Mor drikker meget rødvin

brevkassespørgsmål

Mor drikker meget rødvin

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Ja altså min mor drikker en halv box(de der firkantede flaske ting) rødvin og nogen gange bliver hun lidt fuld og råber lidt for højt(ikke dumme ting) men aligevel bliver jeg lidt bange for hende.

Hun ryger også 3 - 4 pakker smøger, det er ubehaligt og hun skader både mig og hende og får mit tøj til at lugte FORFÆRDLIGT!, jeg har prøvet at snakke med hende om det men hun bliver bare sur og råber op om at jeg bare kan gå hjem til min far hvis det er så ubehageligt, og det er ikke det jeg vil for jeg ser ikke min mor særlig tit...

Der er også et 3. problem, og det er at hun hele tiden spiller spil over internettet og det er ikke bare gratisspil men også dem til 20 kr, hun får hurtigt brugt 200 kr og så bliver hun bare ved hvis ikke hendes kæreste HIVER hende væk eller hun skal på arbejde, jeg har dog også sagt til hende at hun skal prøve at holde lidt igen men hun bliver bare rigtig sur.

Det er meget surt at være hjemme ved min mor da der ALTID er problemer

Svar:

Hej pige 13 år.
Jeg kan forstå på dig, at der er flere ting, som gør at du har det svært med din mor. Det er ikke rart, at hun kan finde på at råbe af dig, når hun drikker for meget vin. Det må være svært for dig, specielt når hun råber så meget at du bliver bange for hende.

Du fortæller også, at hun ryger meget. Det er rigtigt, at det usundt at ryge, og det er ikke rart for dig, hvis du altid føler dit tøj lugter af røg. En god idé kan være at prøve at lufte ud et par gange om dagen, så der kommer lidt frisk luft ind. Måske kan du også prøve at holde døren til dit værelse lukket, så der ikke kommer så meget røg ind til dig.

Det er rigtig flot, at du har prøvet at snakke med din mor både om det at hun drikker, ryger og spiller på internettet. Det er vigtigt, at du fortæller hende, hvordan du har det. Desværre lyder det ikke som om at hun rigtig hører efter, når du prøver at snakke med hende.

Det er godt, at du har forsøgt at fortælle din mor hvordan du har det. Men det er også vigtigt, at du forstår, at det ikke er dit ansvar at passe på din mor. Hun er den voksne og du er barnet. Det betyder at hun skal passe på dig og ikke omvendt.

Jeg tror det er vigtigt for dig, at du får snakket med din mor om, hvordan det er for dig, når hun bliver fuld. Måske kan du få en voksen til at hjælpe dig med at snakke med hende. Eller måske kan du skrive det i et brev til hende.
Jeg tror, at det vil være en dog idé, hvis du logger ind på Chatrådgivningen, og snakker med en rådgiver om, hvordan du kan få snakket med din mor. Rådgiveren kan måske hjælpe dig med at finde ud af, hvad du skal sige til din mor, så hun lytter til dig. Det kan også være at du sammen med rådgiveren kan finde frem til en voksen, som kan hjælpe dig med at snakke med din mor.

Chatrådgivningen er hel anonym og den er åben mandag – torsdag kl. 15 -19.

Det er godt at du har søgt hjælp i brevkassen, for det er tydeligvis svært for dig at være hos din mor. Jeg håber, at du vil søge hjælp i chatten.

Mange hilsner
Marianne