Mobning
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg går i 6 klasse på en skole der går op til 6 klasse så det er mit sidste år.
Siden midten af 5 klasse er jeg blevet mobbet. Skole inspektøren som jeg talte med dengang kom ind og snakkede med klassen om problemet.
Der efter blev der lavet en stor parodi af det og der kom forældre klager fordi vi tegnede hirakiet på klassen.
lærene har "givet op"
Min mor gør alt for hjælpe mig. Men kan ikke flytte skole da jeg er kommet ind på en privat skole til næste år.
lige nu tælder jeg skole dage til at året er slut.
Ingen ved hvad der kan gøre.  Har i et bud?

Svar:
Hej med dig.
Det gør mig virkelig ondt at høre, at du er blevet og stadig bliver mobbet. At blive mobbet er utrolig ubehageligt, og det er meget uretfærdigt, at nogen behandler dig på den måde. Jeg kan godt forstå, du skriver herind, og jeg vil forsøge at hjælpe dig så godt, jeg kan.
Først og fremmest vil jeg sige til dig, at jeg synes, det er rigtig godt, at du har fortalt nogen om problemet. At du både har fortalt det til nogen fra skolen og din familie, er rigtig flot og et stort skridt på vej ud af mobningen. Det er godt at høre, at din mor gør alt for at hjælpe dig, men rigtig trist at lærerne har givet op. Jeg kan virkelig godt forstå, det er hårdt at opleve, at ingenting hjælper, og at ingen ved, hvad der kan gøres. Jeg kan godt sætte mig ind, at du går og tæller dage, til året er slut, så du kan få afsluttet din tid på skolen. Det lyder ikke til, det på nogen måde er rart at være der.
Du skriver ikke, hvad du bliver mobbet med. Jeg ved, at mange, der bliver mobbet, kan få det lidt svært med sig selv pga. mobningen - uanset hvad, de bliver mobbet med. Andres onde behandling kan nemlig få en til at føle sig mindre værd og utilpas med at være den, man er. Måske oplever du også noget i den stil? Det er uretfærdigt, at du skal føle dig utilpas, fordi andre er onde mod dig. Deres ord er nemlig ikke sandheden om dig, men måske bare noget, de siger om dig, fordi de selv føler sig usikre og forsøger at være lidt smarte over for de andre i klassen. Jeg ved ikke, hvordan du har det med dig selv, men jeg synes, du skal forsøge at finde de gode sider ved dig selv. Hvis du en dag er i godt humør, kan du måske sætte dig ned og skrive de ting op, som er gode ved netop dig. Det kan være alt muligt; måske er du god til sport, til at tegne, til at få lavet dine lektier, til at være sammen med dine veninder eller noget helt andet. Det kan også være, du har noget ved dig selv, som du er særligt glad for. Fx noget pænt hår, nogle seje sko, nogle smukke øjne eller endnu flere andre ting. Ved at få skrevet alle sådan nogle positive ting ned om dig selv, kan det være, det i højere grad går op for dig, at du er en værdifuld pige, som de andre ikke har grund til at mobbe. Jeg tænker altså, at du kan skrive tingene ned for at styrke din egen tro på dig selv og for, at det måske kan være en smule lettere for dig at ignorere mobningen. Hvis du får større tro på dig selv, kan det være, at dem, der mobber, begynder at kede sig med at mobbe dig, og det kan derfor være en vej ud af alt det ubehagelige. Hvis du har lyst, kan du evt. spørge din mor, om hun vil hjælpe dig med at lave en liste over, hvor god en person, du er. Tit er andre nemlig endnu bedre til at sætte ord på sådan noget, end man selv er. Hvis du får lavet en fin liste, kan du gemme den et sted og finde den frem hver gang, tingene er svære. Det kan måske hjælpe på dit humør.
Det kan være, du i forvejen har en masse fritidsinteresser, men hvis du ikke går til noget efter skole, kan det være, det kunne være en idé for dig. Jeg ved nemlig, at mange unge, som har det svært i skolen, nyder at komme i en sportsklub, i et kreativt værksted eller til noget andet som fx spilleklubber, filmklubber osv. Ved at gå til noget efter skole kan det nemlig være, du møder nogen nye, søde venner, som behandler dig, som du fortjener at blive behandlet - og altså ikke mobber dig. Ved at møde nogle nye og lave noget med dem, du kan lide, kan det være, du kommer i bedre humør og får mere tro på dig selv. Du kan måske snakke med din mor om, hvad du er god til og kunne have lyst at lave i fritiden.
Udover at du kan snakke med din mor, tænker jeg også, at det kan være rart for dig at snakke med en anden voksen om det. Jeg vil foreslå dig at tage en snak med en voksen i chatten her på Cyberhus, hvor I sammen kan snakke om det, der fylder for dig, og hvad du kan gøre.
Jeg synes, det er en god ting, at du har udsigt til ikke at skulle fortsætte på skolen, til du afslutter folkeskolen. Jeg er sikker på, at det hjælper dig at få en ny start på en ny skole, men jeg forstår godt, det er svært at vente på. For at gøre ventetiden kortere kan du måske tænke over, hvad det er, du især glæder dig til ved at skulle skifte skole. Det kan både være det, du slipper for fra den gamle skole, men også alt det nye, som venter dig. Jeg håber, du måske kan bruge nogle af mine råd til at blive mere tålmodig og til bedre at kunne udholde den sidste tid. Jeg forstår godt, det er svært, men jeg vil råde dig til at tage en dag af gangen og hver dag tænke over, hvad der kan gøre dagen til en god dag.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Vh. Matilde