Mit liv driver mig til vanvid. Overvejer seriøst selvmord.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Jeg hedder Emily, jeg overvejer helt seriøst selvmord. Ingen i denne verden forstår mig overhovedet, ingen kan virkelig forstå, at det ikke er en dans på roser livet. Vil gerne startede med at fortælle det hele kommer ud af, at min far og mor er temmelig velhavende og bor i et ret fint hus på langelinie i københavn. Men problemet er at det hele hænger mig langt ud af halsen! Det hele skal være så fint hele tiden bare fordi mine forældre har mange penge og køber mærkevare tøj til mig konstant. Mine forældre arbejder altid, så de ser ikke at jeg har det af helved til indeni. Har gået og haft mange deprissive tanker det sidste halve år. Det hele kom sådan set ud af, at jeg gerne ville have nogle bestemte bukser men jeg havde lige taget et par kilo på sidebenen så jeg var kommet op på en størrelse small i bukser, men så min mor sagde: lille skat du får bukserne når du er kommet ned i ekstra small igen det andet er ikke godt. Det får mig selvfølgelig til at føle mig total fed, så kan jeg lige så godt lade være spise jo. Men så blev det hele for meget jeg tømte medicin skabet og åd det hele. Mine forældre fandt mig bevidstløs og jeg røg på sygehuset. Da jeg blev udskrevet var mine forældre bare sure og fattede det ikke. Vil bare have nogen lytter på mig. Men ingen fatter at DEN RIGE PIGE FRA LANGELINIE OGSÅ KAN VÆRE DEPRISSIV.Please bare lyt til mig støt og giv mig råd. Savner bare det hele kunne være knap så fint og vi i min familie kunne bage boller selv i stedet for tjeneste pige gør- Familie hyggen er væk. De lytter ik når jeg siger. Emily

Svar:
Hej med dig Emily..
Jeg kan godt forstå, at du har brug for nogle der vil lytte, fordi når der er noget som er svært og som man går og tænker meget på, så har man brug for at der er nogen der lytter. Du skal vide at jeg gerne vil lytte og prøve at give dig nogle råd som du kan bruge.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have familihyggen tilbage og at det let kan blive lidt for fint det hele. Måske har du det sådan at det mere handler om at det skal være fint og at du skal passe en bestemt størrelse bukser, end det handler om hvordan du har det eller bare at hygge sig sammen.
Jeg synes du beskriver dine tanker og dine følelser om det her rigtig godt. Og når jeg læser det som voksen, så er det meget nemt at forstå og mærke at det her er svært for dig.
Du skriver at det faktisk har været så svært at du prøvede at begå selvmord ved at tømme medicinskabet. Du skriver også, at du har depressive tanker, at du føler dig fed og at du lige så godt kan lade være med at spise, for at skulle kunne passe de bukser din mor vil have du skal passe.
Når jeg læser de ting du skriver der, så tænker jeg at du faktisk har prøvet at fortælle dine forældre, at der er noget galt. Desværre lyder det ikke til at din far og mor forstod dig, og hvorfor du tog alle de piller.
Så lige nu sidder du med en masse tanker og følelser inden i og bare savner nogle der forstår og som vil lytte. Og måske savner du mest at dine forældre ville lytte og forstå dig. Men kære du..selvmord er en løsning du måske tænker på, fordi du bare ikke kan se nogen andre løsninger. Når det hele føles svært og du ikke føler der er nogen der lytter, så kan man godt synes det er helt uoverskueligt og så kan man slet ikke se nogle andre løsninger. Men det er der og jeg vil rigtig gerne prøve at vise dig det.
Jeg synes det er meget vigtigt, at du ikke giver op over for dine forældre. Sommetider er det nemlig sådan, at selvom du føler du har vist dine forældre at det er svært for dig, eller har fortalt det meget direkte, så er det ikke sikkert de er klar over det, eller kan forstå det. Og derfor får du fornemmeslen af at de ikke lytter til dig. Så ud fra det du fortæller mig, så har jeg to råd til dig.
1. Det første handler om dine forældre. Du skal have forklaret dine forældre meget klart, om de ting du har skrevet til mig. Fordi jo mere klart du får det sagt, jo større er chancen for at de forstår dig og på den måde hjælpe dig. Så kan i bedre få snakket om hvordan i kan blive bedre til at bage boller og få mere familietid.
Jeg synes du skal vise dem det her brev du har skrevet til os og mit svar til dig. Som jeg skrev før, så beskriver du det nemlig rigtig flot. Måske kunne det være en god start og så bliver det nemmere at snakke om. Jeg ved godt det kan være svært og speecielt hvis i ikke er så vant til at snakke sammen om følelser og sådan noget derhjemme, men det er i hvert fald et forsøg værd.
2. Det andet råd er, at kigge ind i chatten her i Cyberhus. Fordi her vil du møde voksne som gerne vil lytte og snakke om de her ting sammen med dig. Her kan du også få mulighed for at snakke lidt mere om det og måske kan i sammen finde flere muligheder som du kan bruge.
Lige meget hvad, så tror det vil være rart for dig at opleve flere voksne som gerne vil hjælpe.
Det er de to råd jeg vil give dig nu og så vil jeg her til sidst fortælle dig, at det er super stærkt af dig, at du har åbnetr op herinde og den styrke skal du bruge over for din mor og far. Smid al forsigtigheden over bord og vær lige så ærlig som du har været her..Det er virkelig flot..
Venlig hilsen
Erroll