Mobning og cuttning
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg er blevet mobbet siden 5 klasse, hvilket ikke er så fedt.. det hele startede med at jeg begyndte at forandre mig, skiftede stil og det kunne folk ikke acceptere, jeg blev slået, og gik hjem fra skole.. grædende. Det fortsatte så i 6, hvilket jeg frygtede.. var ikke glad for at komme i skole osv. Året gik og jeg blev mobbet mere og mere, og af flere. I slutningen af 6 klasse, skulle mine to bedste veninder i klassen flytte, det var rigtigt hårdt og uoverskueligt og hårdt. Jeg har bare oplevet så meget igennem tiden, at jeg har mistet håbet, og er derfor cutter jeg i mig selv, har gjort det i perioder ( jeg startede med det, og cuttede i ca. et helt år, med få enkelte 'pauser' og cutter stadig ), har idag også mangel på søvn og er tit depri ( hver dag ).. ?

Svar:
Hej med dig
Det er ikke ok at du blive mobbet og jeg kan godt høre på dig, at det er rigtig svært lige nu og har været det længe. Det er så svært, at du er begyndt at skære i dig selv.
En af grundene til at du skærer i dig selv, er måske at det gør så ondt inden i, at du ikke ved hvad du ellers skal gøre. Du fortæller også, at du lider af søvnmangel og føler dig depri hver dag.
Du har skrevet ind til mig og det vil jeg gerne rose dig for. Jeg mener, at det bedste du kan gøre er, at fortælle hvordan du har det til en eller flere voksne og at bede dem om hjælp.
En voksen kan sommetider hjælpe, fordi de har mere erfaring i de ting der er svære og fordi de måske kan se nogle muligheder som du lige nu ikke kan se.
Sommetider er der ting som man skal have hjælp til, sådan har alle mennesker det. Sådan har du det nu og jeg vil gerne prøve at hjælpe dig.
Jeg vil foreslå dig tre ting lige nu:
1. Der er voksne omkring dig, som gerne vil prøve at hjælpe og jeg synes vi skal prøve at finde ud af hvem det er.
Først og fremmest kunne det være dine forældre, fordi de måske kan støtte dig i hverdagen. Prøv at fortælle dem hvordan du har det, at du skærer i dig selv og har problemer med at sove.
Din skole skal have en mobbepolitik og derfor er det vigtigt at din lærer og måske skolelederen ved hvordan du har det. Dine lærere kan gøre meget, men det er nødvendigt at de ved hvordan du har det.
Der kan også være andre voksne som måske kan hjælpe. Det kan være en i din familie som du har det godt med, en klubpædagog i klubben eller måske en venindes mor.
Hvis du synes det er svært at sige direkte, vil jeg foreslå dig at skrive et brev som du kan give til de voksne som du beslutter dig for at fortælle det til. På den måde kan det være nemmere at snakke om bagefter.
2. Måske kunne det være en god ide at spørge andre unge. Prøv at skrive et indlæg i debatten her i Cyberhus. Måske kan du også finde støtte og gode ideer her.
3. En anden ting jeg vil foreslå er at lave noget i din fritid som du synes er skægt. Hvis der et sted hvor det er svært, kan det være rart at have et andet sted hvor det er rart. Hvis du synes det er skægt at svømme eller engang gik til fodbold, så kan du overveje at starte igen. Måske kan dine forældre hjælpe dig med at komme igang med noget du synes er skægt.
Til sidst vil jeg anbefale dig at besøge vores chat. Her kan du chatte med en voksen og sammen kan i måske finde flere ideer til hvordan du kan få det bedre. Den har åben mandag til torsdag kl. 15-19.00..
Du skal have det bedre og du har taget det første skridt - Sådan. Du er velkommen til at skrive til mig igen, hvis du har lyst.
Venlig hilsen
Erroll / vikar for Marianne