mors mand
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej Brevkasse, så er dettte vidst min eneste og sidste udvej.. Men det er sådan at jeg ikke kender mig far, og har været alene med min mor indtil jeg fyldte 9år - hun fandt så en ny mand, og fik et barn med ham.. Men mig og han manden (lad os kalde ham K) kan slet ikke sammen, vi har haft de vildeste skænderier, lige fra da jeg var mindre og indtil jeg tog på efterskole - de endte altid ud i at jeg løb grædene over til et familie medlem.. Min mor har altid holdt en hånd over mig, og vi har et meget specielt forhold - vi fortæller hinanden næsten alt, og støtter også hinanden fuldt ud.. Men siden K er kommet ind i livet, og jeg er blevet teenager er det bare gået ned af.. Vi har stadig et godt forhold, men hun bliver rigtig tit ked af det når K og jeg skændes.. Jeg har været ude at rejse i noget tid, og er kommet hjem og bo, hvor jeg skal bo 1 år (Kun pga. penge mangel) Nu er det så kommet så vidt at vi slet ikke kan snakke med hinanden uden at ryge i totterne på hianden - tit finder vi ud af det, men så går der ikke lang tid før han bliver sur igen.. Det er ikke bare sur, men rigtig ondskabsfuld han kan blive.. Min tanke er om han er jaloux på min mor og jeg... K og min mors datter, er han helt anderledes overfor - så det er altid mig der skal tage skralden, han virker så barnlig altid! - nu har min mor så sagt at det er en god ide at jeg er inde på mit værelse når han er hjemme - og så kan vi hygge os når han ikke er hjemme.. Han har intet job, hvilket gør han næsten altid er hjemme.. Jeg håber i kan hjælpe mig, til en anden måde at komme videre på, for er nød til at bo 1 år mere hjemme.. Måske i har en ide hvorfor han opfører sig som han gør..

Svar:
Hej med dig
Tak for dit brev til brevkassen. Jeg kan godt forstå det er hårdt at du skal bo hjemme et år endnu, når du og din mors mand skændes så meget.
Dejligt at din mor og dig har et rigtig tæt forhold, og du kan faktisk godt have ret i, at K og dine problemer kan handle om jalousi. Det vil jeg gerne lige uddybe lidt:
Det ses nemlig nogle gange, at når en forælder og et barn har et rigtig tæt forhold, og der så kommer en tredje person ind (her K), som også får et rigtig tæt forhold med den ene part – fx under en forelskelse, så kan der opstå en slags ”dyst” – helt ubevidst – om at være mest ”tættest” på personen i midten (her din mor). Du kæmper for at beholde intimiteten og rollen som den vigtigste person i din mors liv, og han kæmper også for at have intimitet og rollen som den vigtigste person i din mors liv.
Hvis det er sådan, så er det helt naturligt, at dig og K vil opleve noget jalousi og irritation til hinanden. Men det behøver ikke være sådan.
Som sagt sker det her oftest ikke bevidst, men man kan have fornemmelsen af en konkurrence om din mors kærlighed. En konkurrence, som føles vigtigt, men faktisk er helt irrelevant og unødvendig, fordi din mors kærlighed til dig og din mors kærlighed til K er helt fundamental forskellige og hun elsker jer og er tætte med jer på to vidt forskellige måder.
Derfor synes jeg at konkurrencen skal stoppes... fordi jeg tror den er hård for både dig, K og din mor.. og sikkert også din lillesøster. Det har jeg lige en idé til:
Jeg synes ikke du skal være inde på dit værelse, når han er hjemme – især ikke, når det lyder til at det vil betyde at du skal sidde rigtig meget på dit værelse. Jeg synes i stedet du skal foreslå din mor og K, at I alle tre tager en snak en aften, hvor I ikke har haft skændes eller noget i løbet af dagen – så der er en god stemning. En snak hvor I, som tre voksne mennesker, får talt om, hvordan I kan få dagligdagen til at fungere det næste år. Hvem har hvilke praktiske gøremål, hvordan håndterer man, hvis man føler sig irriteret, jaloux, udenfor eller trådt på osv.? Jeg tror nemlig det er vigtigt at I får talt om hvordan I kan få det til at fungere og jeg synes faktisk også godt, at du kan sætte ord på (hvis du er enig med mig i), at dig og K har en lille dyst om din mors kærlighed, og at du gerne vil have at den dyst stopper, fordi I begge må acceptere at din mor elsker jer begge på forskellige måder. Måske kan det være rart for jer alle tre at få sat ord på hvorfor det hele er gået så skævt mellem dig og K.
At tage denne samtale vil måske være lidt svært – men også meget voksent af dig. Men jeg tror det er en god mulighed for, at det næste år ikke bliver helt forfærdelig mellem dig og K, og at du skal sidde rigtig meget på dit værelse.
Jeg håber du kan bruge mit svar – ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Mange tanker fra Heidi