mor og far er blevet skilt
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
hej cyberhus min mor og far er lige blevet skilt fodi far havde en anden kæreste det er jeg meget ked af.
jeg bor ved min mor nu efter skilmissen. på det seneste er jeg begyndt at tisse i sengen noget jeg også gjorde som lille
jeg er bange for at sige det til mor da hun ofte blev vred på mig som lille når jeg havde tisset i sengen.
jeg prøver at skjule det for mor ved at bruge et håndklæde som en slag ble
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre eller ´hvordan jeg får sagt det til mor

Svar:
Hej med dig.
Jeg er rigtig ked af at høre, at dine forældre ikke er sammen mere. Som barn er det utrolig hårdt at opleve, at ens forældre går fra hinanden. Det er aldrig nemt at skulle vælge et sted at bo og ikke se sine forældre sammen mere, men kun opleve dem hver for sig. Rigtig mange børn og unge bliver meget kede af det i tiden efter skilsmissen, og det viser sig på forskellige måder. Nogen bliver meget stille, andre bliver vrede, nogen mister appetitten, og der er bestemt også nogen som dig, der ikke længere kan styre toiletbesøg om natten. Jeg forstår godt, det ikke er rart, og at det er svært at få sagt til din mor. Jeg vil forsøge at hjælpe dig på vej med mit svar.
For det første vil jeg sige til dig, at du bestemt ikke kan gøre for, at du kommer til at tisse i sengen. Jeg synes, det lyder som om, det er din krops måde at fortælle dig, at du har oplevet noget hårdt, og at du er ked af det. Det kan godt være lidt pinligt at tisse i sengen, men ligesom alle andre ting, man går til lægen med, er det noget, du ikke selv er herre over. Det er derfor et lige så naturligt og almindeligt problem som at have hovedpine, brækket fod osv. Jeg forstår godt, du er nervøs for at fortælle det til din mor, fordi hun blev vred over det, da du var lille. Du må dog huske på, at det var mere naturligt, at du tissede i sengen som lille, end at du gør det nu. Derfor tror jeg også, din mor vil reagere på en helt anden måde, hvis hun får af vide, at det er begyndt at ske igen.
Jeg synes, du skal sige til din mor, at du har noget, du gerne vil snakke med hende om. Fortæl hende, at du er meget ked af skilsmissen, og at du efter skilsmissen er begyndt at tisse i sengen. Sig til hende, at du ikke kan styre det, og at du tror, det er fordi, du er så ked af det, at det sker. Det kan også være en idé at sige, at du har været bange for at fortælle hende det, fordi hun blev vred, da du var lille. Jeg synes også, du skal sige, at det er vigtigt for dig, at hun forstår, at du ønsker at stoppe, men har brug for hjælp til det. Jeg tror og håber, din mor vil kunne forstå dig og måske tage en snak med dig om, hvordan du har det. Det kan være utrolig rart at tale med sine forældre om de mange triste tanker, man har, når de har valgt at forlade hinanden.
Hvis du er mere tryg ved at fortælle det til din mormor eller din moster, kan du også vælge at gøre det og bede dem fortælle det videre til din mor. Det vigtigste er, at du får det fortalt, så du igen kan sove uden at vågne op og være våd i bukserne.
Der er hjælp at hente, når man tisser i bukserne. Jeg vil råde dig til sammen med din mor at tage til lægen og få snakket med hende om, hvad du kan gøre. Læger er vant til at hjælpe mennesker, der tisser i sengen, så din læge har sikkert også et råd til dig.
Jeg håber meget, det hele bliver bedre, så du fremover kan sove trygt og tørt om natten.
Kh. Matilde