Mobning + selvmord
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej cyberhus..
Sagen er det, at jeg bliver mobbet ovre i skolen... meget. Jeg bliver kaldt fede, klamme, homosvin (jeg er ikke bøsse), faggot osv.. Det er så slemt at jeg 4 gange har forsøgt at tage mit eget liv.. x.x
Har i nogle idéer til hvordan jeg kan stoppe det?

Svar:
Hej med dig
Mobning er en forfærdelig ting, og det lyder til, du har det rigtig hårdt. Det er ikke sjovt at blive kaldt ting, man ikke vil kaldes, men desværre er der nogen, der synes, det er sjovt at gøre sådan noget mod andre. Du skriver, du har forsøgt at begå selvmord 4 gange, og derfor tænker jeg, at du må være meget påvirket af mobningen. Derfor er det vigtigt, du får mobningen stoppet, så du kan få det bedre. Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort, og der findes desværre ingen nem løsning til, hvordan man får det stoppet, men jeg kan komme med nogle forslag til, hvad du kan prøve at gøre.
Mit bedste råd til dig vil være, at du skal sige fra overfor dem, der mobber dig. Det kan du enten gøre ved at sige det direkte til dem. Her kan du fortælle dem, at du ikke vil finde dig i de ting, de kalder dig. Nogle gange kan det hjælpe, fordi du viser, at du godt tør sige fra og svare lidt igen, og måske gør det, at dem, der mobber, får respekt for dig.
Hvis du ikke har lyst til at sige det direkte, kan du også forsøge at ignorere det, når de kalder dig grimme ting. Det kan godt være rigtig svært, fordi det selvfølgelig påvirker én, når man bliver mobbet. Men mange mobber andre, fordi de får en reaktion på det, de siger. For eksempel hvis du bliver gal eller græder. Så hvis du ignorerer de ting, de siger, kan det være, de til sidst stopper med at mobbe, fordi det ikke er sjovt længere, når du ikke kommer med en reaktion på mobningen.
En anden ting, du kan gøre, er at forsøge at undgå de situationer, hvor du bliver mobbet. Hvis det for eksempel er i frikvartererne, når I spiller fodbold, kan du prøve at lave noget andet i frikvartererne i en periode. Hvis det er nogle bestemte personer, der mobber, kan du også prøve at tage afstand til dem og lade være med at opsøge dem. I den forbindelse kan du også prøve at finde nogle nye venner. Måske kan du starte i klub et sted eller begynde til en aktivitet i fritiden. På den måde vil du møde nogle nye mennesker, som ikke kender dig.
Hvis mobningen er slem på skolen, er det også en mulighed, at du kan snakke med nogle om at skifte skole og på den måde starte på en frisk. Det kan måske føles som om, du flygter fra problemerne, men nogle gange er det nødvendigt at starte på en frisk, hvis problemerne er blevet for uoverkommelige.
Det sidste, og måske det vigtigste, råd, jeg vil komme med, er, at du skal snakke med nogen om mobningen. Mange, der bliver mobbet, går med det for sig selv, fordi de synes, det er pinligt at fortælle. Men hvis du ikke er åben omkring det, er der heller ingen, der kan hjælpe dig. I den forbindelse vil jeg rose dig for, at du har skrevet herind. Det er en rigtig fin start, at du har taget kontakt til andre omkring problemet. Du kan også benytte vores chat her på Cyberhus, hvis du har behov for at snakke anonymt med nogen om det. Chatten finder du HER.
Ellers er det en god ide at fortælle dine forældre omkring mobningen. I kan sammen tage kontakt til skolen, og så vil de helt sikkert forsøge at gøre noget ved det. Hvis du ikke har lyst til at fortælle det til dine forælde som det første, kan du også gå til en lærer, som du føler dig tryg ved. Jeg er sikker på, han eller hun gerne vil hjælpe dig og prøve at sætte en stopper for mobningen.
På mange skoler findes der også en skolepsykolog, som kan være god at snakke med. Især når du har forsøgt selvmord, kan jeg forestille mig, at du har brug for professionel hjælp til at få snakket nogle af de ubehagelige oplevelser igennem. Det er meget vigtigt, at man får talt ud om sine problemer, så de ikke kommer til at give dig problemer senere i livet. Du skal derfor ikke se det som et nederlag at komme til psykolog, eller i det hele taget at fortælle andre om mobningen, men tværtimod skal du se det som en sejr, fordi du selv har taget skridet videre mod at overvinde mobningen. Derudover skal du vide, at der desværre er rigtig mange, der har prøvet at blive mobbet, så du er ikke den eneste. Og så må du huske på, at dem, der mobber, ofte har det dårligt med sig selv, og det er derfor, de har brug for at "træde på andre". Så i virkeligheden er det måske dem, der har problemet.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at mobningen stopper. Og vigtigst at alt, håber jeg på, at du holder ud! Jeg ved godt, det er hårdt, men jeg er sikker på, at du nok skal komme stærkere ud på den anden side.
Med venlig hilsen Ditte