Mor er narkoman
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Min mor hun er narkoman og det har jeg det selvføglig ikke godt med, for nogle år siden slog jeg hånden af hende og li' siden har jeg været i tvivl om det var rigtigt hvad synes du ,?

Svar:
Kære dig!
Du fortæller, at din mor er narkoman, og at du derfor har været nødt til at slå hånden af hende. Det lyder rigtig barskt og jeg tænker, at din mor må have skuffet og svigtet dig mange gange, og at det er derfor du har brudt kontakten med hende.
Når mennesker bliver narkoman, betyder det de bliver afhængig af et stof. En afhængighed som gør, at de blive behovsstyret. Det vil sige, at de har brug for at tilfredsstille deres behov stoffer, uanset om det sårer deres medmennesker. Det kan være utrolig svært at leve sammen med mennesker som er afhængigt af et stof. For selvom de måske ønsker at blive stoffri og holde deres løfter, så kan de ikke selv styre det, når du får trang til stoffer. Det gør dem ikke nødvendigvis til dårlige mennesker, men det kan være utrolig svært at leve sammen med dem, fordi man hele tiden bliver såret og skuffet. På et tidspunkt kan man ikke tåle at blive skuffet mere, og man kan være tvunget til at bryde kontakten med dem, simpelthen for at beskytte sig selv.
Om det er den rigtige beslutning du har truffet er et meget svært spørgsmål, som kun du selv kan besvare. Du har i en tidlig alder være tvunget til at tage en meget stor og svær beslutning, og når man tager så stor en beslutning, følger der ofte meget tvivl med.
Jeg tror, at det vil være godt for dig, hvis du finder en voksen som du kan snakke med omkring din tvivl. Få snakket om grunden til at du slog hånden af din mor, og om hvad det er, som får dig til at tvivle på din beslutning. Du skal ikke selv gå rundt med alle de tænker og følelser. Det er vigtigt, at du finder en, som du kan dele det med.
Når man tager en beslutning, gør man det ud fra hvad der er rigtigt for én på det tidspunkt. Senere i livet føles beslutningen måske ikke rigtig længere, og så kan det være at den skal ændres.
Hvis du en dag finder ud af, at du har lyst til og brug for at have kontakt til din mor igen, er det måske en mulighed at genoptage kontakten til hende. Det betyder ikke, at din beslutning om at slå hånden af hende var forkert. For det var det eneste rigtige for dig på det tidspunkt!
Jeg tror, at det vil være godt for dig at finde ud af, om den tvivl du har nu handler om dårlig samvittighed over for din mor. Eller om det ren faktisk er fordi du har lyst til at se din mor igen. Det vil være rigtig godt, hvis du kan snakke med en voksen om det. Så I sammen kan prøve at finde ud af, hvad der er årsagen til din tvivl.
Skyldes det dårlig samvittighed skal du huske på, at du var tvunget til at slå hånden af hende, fordi hun gjorde det svært for dig. Handler det om, at du gerne vil se din mor igen, kan det være at du har brug for at genoptage kontakten med hende. Det kan også være at du gerne vil genoptage kontakten til hende på et tidspunkt, men at du ikke er klar endnu.
Måske kan det også hjælpe dig at tænke lidt over, hvordan du ren faktisk har haft det siden du har brudt kontakten med din mor. Er du blevet en mere glad dreng? Hvis det faktisk føles som den rigtige beslutning, og du måske er blevet mere glad. Så er det nok stadigvæk den rigtige beslutning ikke at se hende.
Kender du en voksen som du kan snakke med? Måske en lærer som du har tillid til, eller en af dine kammeraters forældre? Hvis de voksne du kender, ikke kan hjælpe dig kan de måske hjælpe dig med at finde en, som du kan snakke med.
Du er også altid velkommen til at logge på Cyberhus Chatrådgivning, hvor du anonymt kan chatte med en rådgiver. Sammen kan I måske finde frem til en voksen som kan hjælpe dig med at blive mere afklaret i forhold til din beslutning.
Mange tanker
Marianne