Mit liv er noget lort
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej CB jeg har i et stykke tid haft det rigtigt dårligt med mig selv og har hadet mit liv men nu er det blevet meget værre jeg føler mig helt Tom inden i jeg føler intet jeg smiler falsk til alt og alle og når jeg lukker mine øjne så kommer de vemmelegeste ting frem jeg ser mig selv hænge ned fra en krog i mit loft eller mig der har skåret pulsåren over og der er blod over det hele på en måde er bange for mig selv men på samme tid er jeg også glad når jeg tænker på det jeg er så træt af mit liv og jeg kan ikke klare det mere så dette er det sidste nogle hørre fra mig........ farvel(:

Svar:
Kære du
Nogle gange kan livet desværre være rigtig svært. Svært at forstå...svært at overskue og nogle gange også svært at leve.
Tanker om selvmord behøver ikke betyde at man ikke længere ønsker at leve. For langt de fleste handler tanker om selvmord faktisk oftere om et håb og en lyst til at skabe en forandring i sit liv. At man ønsker at noget skal ændre sig så de dele af livet som er rigtig svære og gør ondt kan komme til at fylde mindre eller kan gemmes helt væk.
Jeg kan godt forstå at du bliver bange for dig selv når du oplever de her tanker, for det er selvfølgelig meget voldsomt at have sådan nogle forestillinger om sig selv. Jeg kan også godt forstå hvorfor du samtidig bliver glad, fordi tankerne måske giver dig følelsen af at det at "slippe væk" fra livet også vil give dig fred og ro for alt det der er svært og gør ondt.
Hvis du ser tankerne som et udtryk for at du ønsker at skabe en positiv forandring i dit liv bliver de måske en lille smule mindre skræmmende? Samtidig tror jeg også det er vigtigt at du husker at den fred og ro du måske ønsker at opleve ved at tage dit eget liv...ikke rigtig kommer. For du vil ikke rigtig være der til at opleve den...for du ville ikke længere være her.
Men jeg er helt sikker på at du kan skabe en forandring i dit liv så du ikke længere har det så dårligt med dig selv, og så livet ikke skal blive ved med at gøre så ondt inderst inde, og jeg håber du vil give det en chance. At tage dit eget liv er jo i sidste ende din egen beslutning. Men det er en beslutning som du altid kan træffe.
Kæmp for livet selv om det måske virker uoverskueligt og meningsløst lige nu. For hvis du kæmper har du stadig muligheder at vælge imellem. Hvis du vælger selvmord er der ikke rigtig nogen fortrydelsesret. Derfor synes jeg du skal vælge at give livet endnu en chance, og vente lidt med selvmordet indtil du har prøvet alle muligheder for at få det bedre først.
Og der findes mange muligheder...ikke mindst muligheder for at få hjælp.
I aften kl. 18-21 sidder der rådgivere klar i vores chat, som du kan skrive med helt anonymt. I morgen eftermiddag sidder der ungerådgivere fra din kommune klar på Kbh. chatten som du også kan skrive med helt anonymt.
Hvis du hellere vil snakke med nogen i telefon så har livslinien åben hver eneste dag fra kl. 11 om formiddagen til kl. 04 om natten. De har også en chat som har åbent i hverdagene. Du kan læse mere om Livslinien her
Jeg ved godt at du skriver at dette "brev" er det sidste nogen hører fra dig. Alligevel håber jeg at dit brev også er et udtryk for at du faktisk ønsker at fortælle nogen om hvordan du har det og nok også ønsker hjælp til at få det bedre. At skrive her i brevkassen var et stort og modigt skridt at tage.
Jeg håber at du vil tage det næste skridt og søge endnu mere hjælp...for jeg ved det nytter.
Mange hilsner
Niels-Christian