Mit hoved og krop kan ikke mere
brevkassespørgsmål af
Marie
16 år
Hej, jeg er en pige på 16, snart 17 år, som går på efterskole.
Jeg har den seneste tid, følt mig meget nede. Jeg lider af depression, hvilket nok er største del af grunden. Jeg fik den konstateret for ca 1 år tilbage, men er ikke på hjælpende piller eller noget lignende.
Jeg har de sidste måneder, haft stor mangel på overskud, og måske haft noget stress. Jeg er nogen gange blevet fritaget nogle ting, fordi jeg ikke kan overskue det. Men samtidig er jeg rigtig rigtig perfektionistisk, og vil egentlig bare gerne klare ligeså meget som alle andre.
Jeg har også svært ved at sove, og har utrollig mange tanker hele tiden. Jeg overtænker alt, og er utrolig selvkritisk. Noglegange kan jeg på en måde, høre stemmer inde i mit hoved, som kritisere mig og trækker min selvtillid længere og længere ned. Jeg prøver at stå imod, men føler nærmest det er blevet umuligt.
Selv noget som at hvis jeg ikke lige blev snakket til, så kan der komme en masse tanker om, at jeg ikke er god nok, alle hader mig og at jeg er grim og tyk. Sådanne tanker kan hvertfald opstå 10 gange dagligt.
Jeg er også begyndt at huske utrolig dårligt, mister bla. derfor mine ting hele tiden og glemmer alt. Det er ligesom mit hoved bare ikke kan rumme mere.
Jeg prøver derfor for at få det bedre, at gøre noget jeg elsker noget mer, som at spille klaver eller være med når vi har dans herpå skolen. Men noglegange kan overskuddet endda være forsvundet til selv bare det.
Udover det, så er jeg også begyndt at have svært ved at ligge og slappe af eller generelt bare sidde stille. Har taget mig selv i fleregange, at sidde og ryste med benet eller køre foden rundt. Det er ligesom der skal ske noget hele tiden. Hvilket også er lidt frustrende
Jeg ved ikke om jeg bare som person, snakker hele tiden, men har virkelig svært ved at være stille. Nogle personer synes det er fedt, at jeg siger noget hele tiden så er der heller ikke den der akavede stemning, men selv føler jeg bare at det må være virkelig anstrengende.
Jeg er også god til at brokke mig, eller det siger folk hvertfald. Jeg er vidst meget negativ og brokker mig hele tiden. Kan godt selv se det, men det er ligesom jeg ikke kan lade vær og bare har brug for at komme ud med det, så jeg kan få det ud af hovedet. - Lidt som om at hvis jeg ikke lige siger det, så kan jeg ikke slappe af i hovedet, hvis det giver mening.
Jeg har flere gange sagt til mig selv, at nu vil jeg ændre det, men det er ligesom umuligt.
Jeg kan noglegange - især om aftenen inden jeg skal sove - blive helt tør i munden, få vejrtrækningsproblemer, blive nærmest panisk og ryste. Hvilket jeg heller ikke tænker er helt normalt.
Selvskade og selvmordstanker, kommer også noglegange i perioder, og kan også fylde meget. De kan tiltider være sværere at styrre.
Udover alt dette, så har jeg også siden nytår, haft en tildens til at ryste en lille smule. Noglegange mere end andre. Jeg har også været ret svimmel de sidste dage. Og jeg er i tvivl om hvad det skyldes. For her i forgårs, bevimmede jeg næsten, fordi en pressede så hårdt på min mave/bryst, og så slog jeg også hovedet i gulvet (men imiddelbart ikke så hårdt, at jeg tænker det har gjort noget). Jeg var lidt fortumlet bagefter, og ved ikke om det bare er derfor jeg er svimmel og forvirret, eller om der kan være en anden grund. Hvilket jeg også har undret mig lidt.
Jeg ved der er rigtig mange ting der sker, men ved ikke hvad grunden er. Det begynder at bekymre mig og især irritere mig en del. Så tænkte at jeg ville prøve at skrive ind, for forhåbentligt at få lidt hjælp, til hvad det er der går og sker med mig.
Hilsen den forvirrede pige

Svar:
Hej med dig.
Det lyder som om du har en masse ting og tanker, som du går og døjer med. Det lyder ikke rart, og jeg kan godt forstå, at du er bekymret, men også irriteret over, at det ikke bare kan forsvinde, så du kan føle dig frisk og klar på at deltage i alt på lige fod med andre. For mig, lyder det umiddelbart som om du ér ramt af stress og du skriver selv, at du har en depression.
Disse to, og især en kombination af begge, er rigtig svært og det er helt naturligt og forståeligt, at du har svært ved at overskue selv små ting. Alle de fysiske reaktioner som du krop oplever som svimmelhed og følelsen af ikke at kunne få vejret, er altsammen udtryk for, at din psyke ikke har det godt. Når der ikke bliver passet tilstrækkeligt godt på psyken, så kan det sætte sig som fysiske symptomer også, da vi mennesker har det med at reagere bedre på dem. Man kan jo tildels godt ignorere lidt dårlige tanker, hvis man er i godt selskab, men hvis man har det dårligt rent fysisk, så er man nødt til at reagere.
Når du lider af en depression, er det også klart, at du indimellem kan føle, at du ser negativt på alting. Din hjerne programmeres på en måde til at se mere negativt på tingene, så selvfølgelig bliver det svært for dig, at være positiv. Det er godt, at du er opmærksom på det og forsøger at gøre noget ved det, men det er også ganske forståeligt, at du har svært ved det.
At du er meget selvbeabrejdende og siger negative ting til dig selv, er også meget normalt for folk med depression. Man slår sig selv oveni hovedet og kan ofte være plaget af skyldfølelse.
Når man har stres og depression, er det vigtigt, at man fokuserer på at lave så lidt som muligt. Når folk er ramt af depression og stres, vil de typisk blive sygemeldt fra arbejde og faktisk bare skulle gå derhjemme. Det i sig selv kan dog også være kedeligt og deprimerende, så det er selvfølgelig lidt hvad der passer til dig. Allervigtigst så synes jeg, at du skal gå til læge. Fortæl om dine symptomer og bed lægen om at hjælpe dig med en handleplan.
Måske det bliver vurderet, at du skal på antidepression medicin eller måske du skal prøve med samtalegrupper eller psykolog. Det er noget lægen kan henvise dig til. Lægen har rigtig mange patienter med stress og depression, og har garanteret nogle ideer til hvad du skal foretage dig. Du kan også selv google samtalegrupper på Google og se om du kan finde nogle for unge. Det kan også være, at du har en efterskolelærer som kan hjælpe dig. Enten tage med en læge eller som kan hjælpe dig med samtalegrupper eller psykolog.
Held og lykke! Jeg håber snart, at du kommer på højkant igen.
Mange hilsner
Christina.