Mor betyder mere end far
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej
jeg er en dreng på næsten 14 år....
jeg bor i en kærnefamilie.
jeg er på lejr og savner kun min mor
og ikke min far er der normalt at man holder
mere af sin mor end sin far.

Svar:
Hej med dig
Jeg kan høre på dit brev, at du har gjort dig tanker om hvordan din relation til din mor og far er - og det er helt naturligt at tænke over.
Du spørger, om det er normalt, at man holder mere af sin mor end af sin far og her får jeg lyst til at skrive, at det her med hvad der er normalt og ikke normalt nogle gange kan være svært at afgøre. Men de fleste mennesker vil i løbet af deres barndom og liv generelt opleve, at forholdet til mor og far kan være meget skiftende eller variere - afhængigt af hvor gammel man er, specifik situation, ens humør, interesser, tid man bruger sammen, personlighed osv. Så jeg tænker umiddelbart, at der er mange der vil kunne genkende følelsen af at holde mere af den ene end den anden. Måske det så senere vil skifte igen og du kommer i en periode af dit liv, hvor det pludselig virker som om, at du er tættere med din far og derfor vil savne ham mest. Måske kan det også være afhængigt af hvilken situation du er i lige nu. Når du er på lejr, er det din mor du savner mest - måske fordi du især mangler nogle egenskaber hos hende eller en tryghed du forbinder med hende, mens din far måske vil have en større betydning i en anden sammenhæng.
Jeg ved ikke hvordan din opvækst har været, men du skriver, at du har en kernefamilie, og det tyder på at begge dine forældre har været tæt på dig. Men derfor kan det også sagtens lade sig gøre at man fx personlighedsmæssigt svinger mere med ens mor end ens far, og det derfor også kan føles som om, at hun betyder mere.
Hvis det her med dit forhold til din mor og far er noget, der fylder meget hos dig, tænker jeg at det måske kunne være rart at snakke med dine forældre om det. Måske det kan være svært at snakke om - måske især til din far, men måske kunne du få bekræftet noget ved at få talt lidt om det, og finde ud af af at din far måske igen vil kunne få mindst lige så stor betydning for dig som din mor. Hvis du har søskende, kan det også være, at det ville være rart at snakke med dem om det.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive til os igen både i vores chatrådgivning og her i brevkassen.
Mange hilsner
Annika