Mobning
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
i det meste af december blev jeg svinet til over den her app der hedder ask.fm og det tog ikke så hårdt på mig men jeg ville gerne vide hvem det var der havde gjordt det for jeg kunne se at det var en fake profil der havde gjordt det et par uger efter det var stoppet fandt jeg ud af at det var en pige fra min klasse og det tog virkelig hårdt på mig for vi var lige inden december blevet bedste venner men nu er jeg bare rigtig sur på hende på hende og har slet ikke lyst til at se eller snakke med hende og har det generelt rigtig svært jeg kan ikke søve og jeg græder mig nærmest i søvn hver nat men ved ikke helt hvorfor og jeg har det bare generelt dårlig både psykisk og fysisk min mor tror at de to ting hænger sammen men det ved jeg ikke om de gør. Alle mine venner synes at jeg skal komme vidre og bare ignorere det og bliver gode venner med hende men det har jeg ikke lyst til og jeg har sket ikke lyst til at komme i skole. Hvad skal jeg gøre? Og hvad kan jeg gøre for ikke at have det på den her måde hele tiden?

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at du føler dig rigtig ked af det og svigtet over, at det var din veninde der svinede dig til inde på ask.fm. Det er aldrig sjovt at blive svinet til, men når det er af en person som man holder af og stoler på, kan det godt tage ekstra hårdt på én. Det er helt forståeligt, at du er ked af det, det tror jeg alle vil være.
Jeg tror, at det bedste du kan gøre er, at prøve at tilgive pigen fra din klasse. Med at tilgive, mener jeg ikke nødvendigvis, som dine venner, at du bare skal komme videre og blive gode venner med hende, for det er klart, at når hun har svinet dig på den måde og endda skjult sig bag en profil på nettet, så er tilliden til hende helt i bund. Men jeg mener, at du bør tilgive hende for din egen skyld, så du ikke skal gå med en følelse af svigt, for den lader til at gøre dig rigtig ked af det. Du må derfor arbejde med at tænke, at hun forhåbentlig har lært af sin fejl, og se det som en kæmpe fejl fra hende side, at hun behandlede dig på den måde. Hjernen arbejder ubevidst med at komme videre, og jeg tror helt sikkert nok, at du skal få det bedre igen, når der er gået lidt længere tid. Det tager tid at bearbejde et svigt, når det kommer fra én, der står en nær.
Hvis du har mod på det, tror jeg også, at det vil være en rigtig god idé, at snakke med pigen fra din klasse omkring hvad der er sket. Her er det vigtigt, at du ikke virker sur på hende, men i stedet forklarer hende, at du føler, at hun svigtede dig, og at det gjorde dig rigtig ked af det. På den måde får du fortalt hende, hvad det gjorde ved dig, og det kan ofte være rigtig rart, at den anden ved, at det personen gjorde, ikke var i orden, og at hun sårede dig.
Som sagt, så skal du nok få det godt igen, når det hele er kommet lidt længere på afstand. Måske pigen fra din klasse og dig igen kan blive gode venner, men jeg synes, det skal være helt op til dig, og når du er klar til det.
Mange hilsner
Christina.