Mor forbyder mig at se min bedste veninde
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej cyberhus, min mor forbyder mig at se min bedste veninde (som også er en af de eneste veninder jeg har)
Hun siger at jeg er ond og en møgunge når jeg er sammen med hende og efter, jeg synes ikke at der er noget.
Nu er hun begyndt og forbyde mig at se hende. Jeg savner hende virkelig, da jeg ikke har særlig mange venner i skolen og uden for skolen.
Jeg bliver også drillet i min klasse (hun går ikke i min klasse).
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, har prøvet og tale med min mor, men hun flipper bare ud på mig.
KH F

Svar:
Kære du
Det lyder til, at du er irriteret over, at du ikke kan være venner med din veninde, som du holder meget af. Din mor kan have sine grunde til, hvorfor hun ikke vil have, at du skal være sammen med din veninde. Det kan der være mange grunde til. Som forælder kan man let blive bekymret og overbeskyttende, når tingene ikke går, som man selv vil have dem. Det behøver ikke at være i ond tro, men fordi hun er bekymret for dig som forælder.
Når det er sagt, betyder det ikke nødvendigvis, at de har ret. Har du prøvet at spørger hende, hvad hun helt præcist mener med, at din veninde er årsagen til, at du er "ond og en møgunge"? Det kunne være rart, hvis du vidste, hvad din mor mener, er grunden til, at du ikke må være sammen med din veninde. Det kunne være noget, som hun gik og troede, men som i sidste ende slet ikke har noget med din veninde at gøre, men noget, som du kunne blive opmærksom og bedre til frem over. Du kunne også fortælle din mor, at det ikke har noget med din veninde at gøre, men noget som du fremover vil huske og prøve at blive bedre til. Fx kan det være fordi din mor synes, at du til tider kan være flabet, når du svare tilbage, eller at du ikke vil rydde op på dit værelse, når hun beder dig om det osv. Der kan være mange grunde til det. Det er derfor vigtigt, at du får snakket med din mor og på den måde sammen finder en løsning på det, så det ikke skal gå ud over dit forhold og venskab med din veninde.
Du skriver, at du ikke har så mange venner i og uden for skolen. Går du til noget i din fritid? Hvis nej, kan du overveje at starte til fritidsklub eller til sport. Det kunne være en mulighed i forhold til at få nye venner og på den måde lære andre personer at kende ud over den ene veninde, som du har.
Jeg håber, du finder ud af det. Held og lykke.
Venlig hilsen
Lima