mistet livsglæden
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
heej er en pige på 14 år som fuldstændig har mistet livsglæden jeg er selvskader(cutter) på 2 år nu og tror ikke jeg stopper i den nærmeste fremtid jeg føler mig bare mindre værd end alle andre jeg har mistet mig selv
jeg er en anden jeg tænker på selvmord hele tiden jeg er bange for dø for atd et vil gøre ondt men jeg kan ikke holde ud at leve jeg er så ensom sidder alene jeg føler mig mindre værd end alle sammen jeg føler mig altid grimmere jeg er aldrig god nok de krav jeg sætter til mig selv er så høje jeg har snakket med nogen om hvordan jeg har det jeg går med det selv indeni og det er som om ingen ser det alle er ligeglade jeg er grimmere end alle andre virkelig de andre er bare altid pænere lige meget hvor mange penge jeg bruger på mit udseende mit hår sidder aldrig rigtigt tøjet er aldrig smart nok
jeg er ikke god til noget jeg går ikke til noget sport alle har en ting de er rigtigt god til det har jeg ikke jeg føler mig misforstået som om jeg ike hører inde nogen steder jeg skulle ikke være sat i verden jeg vil hellere give mit liv til nogen der kan finde ud af at leve det fordi jeg kan ikke livet er slut 14 går i 8 klasse og vil ikke leve mere

Svar:
Kære dig
Det er rigtig godt at du har fundet kræfterne til at skrive til mig og du er rigtig god til at beskrive hvordan du har det lige nu.
Jeg kan godt høre, at du går rundt med rigtig mange tanker som fylder meget. Du skriver at du har mistet livsglæden, at du føler dig mindre værd end alle andre og at alle er ligeglade.
Lige nu er det så svært at du har tanker om selvmord..
Du skal vide at der er andre muligheder. Der er en vej frem mod et bedre liv og en måde hvor du kan finde støtte og hjælp. Dit liv er for meget værd og selvmord er aldrig den bedste løsning.
Her i brevkassen har du sat ord på alle de ting som fylder og gør ondt inden i, og det er du rigtig god til, super flot. Livet går meget op og ned og lige nu er du nede i et sort hul, hvor alt virker umuligt og som du synes er umulig at komme ud af.
Du har faktisk selv fundet vejen frem mod lyset og et bedre liv for dig selv, du har nemlig sat ord på det og fortalt det til en voksen. Sådan..
Det er meget vigtigt at du bliver ved med at gøre det, fordi det hjælper at chatte, skrive, snakke om de ting der gør ondt inden i. Sommetider har vi alle sammen brug for at der er nogen der støtter os og hjælper os igennem de perioder som er svære.
Det er det du er i gang med og måske føles det ikke som om du er på rette vej endnu, men det er du.
Derfor er det vigtigt at du fortæller dine forældre hvordan du har det. Måske går de rundt og tror du har det ok. Det kan også være en lærer du har det godt med eller en voksen fra din familie som du stoler på. Hvis du synes det er svært at sige, er det altid en god idè at skrive et brev først.
Du kan også bruge Cyberhus på flere måder og jeg vil anbefale dig at besøge vores chat hver mandag til torsdag 15-19. Her kan du chatte med en voksen som vil lytte og støtte dig fremad.
Prøv også at besøge vores debatforum "når det gør ondt inderst inde", her kan du læse om andre unge som også synes det er meget svært..Du kan også læse fra andre unge der prøver at hjælpe. Måske kan du selv oprette et indlæg og se om der kommer nogle gode ideer og tanker som du kan bruge i dit liv.
Jeg vil også anbefale livslinien, hvor du kan ringe på tlf:  70 201 201 alle dage mellem 11-23. Her sidder der også voksen som vil lytte og støtte dig fremad.
Du er rigtig godt på vej, bliv ved og hold fast i livet.
Venligst
Erroll (vikar for Marianne)