Mit kaotiske sind
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej cyberhus
Jeg har bare brug for at komme ud med noget til nogen- inden jeg ender det hele.
Jeg har en masse diagnoser: Borderline, atypisk anoreksi, svær depression med psykotiske symptomer og asperger.
Jeg har været indlagt på lukkede psykiatriske afdelinger over 40 gange, og bliver på mandag udskrevet fra Bispebjergs lukkede børne-ungdomsafsnit.
Jeg har lagt en plan og mangler bare det sidste inden jeg gør en ende på alt, gør en ende på alle mine pinsler og min smerte.
Selvfølgelig ved jeg at det er tarveligt over for min familie og mine venner - men jeg kan ikke blive ved med at skuffe og såre dem, gang på gang.
Mit hoved er ét stort kaotisk helvede. Min hjerne tænker på selvmord hele tiden, og jeg har flere selvmordsforsøg vag mig - men nu skal det lykkes.
Jeg har den perfekte plan , som jeg ved vil fungere. Jeg har kæmpet med selvmordstanker siden jeg var 11.
Den 28. april, begik en af mine tætteste veninder selvmord- hun blev 15 år. Vi var indlagt sammen mange gange, og græder hver dag. Hver dag tænker jeg på hende, og på at jeg vil se hende igen - men denne gang i himlen. Jeg savner hende som bare pokker.
Jeg har skrevet afskedsbrev, lagt en plan over min begravelse som jeg vil sende til min forældre inden jeg gør det.
Jeg tror på at det vil hjælpe mig selv og alle andre omkring mig, hvis jeg endelig er væk. Jeg kan ikke mere, jeg tror inderligt ikke på at det nogensinde bliver bedre.
Jeg beklager min negative besked, men havde brug for at komme ud med det, en sidste gang.

Svar:
Kære dig,
Det gør mig ondt at høre, at du har det så skidt. Jeg kan godt forstå, at du har brug for at komme ud med det hele, for at få afløb for sine tanker.
Det lyder til, at du har været igennem en masse ting, og at dit liv har været kaotisk med en masse forskellige følelser og hårde oplevelser. Det er meget forskelligt hvordan folk oplever det at blive indlagt, men sikkert er det dog, at man bliver indlagt fordi man har det rigtig skidt, og har brug for hjælp. Det lyder desværre ikke til, at man endnu har formået at give dig den hjælp, som du fortjener og har brug for.
Dermed ikke sagt, at behandlerne ikke har gjort deres bedste – nogle gange skal der bare mere tid til, og måske nogle andre midler. Jeg ved ikke, om du har oplevet noget forfærdeligt i dit liv som fx giver dig din depression, men jeg kan godt forstå, at du synes det hele kan være uoverskueligt, når du har så mange diagnoser at slås med, og som der nok ikke er så mange, der forstår, hvordan føles.
Det kan være du skal tænke i andre baner, og prøve noget, du ikke har prøvet før. Indtil videre har det der har været prøvet, jo ikke hjulpet. I øjeblikket kører der et program på TV2, som omhandler healing, og hvordan det kan hjælpe folk. Måske det skulle gives et forsøg? Programmet hedder ”Healing – den sidste udvej”, hvis du vil se det. Måske lyder det mærkeligt at foreslå healing, men det er bare for at give et billede af det her med at tænke andeledes end man plejer.
Det kan også være, at du kan prøve at komme i en gruppe for andre unge med diagnoser, og som gennemgår det samme som dig. Måske du kan prøve en psykolog, hvis du ikke allerede har prøvet dette. Alternativt kan det være at du skal prøve en anden, som måske ser det hele på en lidt anden måde. Der er mange muligheder for hjælp, det er bare vigtigt at du beder om det, og ikke holder dig tilbage. Jeg er sikker på, at din familie ønsker dig alt det bedste, og at de aldrig har lyst til at skulle undvære dig, lige meget hvor sort du nogle gange synes det hele er, og hvor meget du føler, du er til besvær.
Der er mange, for hvem det hele føles rigtig sort og svært, som alligevel ender med at lære at tackle sig selv, og få det bedste ud af livet.
Du er i nogle hårde år lige nu, hvor du både er ung og ramt af diagnoser. Bare det at være ung kan for nogle jo være uoverskueligt til tider! :-) Det er klart, at der er rigtig mange ting der flyver rundt i hovedet på dig.
Der er mange dejlige ting i vente – sjove oplevelser, gode venner, rejser, børn, eller hvad du ellers har lyst til i livet. Det skal nok komme!
Jeg håber, at du kommer til at finde glæden, og får et rigtig dejligt og langt liv! Nogle gange må man desværre bare kæmpe lidt ekstra for at få den lykke, som man fortjener.
Kærlig hilsen
Christina