Mor der er ligeglad
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej jeg hedder Sara. Jeg er 14 år gammel. Jeg bor i M. I min fritid synger jeg, og det har jeg gjort i mange år. Jeg har gået til kirkekor fra da jeg gik i 4. klasse men stoppede sidste år. En af mine venner er sanger han hedder L. Han er tit i København ovre ved sin producer for at indspille nogle sange til hans nye album. Så nu har tilbudt mig at jeg kan komme med til København for at møde hans producer og hvis hans producer kan lide mig kunne jeg komme med på hans album. Det fortalte jeg så til min mor, men hun sagde straks nej det måtte jeg i hvert fald ikke! Det her er min største drøm , at blive opdaget, at synge for andre. Jeg ved jeg har et talent og det har jeg fået afvide rigtig mange gange efterhånden, også skal min mor ødelægge det for mig. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Svar:
Kære Sara.
Jeg kan forstå, at du er meget glad for at synge og det er rigtig dejligt at høre, for sang er en skøn måde at bruge sin fritid på. Du skriver, at du virkelig ønsker at komme til at synge for andre og at du gerne vil blive opdaget som sanger. Jeg forstår godt dit store ønske om at blive opdaget som sanger. Hvis man i en årrække har sunget og har fået at vide, at man har talent, vil man gerne prøve sit talent af på nogle andre mennesker end dem, man plejer at synge for normalt. Dette er helt naturligt. Det er også helt naturligt at man som ung ønsker at følge sine store drømme hele vejen. Din mor har imidlertid sagt nej til, at du må tage med din ven til København for at blive testet hos en producer. Det kan der være mange grunde til, at hun har gjort. Jeg tror, at hun som mor ønsker det bedste for dig og derfor ønsker at beskytte dig lidt endnu, inden du får lov til at kaste dig ud i de muligheder, musikbranchen tilbyder. Du er kun 14 år gammel og musikbranchen er hård på mange måder. Derfor er det kun naturligt, at din mor ønsker at beskytte dig og derfor ikke lader dig tage af sted.
Jeg synes, du skulle tale med din mor om det hele en gang mere. Fortæl hende stille og roligt, hvad du er blevet tilbudt af din ven og spørg hende direkte, hvorfor du ikke må komme af sted. Tilbyd hende evt., at hun kan komme med til din audition for at se efter, at alting foregår på en god måde for dig.
Din mor kan have sine gode grunde til ikke at tillade dig at tage til København og du er som 14-årig nødt til at rette dig efter hende. Men hvis I får talt tingene igennem en gang mere på en stille og fornuftig måde, er det jo ikke sikkert, at din mor siger 100 % nej. Det kan være, at hun stiller nogle krav til dig og at hun gerne vil tale med din ven om det hele først. Måske kunne du tale med din ven og lade ham forklare tingene for din mor. Han ved også bedre, hvordan tingene foregår i et lydstudie hos en producer.
Det er ikke sikkert, at du helt er moden og klar nok til at gå til din første audition hos en producer, men det vides ikke, før du har prøvet.
Jeg tror som sagt, at din mor ønsker at passe på dig. Musikbranchen er hård at færdes i og der findes mange fælder især for et ungt menneske som dig. Det er et hårdt arbejde at lave en pladeindspilning. Du skal arbejde mange timer i lydstudiet sammen med din ven og produceren. Det vil sige, at du skal bo og arbejde i København i en periode og det kan jeg godt forstå gør din mor lidt bekymret. Løn, pladekontrakt, eventuelle turneer osv. er mange store ting, man også skal tage stilling til.
Det kan også være, at din mor ikke vil have, at du skal være for meget sammen med din ven i København alene.
Hvad end grunden til din mors nej er, så er du nødt til at rette dig efter hende i denne situation.
Det er ikke sikkert, at dette bliver din eneste chance for at indspille en plade eller at synge for et større publikum. Du har tiden foran dig og når du kender en kendt sanger, får du måske muligheden for at indspille med ham en gang igen på et senere tidspunkt, når du er blevet lidt ældre.
Jeg kan godt forstå, at du er skuffet og ked af det lige nu. Hvis du – efter du har talt med din mor – stadig ikke må tage af sted til København, kan du gøre noget helt andet. Du kan forbedre dine chancer for at blive opdaget som sanger ved at øve dig i at synge så meget som muligt og for så mange forskellige mennesker som muligt. Måske er der arrangementer i din by, hvor du kan deltage ved at synge? Prøv at undersøge det. Måske er der teaterforeninger, som mangler sangere? Du kan også undersøge, om der gives særlig sangundervisning i nærheden af, hvor du bor. At synge handler jo også om at bruge sin stemme på en hensigtsmæssig måde, så den kan holde i mange år. Man skal også træne sin stemme dagligt, men det kender du jo til fra din tid som sanger i kirkekoret. Hvorfor stoppede du med at synge i kirkekoret? Jeg synes, du skal forsøge at blive optaget i kirkekoret igen, så du kan holde din sang vedlige mens du synger sammen med andre.
Jeg håber du har kunnet bruge mit svar til noget. Jeg ønsker dig held og lykke med det hele.
Hilsen Linda