Mor&Datter
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
jeg har brug for hjælp.. Mig og min mor har haft et rigtig og tæt venskab og få to år siden gik jeg på efterskole hvor jeg blev en hel anden person? jeg begyndte og ryge hva jeg gøre nu den dag i dag jamen det lidt vær og beskrive den person jeg blev jeg blev også gravid og efter jeg havde vært gravid og fik en abort så gik mig og mors venskab helt ned vi kunne ikke rigtig snakke om ting mere vi bliver tit rigtig sur på¨hinanden og mor ville ikke rigtig snakke om det. jeg snakker med voksene om men hun villle ikke snakke med nogen om det fordi hun mener at der ikke er noget der kan gøres.... det der jeg bliver rigtig ked af det.. hun blev rigtig sur da lægen ringede til hende den dag jeg havde fundet ud af at jeg var gravid jeg ture ikke selv og sige det til hende fordi jeg vidste hun ville blive rigtig sur. der gik en halv dag før hun ringede til mig og ville snakke om det. hun kom ikke til fyn hvor jeg lige var på det tidpunkt. hun blev i Jylland og hvor jeg har snakket med min lærer om det efter hende hvor hun mente af en og være så ville hun komme med det sammen og vær der for sin datter … jeg var på fyn på skole i nogle dage da jeg fandt ud af at jeg var gravid og jeg snakkede en del med en voksen/lærer om det og hun synes det var ved og gå over fordi jeg kom på syghuset og blev undersøgt og brugte en hel nat på sygehuset men mor kom overhovedet ikke til fyn så det blev til at hende min lærer ringede og sagde at nu synes hun at de skulle til og komme hen ? også kom de os men det sårer mig stadig hvorfor hun ikke kom noget før fordi hun ringede kun og skrev smser?.. :'/ Det med jeg har vært gravid da jeg kom hjem gav far min et knus og mor gik bare i seng hun var rigtig sur da de hentede mig også fordi min lærer tog en snak med hende men dagen efter skulle vi drille om aften og jeg hjalp mor også snakkede vi lidt om det så gav hun mig et knus hun fik tårer i øjne men jeg forstår bare ikke efter det der så kan hun være virkelig kold over at jeg er ked over det og at jeg altså ikke bare sådan kan komme over det. og hun bliver sur når jeg har snakket med en voksen om det & når jeg spørger om jeg kan komme til min læge og snakke med hende om det.? kan jeg overhovedet gøre noget men det fylder meget alt det med min mor.. Jeg forstår det ikke er det bare mig der er ung og dum og ikke ved hvordan en mor på 55 kan ha det som hun selv har sagt at hun ikke kan forklar hvordan hun har det… men jeg føler mig meget sviget over for mine forælder & stadig rigtig ked over det at jeg har vært gravid og at vores venskab kom til og gå i stykker der. .jeg ved ikke der er gået mange dage og nu et år er det siden jeg var gravid og jeg husker det hele som om det var i går.?

Svar:
Hej med dig!
Det lyder som en barsk oplevelse du har været igennem – at blive gravid og få en abort. Det er en stor ting, som det kan tage lang tid at komme sig over, og derfor er det vigtigt, at du får snakket om de tanker og følelser som du har.
En anden konsekvens ved din graviditet og abort er den skade der er sket i forholdet mellem dig og din mor. Det er forskelligt, hvordan vi mennesker reagerer når vi oplever en krise, og derfor kan jeg heller ikke fortælle dig, hvorfor din mor reagerede som hun gjorde. Og som hun selv siger, så ved hun måske hellere ikke selv hvorfor hun reagerer som hun gør. Din mor blev måske både sur og ked af det, da hun fik at vide, at du var gravid. Måske er hun skuffet over dig, fordi du ikke passede bedre på dig selv, men det kan også være, at hun er skuffet og vred på sig selv over, at hun ikke var i stand til at passe bedre på dig. For selvom en mor ikke kan kontrollere alt hvad en pige på 14- 15 år gør, så tror jeg altid, at en mor vil føle at det er hendes ansvar, hvis hendes børn kommer i vanskeligheder.
Jeg tror, at dig og din mor har brug for hjælp til at genskabe jeres gode venskab og komme videre efter din abort. I har måske brug for at sidde sammen med en rådgiver, som kan hjælpe jer til at få sat ord på alt det usagte der mellem jer to -  en som kan give jer råd og vejledning om, hvordan I kan komme videre.
Jeg synes, at du skal vise din mor det, som du har skrevet her i brevkassen samt mit svar. Måske vil det give hende en forståelse for, hvordan du har det – og hvor meget du savner hendes venskab. Og så kan det være, at I sammen kan finde ud af, hvor I kan få hjælp. Du er også velkommen til at kigge forbi Chatrådgivningen her i Cyberhus.dk, hvor du anonymt kan chatte med en rådgiver om, hvor i eventuelt kan få hjælp. Chatrådgivningen er åben mandag til torsdag kl. 14 -19 og fredag kl. 13-16. Du kan læse mere om chatten her!
Du fortæller, at du stadigvæk husker din graviditet som var det i går. Det tyder på, at du har behov for at få snakket om både graviditeten og aborten, så du bliver i stand til at lægge den bag dig. Det lyder som en god idé, hvis du kan få en tid hos din læge, hvor du kan snakke med ham/hende om det. Du kan finde nummeret til din læge på dit sygesikringsbevis.
Jeg ved også, at abortlinien.dk har en telefonrådgivning, hvor man kan ringe ind og få en snak. De træffes på tlf.  4839 4848 hver dag mellem kl. 18-23. Du kan læse mere om abortlinien.dk ved at klikke her.
Jeg håber, at du og din mor kan finde noget hjælp, så I begge to kan komme videre i livet – og forhåbentlig få genskabt Jeres gode forhold.
Held og lykke
Mange hilsner
Marianne