt, men nu føler du at de er vokset igen. Måske er det noget med dine forældre at gøre? I hvert fald tænker du, at en af løsninger kunne være at bo et andet sted.
Det er flot at du så opsøger hjælp og gerne vil have det bedre.
Nu kender jeg dig jo ikke og jeg ved heller ikke hvilke problemer du mener og hvad problemerne med dine forældre går ud på, så jeg har svært ved at give dig et helt præcist råd. Men jeg i stedet fortælle dig de 3 ting, som jeg kom til at tænke på, da jeg læste dit brev.
1. Det kan godt være, at en løsning kunne være at flytte hjemmefra. Men det er også sådan at dine forældre bestemmer ret meget, fordi de har forældremyndigheden over dig. Det vil sige, at I skal være enige om at det er en god ide og bagefter kan din sagsbehandler på kommunen hjælpe med at finde den rigtige løsning til dig.
Hvis dine forældre ikke vil have du flytter, så skal du have snakket med din sagsbehandler og så skal han/hun se om idet alligevel kan lade sig gøre.
Det var sådan lidt om dine rettigheder og loven.
2. Det andet jeg tænkte på var, at du lige nu er i en svær periode. Du har lige prøvet at begå selvmord, du går til samtaler og har det svært med dine forældre. Og derfor skal både du og de voksne du får hjælp af, tænke sig godt om.
Du skriver selv det her med at plejefamilien kan virke lidt uoverskueligt og det kan jeg sagtens forstå. Når du har det svært lige nu, så skal du have nogle rammer som ikke stresser dig for meget.. det er vigtigt og helt naturligt.
3. Så hvad skal du gøre nu? Jeg synes det er vigtigt at du gør to ting. Det første er at få sagt det her til den behandler du har på selvmordsforebyggelsen. Det er vigtigt at den person ved hvad du går og tænker på og at du ikke har lyst til at bo hjemme mere.
For at give dig et godt råd om hvor du skal bo og hvad du skal gøre nu, så skal man kende lidt mere til dig og din situation. Og det gør behandleren, eller i hvert fald hvis du fortæller hvordan du har det lige nu og hvad du tænker på.
Så kan I få en snak om hvad der er vigtigt lige nu og hvilken slags hverdag der er vigtig for dig. Måske kan det gøre det lidt nemmere og finde ud af hvor du skal bo henne.
Det andet jeg synes du skal gøre er, at logge på chatten her i Cyberhus. Jeg tror det ville være nemmere at give dig et bedre råd, hvis man kunne chatte lidt med dig og spørge dig om forskellige ting.
Jeg håber du kan bruge mit råd og at du vil opleve at det bliver lidt lettere...
De bedste hilsner
Erroll