Mor er psyskisk ingen støtte fra familien.. & sørg efter mormors dø ( 15 år siden)
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej jeg er en pige på 18 år..
Min mormor døde da jeg var lille 3 år gamle jeg er aldrig kommet over hende fordi jeg savner hende & julen nærmer sig hun døde tre dage før juleaften... Så julen betyder ikke meget for mig da jeg aldrig sådan har holdt jul da min familie fuckede up da min mormor.. dø..
Min mor blev psykisk syg efter min mormors dø efter 2 år boede min bror & jeg hos hende men blev fjernet fra hende efter et selvmordsforsøg... Hun blev indlagt... Et år senere kom vi hjem og bo igen men det gikk ikke.. Vi blev fjernet igen, vi kom forskellige steder hen i landet.. Han kan ikke forstå vores mors sygdom... der gik nogle år igen og hun tog piller igen, hun var tæt på at dø af det.. Hun kom i behandling... Jeg hørte ikke fra hende i 5 mdr.. Noget i den stil. Men min pjelemor ville ikke fortælle noget.. Så jeg måtte finde en grund hos min morfar men han ville ikke fortælle noget... Da jeg fik lov til at besøge min mor til en lægesamtale... Fik jeg at vide at min mor var psykisk syg..
Nu står jeg her & flyttet hjem sammen med min kæreste det er en god støtte men problemet er at jeg ikke har støtte fra min nærmeste familie, morfar & onkel... De tænker kun min storebror.. Jeg ved ikke hvor jeg får deres støtte fra.. Har i nogen ideer til hvad jeg kan gøre ??
Mvh.. problempigen

Svar:
Hej med dig
Du fortæller om nogle rigtig svære oplevelser i dit liv. Ting du har oplevet, som bliver specielt svære her i juletiden, da det netop var i julen at din mormor døde. Julen er en tid, som handler om familie og hygge og derfor kan det være en svær tid, hvis man ikke er så tæt på sin familie som man kunne ønske sig.
Det er rigtig godt, at du skriver til brevkassen og efterlyser råd, for det viser, at du er en pige som ønsker at ændre på den situation du står i. Du ønsker at få kontakt til din nærmeste familie, så de kan støtte dig, ligesom de støtter din bror.
Jeg er rigtig glad for at høre, at du har en god kæreste, som støtter dig. Det er godt at vide, at du ikke står helt alene med det her. Men en sød og forstående kæreste er desværre ikke altid nok. For selvom han gerne vil prøve at forstå, hvordan du har det, og hvad du har oplevet i dit liv, så vil der altid være ting han ikke kender til, eller helt forstår. Ting som kun du og din familie har oplevet. Og netop derfor kan det være godt, hvis du prøver at snakke med din familie om det.
Du spørger om, hvordan du kan få støtte fra din familie. Jeg tror tit, at vi mennesker misforstår hinanden, fordi vi gætter os til, hvad den anden har brug for. Og det er ikke altid at vi får gættet rigtigt. Det kan være, at din familie tænker at du klare dig rigtig godt, og det er din bror som har brug for mest støtte.
Det er vigtigt, at du tydeligt for fortalt din familie, at du også har brug for dem. Få dem fortalt at du har brug for at have dem tæt på dig som familie. At du har brug for deres støtte og gerne vil snakke med dem om de ting, som er sket.
Det du kan gøre er at tænke over, hvem i din familie, som du har mest lyst til at snakke med. Når du har fundet ud af det, kan du måske skrive et brev til denne person. Et brev, hvori du fortæller, at du gerne vil have en tættere kontakt, gerne vil snakke om det der er sket, fordi du har brug for at have en familie som kan støtte dig. Måske kan du afslutte brevet med at du enten vil ringe til personen eller at han/hun skal kontakte dig, så I kan aftale et tidspunkt hvor I kan mødes.
Det kan nogle gange være nemmere at snakke om de svære ting, hvis man først har beskrevet det i et brev. Så ved både du og den anden person, hvad det er du gerne vil snakke om.
Det vil være godt for dig, hvis du kan få en tættere kontakt til din familie, for de kender også din mor og ved lidt om, hvad det vil sige at være pårørende til en psykisk syg person.
Det kan være rigtig svært at have en psykisk syg mor. Jeg ved at der findes forskellige former for rådgivning for pårørende til psykisk syge. Bl.a. har psykiatrifonden en anonym telefonrådgivning tlf. 39 25 25 25. De har åbent mandag – fredag kl. 11-23 og lørdag – søndag kl. 11 -19, hvis du føler at du har brug for at få svar på nogle spørgsmål.
Det kan også være godt, hvis du finder en voksen udenfor din familie, som du kan snakke med. Måske en lærer, pædagog eller socialrådgiver som du har tillid til. Eller du kan kontakte din læge, som måske kan hjælpe dig med at finde en som du kan snakke med. Jeg tror det er vigtigt for dig, at du får sat nogle ord på de oplevelser du har haft.
Udover din mors sygdom fortæller du også om sorgen over din mormor. Jeg kan høre at det stadig fylder utrolig meget for dig, og det lyder som om, at du aldrig er kommet dig over tabet af hende.
Det kan være svært at komme sig over tabet af en person som har betydet meget for én. Og i dit tilfælde tænker jeg, at det har været ekstra svært, for du fortæller at det hele gik galt da din mormor døde.
Det er vigtigt, at du får bearbejdet din sorg over din mormor. Det kan lyde lidt underligt, men ved at få snakket om det, så kan man faktisk få det bedre. Du vil selvfølgelig ikke glemme din mormor og det skal du heller ikke, men det kan blive nemmere at tænke på hende uden at mærke så stor smerte. Når man får snakket om sine følelser og tanker, kan flere ting på en måde blive lidt nemmere at acceptere.
Jeg tror, at det vil være rigtig godt, hvis du finder en voksen du kan snakke med om din mormor. Igen en voksen som du har tillid til. En som du føler du kan snakke med.
Jeg tænker, at du står i en svær situation. Det har ikke altid været nemt at være dig. Jeg tror, at det er vigtigt at du får snakket om det hele. Jeg vil derfor anbefale dig at logge Chatrådgivningen, hvor du anonymt kan chatte med en rådgiver. Sammen kan I måske finde frem til hvem det kunne være godt for dig at snakke med. Både indenfor og udenfor din familie.
Chatrådgivningen har åbent mandag-torsdag kl. 15 -19.
Det er virkelig flot, at du søger hjælp i brevkassen. For det er vigtigt, at du får den støtte, som du har brug for.
De bedste tanker
Marianne