Mit livje

brevkassespørgsmål

Mit livje

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 8 år 1 måned siden

Kære CyberHus!

Jeg har rigtig mange ting, som jeg går rundt og tumler med i hverdagen.

jeg er så forelske i den her dreng fra min klasse og jeg tror han er forelske i min bedsteveninde men hun har en kæreste i et andet land? men jeg ved ikke hvordan jeg skal komme over ham fordi jeg kan ikke klare det mere? Fordi når jeg ser dem sammen så har jeg bare lyst til at slå dem!! og jeg har det meget svært ved min vægt fordi jeg er blevet mobbet rigtig meget med det sådan næsten hele mit liv og jeg føler at drenge de ikke vil have mig fordi jeg er lidt  buttet og min mor gider mig ikke når min storebror kommer hjem så er det som om jeg er usynlig og hun bliver ved med at sige kom igang med at tabe dig fordi ellers må du ikke få noget mad og jeg kan ikke holde det ud mere fordi mine veninder bliver ved med at komme til mig og fortælle hvor  hårdt de har det og alt muligt med de vil begå selvmord og de spøger aldrig hvordan jeg har det og det  irriterer mig meget og jeg kan bare ikke holde det ud mere? Fordi jeg ved ikke hvad jeg skal gøre!!???

Svar:

Hej med dig.

Jeg kan forstå på dit brev, at der er nogle forskellige ting, der fylder for dig. Og det er helt naturligt, at de på et tidspunkt hober sig op, og det kan føles som om, at man ikke kan klare endnu en dag med alle de forskellige og frusterende ting at tage stilling til. Måske det er lidt sådan du har det nu?

Drengen

Det kan være rigtig dejligt at være forelsket, og have sommerfugle i maven og have en masse varme følelser omkring en fyr. Men ligeså rart det kan være, ligeså hårdt kan det faktisk også være. Og særligt i dit tilfælde, hvor du tror, at fyren er forelsket i din bedsteveninde. Det er aldrig rart at føle sig fravalgt, og særlig ikke til en veninde. Det kunne lyde som om, at du faktisk er lidt irriteret på din veninde, fordi han er forelsket i hende, selvom hun har en anden kæreste? Det kan være frustrerende, når det man gerne vil have ikke er muligt, og andre så bare kan vælge og vrage. Men hvis det faktisk er sådan, at du er lidt irriteret på din veninde, så tænker jeg, at du kan prøve at se det sådan, at man ikke rigtig kan styre, hvem man bliver forelsket i, så din veninde kan nok egentlig ikke gøre så meget for, at drengen her er blevet forelsket i hende. I stedet tænker jeg, at hun måske kan hjælpe dig med at komme videre fra ham. Det er svært at komme over en fyr, som man er forelsket i, og det kan altid hjælpe at have nogen omkring en, som kan støtte en og som kan aflede ens opmærksomhed. Så det bedste du måske kan gøre, er at tage en snak med hende om, hvordan du har det og hvordan du opfatter situationen. Det bedste er at være ærlig overfor hende, så I ikke lader en dreng komme imellem jeres venskab. Måske hun også vil kunne se, at det faktisk ikke er så rart for dig, at se dem være så sammen, når hun har en kæreste? Derudover vil det være en god idé, hvis du kan holde dig så beskæftiget som muligt, så du kan prøve at glemme ham lidt. Det er altid lettere, når man har meget at tage sig til. Du kan også prøve at fokusere på nogle negative ting omkring ham, så du ikke kun ser det positive - som jo er noget man ofte gør, når man er forelsket. Det kan også være, at der er nogle andre drenge, som du tidligere har haft et godt øje til, som måske kan distrahere dig lidt. Og så må jeg sige, at tid bare hjælper rigtig meget. Jo længere tid der går, jo lettere vil det også være. Men det kan godt være lidt svært her i starten, men det er helt naturligt, og de fleste har nok prøvet at skulle komme over en person, som de har været forelsket i, men hvor det føles som om at det aldrig går over, og hvor det gør rigtig ondt indeni. Men det er en del af livet, og det er kun noget, der er med til at gøre dig stærkere.

Din mor og vægt
Det lyder til at du har været en del igennem allerede, og mobning er aldrig okay, uanset hvordan man ser ud! Men jeg kan selvfølgelig godt forstå, at du er påvirket af det og ikke føler at nogen drenge vil have dig. Men du skal vide, at det blot er fordi, at du ikke har mødt den rigtige endnu. Din vægt fortæller ingenting om, hvilken person du er, og hvilke gode og dejlige egenskaber, du besidder. Jeg vil råde dig til, at prøve at fokusere på det, du er glad for ved dig selv, og huske at et tal på en vægt siger ingenting om dig som person! Selvfølgelig er det vigtigt at leve sundt, da det ikke er særlig godt for ens krop at være overvægtig, men det er bare vigtigt for mig at understrege, at du fortjener at blive elsket ligeså højt som din bror uanset hvad du vejer. Jeg tænker på, om du mon har fortalt din mor, hvordan du har det med, at du føler dig usynlig og at hun nærmest truer dig med ikke at give dig mad, hvis du ikke taber dig? Jeg tænker, at det vil være godt, hvis du kan snakke med nogen om, hvordan du har det, da det er rigtig hårdt at gå med alle de her ting selv. Det kan også være at der er en anden voksen i din familie, som du har det godt med, eller det kan være, at du har en lærer, som du stoler på, og som du kan snakke med? Derudover tænker jeg også, at krop og sind hænger sammen, så det kan være svært for dig at tabe dig, hvis du ikke har det særlig godt. Så derfor tror jeg at det vigtigste er, at du skal prøve at se om du kan finde en måde at blive glad på, eller finde ud af, hvem der kan hjælpe dig med at få det bedre.

Dine veninder

Det lyder også til, at mange af dine veninder har det rigtig dårligt. Jeg kan godt forstå, at det må være hårdt for dig, at ingen spørger ind til, hvordan du har det. Jeg tænker lidt, at der må være en grund til, at dine veninder kommer til dig og fortæller hvordan de har det. Og det må være fordi at de stoler på dig, og føler måske, at du måske forstår dem eller er god til at lytte? Jeg synes, at det er rigtig flot, at selvom du selv har det dårligt, så kommer dine veninder alligevel til dig, og betror sig til dig. Det er en stor tillidserklæring, og siger meget om dig som person. Med det sagt, så er det også vigtigt, at du selv taler med nogen om hvordan du har det. Som jeg forstår det, så vil du faktisk rigtig gerne snakke, hvilket er rigtig godt. Har du overvejet at fortælle dine veninder, at du faktisk heller ikke har det så godt? Når man har det svært, så kan det faktisk være svært at overskue andres problemer, og jeg tror egentlig ikke, at dine veninder tænker over, at du også har det skidt. Ikke fordi de ikke bekymrer sig om dig, men fordi de nok har så meget at tænke på selv. Men derfor kan det stadig være, at de godt vil lytte til dig. Du er også altid velkommen i vores chat, hvor du kan snakke om lige det, du har brug for, og der vil altid sidde rådgivere, som gerne vil lytte til dig.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og vil overveje at fortælle nogen, hvordan du har det. Og husk at du altid velkommen til at kontakte os igen, hvis du har brug for det.

Mange hilsner
Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål