Mor og Far
brevkassespørgsmål af
.
14 år
Hej. Mine forældre er skilt, og jeg har et problem med at min far siger at jeg ikke må komme i kontakt med min mor. Det har jeg rigtig svært ved da jeg elsker min mor ligeså højt som min far. Vi er lige flyttet til en anden by. (før kunne vi bare gå ned til hende når vi havde lyst) men efter at min far havde fået en anden kæreste, (og at vi flyttede med ham.) Siger han pludselig at vi ikke engang må skrive til hende.. er det overhovedet lovligt at tilbageholde mig og min lillesøster fra at se hende?
Ja, hun har gjordt nogle dumme ting over for os, og det er måske derfor.... Men hun er kommet i behandeling, og har fået det bedre. Og han kan stadig ikke se at hun har det bedre. Han har blockeret hende så hun ikke kan ringe til ham, og hun MÅ ikke ringe til os. Så hun har dermed ingen mulighed for at komme i kontakt med os. Vi kommer bare længere og længere væk fra vores mor :( Hvad skal jeg gøre? Er det lovligt?

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå du er rigtig ked af at have mistet kontakten med din mor. Det må være rigtig svært.
Ud fra det du fortæller, lyder det som om din far prøver at beskytte dig og din lillesøster fra nogle ting din mor tidligere har udsat jer for. Det tænker jeg som udgangspunkt er en god ting, men jeg kan sagtens forstå at du stadig savner hende rigtig meget.
Uden at vide mere om hvad det er for nogle ting din mor har gjort, og uden at vide om det her med at hun ikke må have kontakt til jer er noget som en dommer, eller måske børnesagkyndig i statsamtet, har afgjort kan jeg ikke sige om det er ulovligt. Men jeg kan sige at du har ret til at blive hørt i forhold til samvær med din mor. Din far kan ikke træffe en beslutning om at du ikke må se din mor uden at høre din mening og dine tanker om det.
Jeg ved ikke om du allerede har prøvet at snakke med din far om det her? Hvis ikke tænker jeg det kunne være en god start.
Som sagt tænker jeg at det er meget forståeligt at din far vil passe på dig. Snak med ham, om I kan finde en løsning der gør at du fortsat kan have kontakt til din mor på en eller anden måde, samtidig med at din far kan føle sig tryg ved jeres kontakt?
Måske kan din far ikke se nogle muligheder for at du kan se din mor lige nu? Men så tænker jeg at det ville være godt for dig at få snakket noget mere med ham om hvorfor det er sådan, og eventuelt også hvad der skal til for at det kan blive anderledes.
Måske har du prøvet at tale med din far om det? Hvis du har prøvet og ikke rigtig synes der kommer noget ud af det, tænker jeg du kan overveje at kontakte Børns Vilkårs bisidderordning. En bisidder er en voksen rådgiver som kan hjælpe til at sikre dine rettigheder som ung i en skilsmissesag. Du kan læse mere om bisidderordningen her.
Jeg håber du og din far kan finde en løsning der fungerer for jer alle sammen inden længe.
Mange hilsner
Niels-Christian